Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky
Vchod do Železničního muzea v Meziměstí z nádražní haly.

Za ručně vyrobenými exponáty jezdí do Železničního muzea v Meziměstí lidé z celého Česka

Parta nadšenců v čele se sběratelem, bývalým strojvedoucím a železničářem Petrem Davidem (64) založila v Meziměstí před dvanácti lety muzeum. Snaží se zejména mladým lidem odhalit kouzlo železnice a zviditelnit dráhu v celém náchodském okrese. Expozice zahrnuje světlomety z parních lokomotiv, modely vláčků, vagonové koncovky i vybavení dopravní kanceláře. Domácí turistika letos roste a Železniční muzeum v Meziměstí lidé zařazují mezi výletní zastávky.

Muzeum využívá prostory v prvním patře nádražní budovy. Proč je stálá expozice právě tady? 
Chtěl jsem prostor související s železnicí, aby už první kroky nádražní halou v návštěvníkovi navodily autentickou atmosféru. Ale snažíme se i upozornit na výjimečnost velikosti a uspořádání kolejového systému na nádraží v Meziměstí. Důvod můžeme vyčíst z mapy Rakouska-Uherska, která je také v muzeu. Od Terstu až na sever k moři tu měla být železniční magistrála. Její součástí je i naše trat´ z Chocně do Meziměstí, která samozřejmě mířila dál do Pruska.

Cestující si chodí do nádražní haly kupovat jízdenky. Co v nich má vzbudit zájem podívat se i na expozici?
Určitě stylizovaný vchod do muzea v podobě vlakového vagonu. Dává příchozímu možnost vkročit z 21. století přímo do historie. Návštěvník si může před vstupem do expozice například vyzkoušet, kolik síly musel mít pracovník na dráze při ovládání mechanického návěstidla pákou.

Bez pochopení lidí v mém okolí by muzeum nevzniklo

Jaká myšlenka odstartovala vznik muzea?
Chtěl jsem veřejnosti nabídnout pohled do historie železnice v Meziměstí, která má tradici z dob Rakouska-Uherska. Přál jsem si především mladým lidem ukázat exponáty, které jsem sbíral více než třicet let a na trati se už nevidí. Například zabezpečovací techniku a měřicí přístroje používané na naší trati Choceň – Broumov nebo fotografie z přepravy vagonů na podvozku u depa v Meziměstí.  Zřízení muzea bylo mým nápadem, ale bez obětavé pomoci kamarádů, železničních fandů, a bez pochopení mé ženy, by nikdy nevzniklo.

Čím se budova železniční stanice v Meziměstí liší od ostatních v okolí?
Budova byla postavena podle originálního výkresu, protože nádraží mělo být na jedné z nejhlavnějších tratí v Evropě.  Okolní staniční budovy, jako například ve stanici Choceň, Nové Město nad Metují, Hronov nebo Bohdašín, jsou si vzájemnou kopií. Byly vybudovány podle jednoho výkresu takzvané typizované stavby, který máme v expozici. Stavitel si nechal nakreslit jeden plán, protože to bylo levnější a podle vzoru všechny budovy postavil.

Návštěvníci uvidí exponáty nejen z vaší soukromé sbírky, ale i ručně vyrobené přímo pro muzeum. Který model je nejzajímavější?
Model nádraží ve zmenšeném měřítku 1:120 (1 mm na modelu odpovídá skutečnému rozměru 120 mm, pozn. red.). Zabírá polovinu výstavní plochy jedné z místností. Je vytvořen z papíru a dřeva. Zapůjčil mi ho můj dobrý kamarád Václav Drapač, kterému se podařilo vtisknout do kolejiště detaily ze současnosti i historie provozu stanice.

Kdo patří k nejpočetnější skupině návštěvníků?
Do muzea chodí nejčastěji turisté, kteří navštíví Broumovsko, ale jezdí sem i cíleně železniční nadšenci a zájemci o techniku obecně. Možnost návštěvy občas využijí i školy. Pokud vezmu věkovou hranici pro mladého člověka do třiceti let, potom mladí převládají.

Co chtějí právě oni o vlakové dopravě vědět?
Zajímají se o výjimečnost naší trati. Chtějí vědět všechno o místních zajímavostech, jako je například elektrický provoz, přeprava vagonů po silnici nebo původní záměry s tratí.

Lokomotiva je pro mě symbolem pohybu a síly

Trat´ Choceň – Broumov označujete jako „naší“. Proč je pro vás důležité šířit příběh železnice v Meziměstí?
Není to jen z nostalgie. Naše trat´ dává náchodskému okresu smysl. Přiváží sem život, ale i peníze. Zájem lidí o železnici vede ke zvyšování kvality vlakové dopravy i její rychlosti, a to tu potřebujeme.

U Českých drah jste začal pracovat už před třiceti lety. Co vás tehdy k vlakům přivedlo?
Velký sen, který se mi splnil. Od dětství jsem se zajímal o železnici, a tak jsem získal vztah k oboru. Toužil jsem řídit lokomotivu, stroj, který je pro mě symbolem pohybu a síly. Povedlo se!

Na tratích mezi Náchodem, Broumovem a Trutnovem Petr David nejprve pracoval, nyní pečuje o Železniční muzeum v Meziměstí. Zdroj: Archiv Petra Davida

X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.