Šéfredaktor E15: Tam, kde končí klasické zpravodajství, začíná solutions journalism
Mezinárodní organizace Ashoka přivedla v roce 2016 do České republiky pojem solutions journalism (SoJo). Novinářský žánr pocházející z Ameriky narozdíl od běžného zpravodajství problémy pouze nepopisuje, ale ukazuje cesty a řešení, jak z nich ven. „Tam, kde běžná žurnalistika končí, přichází na řadu SoJo. Zabývá se totiž analýzou existujících odpovědí na nestandardní situace. Od ostatních útvarů se liší hlavně tím, že hledá a představuje pozitivní příklady,“ vysvětluje šéfredaktor deníku E15 Nikita Poljakov, který se snaží, aby solutions journalism pronikl do co nejvíce tuzemských redakcí.
Sám se v roce 2019 zapojil do jedné z prvních iniciativ spojených s žurnalistikou zaměřenou na řešení u nás. „Pro server Aktuálně.cz vznikl projekt s názvem Nejsi sám. Cílem bylo veřejnosti nastínit problematiku vysokého počtu sebevražd mladých mužů v Česku, kteří se u nás zabíjejí čtyřikrát častěji než ženy,“ nastiňuje Poljakov, proč se s týmem rozhodli na téma upozornit a zmapovat způsoby, jak problémům předcházet. Za práci získali novinářské ocenění Nadace OSF v kategorii online žurnalistiky.
Redakce na SoJo nemají kapacitu
I přesto, že se solutions články často setkávají s pozitivními reakcemi, nedaří se jim u nás příliš uchytit. „Situace médií se stále zhoršuje. Klesají náklady tištěných novin i online čtenost. Redakce se snaží šetřit, a tak se jim nevyplácí blokovat lidi na tak pracnou disciplínu,“ uvádí Poljakov. Novináři se v rámci SoJo musí do tématu ponořit. Hledají pozitivní odchylky v řešení problémů, objevují inovativní nápady a tvoří reportáže o probíhajících experimentech. Výsledkem má být informativní obsah se společenským dopadem.
Poljakov uznává, že se jedná o kapacitně náročný obor. „V rámci Nejsi sám vznikly čtyři texty upozorňující na nevoli o svých problémech mluvit, důležitost individuální psychologické či psychiatrické péče nebo překážky, které mohou potenciálního sebevraha odradit. Osobní zkušenosti respondentů jsme doplnili vědeckými poznatky, radami i přiblížením stavu prevence sebevražd v České republice. Práce na textech zabrala opravdu hodně času,“ demonstruje vytížení, které je podle něj zásadní.
Přijde změna médií?
Důvodů, proč se solutions journalismu v Česku nedaří, je více. Jedním z nich je podle šéfredaktora deníku E15 i konzervativnost národa. „Řadě konzumentů i novinářů se nechce přivykat na nové způsoby. Raději se spokojí s klasickým, rychlým zpravodajstvím, které je většinou nic neříkající a spíše nás zahlcuje,“ doplňuje Poljakov s tím, že je potřeba na přístupu pracovat. Naději vidí v mladých. Současný způsob informování je pro ně prý mnohdy pasé, jelikož funkci médií začínají suplovat tvůrci obsahu na sociálních sítích.
Poljakov se ve spolupráci s neziskovou organizací pro rozvoj médií Transitions snaží novinářskou obec přesvědčit, že lze vypadnout ze zajetých stereotypů a úlohu médií znovu povznést. „Často se v redakcích setkáváme s apatií a nedůvěrou vůči žánru. Novináři si ho mnohdy spojují s aktivismem a neobjektivitou. O SoJo se proto snažíme zvyšovat povědomí a na již existujících příkladech ukazovat, že dává smysl,“ popisuje Poljakov. Dopady solutions textů jsou však podle něj zatím těžko pozorovatelné. Zda jsou řešení účinná proto téměř nelze dokázat.