Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

V regionálních volbách na Sicílii vyhrála Berlusconiho koalice, která těží hlavně z narůstajícího populismu

Regionální volby na Sicílii minulý víkend vyhrála takzvaná Berlusconiho koalice pravicových stran. Tyto volby mají být jakousi přípravou na parlamentní volby, které se v Itálii budou konat v příštím roce. Čtyřnásobný expremiér Silvio Berlusconi těží podle politologů z narůstajícího populismu a chyb stávající vlády. I přes jeho sexuální a korupční skandály, má Berlusconi velkou šanci stát se opět předsedou italské vlády.

Jednaosmdesátiletý italský politik a podnikatel Silvio Berlusconi slaví úspěch. V regionálních volbách na Sicílii, které se konaly začátkem listopadu, vyhrál kandidát Berlusconiho koalice pravicového středu, Nello Musumeci. Spojenectví strany Vzhůru Itálie, italsky Forza Italia, které Berlusconi šéfuje, s Ligou severu a stranou Bratří Itálie, získalo Musumecimu 40 % hlasů. Úspěchu již čtyřnásobného premiéra napomohl nově přijatý zákon, který umožňuje italským stranám kandidovat v koalicích. „Berlusconi má podporu voličů především proto, že za 20 let se neobjevil politicky nikdo, kdo by ho v očích voličů dokázal přerůst. Zároveň také dokáže politicky reprezentovat jejich hodnoty a zájmy,“ říká politolog Vladimír Hanáček.  

Parlamentní volby v Itálii
V parlamentních volbách vede podle průzkumů strana Hnutí pěti hvězd známého italského komika Beppeho Grilla. Podle posledních statistik se Berlusconiho Vzhůru Itálie pohybuje okolo 14 %, Liga severu přesahuje 15 % a Bratři Itálie mají 5 % hlasů. Jejich spojení by tak mohlo získat až 35 % hlasů. Tím by favority, kteří se nachází na hranici 25 %, mohla Berlusconiho koalice v parlamentních volbách porazit.

Jih Itálie dlouhodobě trápí slabší ekonomická situace a v posledních letech se potýká s velkým množstvím imigrantů z Afriky a Blízkého východu. „Sestavovat volební program podle průzkumů veřejného mínění je typické pro populistické strany, jako je Berlusconiho Vzhůru Itálie,“ tvrdí politolog Václav Vlček. Politici, kteří mají ve svých programech navržené jednoduché kroky, jak situaci vyřešit, si tak získávají sympatie mnohých občanů. „Nejen výhra Berlusconiho koalice pravicových stran, ale i výsledek populistické strany Hnutí pěti hvězd Peppe Grilla, která skončila jako druhá, svědčí o obecném trendu vzestupu populismu v Evropě,“ myslí si Vlček.

Cesta k vítězství

Regionální volby mají být podle italských médií jakousi zkouškou pro parlamentní volby, které se v Itálii budou konat v roce 2018. „Položili jsme základy na cestě k volebnímuvítězství,“ sdělil Berlusconi novinářům krátce po volbách na Sicílii. Úspěch Berlusconiho koalice tak značí jeho možný návrat do vysoké politiky.

Italský politik a podnikatel doufá, že se už popáté stane italským předsedou vlády. „Ucházet se o funkci premiéra ale Berlusconi zatím nemůže. V roce 2014 byl totiž odsouzen za daňové úniky a tak do parlamentu dle protikorupčních zákonů kandidovat nesmí,“ tvrdí Vlček. Proti tomuto rozhodnutí se chce ovšem Berlusconi odvolat u Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku. „Nyní je velkou otázkou, zda stihne rozhodnutí soudu padnout ještě před uzavřením kandidátních listin. Nicméně je dobré obecně tohoto jednaosmdesátiletého politika nepodceňovat, politický konec mu byl předpovídán již mnohokrát a vždy se zatím dokázal vrátit,“ říká politolog Matěj Pospíchal. 

Silvio Berlusconi
Silvio Berlusconi je italský politik, podnikatel, předseda politické strany Forza Italia a čtyřnásobný expremiér italské vlády. Premiérem se stal v letech 1994, 2001, 2005 a 2008. Berlusconi je tak nejdéle sloužícím italským poválečným předsedou vlády. Jeho politické působení od počátku provází řada skandálů. Berlusconi stál více než dvacetkrát před soudem kvůli rozličným obviněním, mimo jiné za spolčení s mafií, falšování účetnictví, zpronevěru, daňové podvody a dětskou prostituci. Kromě politiky se Berlusconi prosadil i v byznysu. Jeho impérium zasahuje do oblastí médií, inzerce, pojišt´ovnictví, potravinářství a stavebnictví. Donedávna byl také prezidentem elitního fotbalového klubu AC Milán. V dubnu jej ale prodal čínským investorům.

Chyby Demokratické strany

V předchozích čtyřech letech stála v čele vlády Demokratická strana bývalého premiéra Mattea Renziho. Jeho podpora však výrazně klesla. „Je to výsledkem neúspěchu a chyb současně vládnoucí Demokratické strany,“ myslí si Vlček. Demokratická strana ztratila na popularitě především po neúspěchu referenda o změně ústavy, které Matteo Renzi vypsal na konci minulého roku. Reforma měla posílit vliv Poslanecké sněmovny a výrazně omezit Senát, který měl mimo jiné přijít o možnost svrhnout vládu a o možnost blokování zákonů. Italové v referendu změnu ústavy jasně odmítli a Renzi poté z funkce premiéra odstoupil.

Podle politologa Hanáčka nese Demokratická strana následky svého vládnutí z uplynulých čtyř let. „Ztráta voličů Demokratické strany svědčí především o její neschopnosti řešit závažné společensko politické problémy. Jde především o migrační krizi, ale i výkonnost italské ekonomiky a nezaměstnanost,“ říká Hanáček. Zároveň ale dodává, že úspěch Berlusconiho je dán i silou jeho osobnosti a finanční i mediální mocí. Berlusconi vlastní několik novin a společnost Mediaset, která provozuje přes desítku italských televizních kanálů. Za českého Berlusconiho je často označován předseda hnutí ANO Andrej Babiš. Stejně jak italský podnikatel i Babiš donedávna vlastnil společnost Agrofert, která koupila významné vydavatelství Mafra, ve kterém vycházejí nejčtenější deníky v Česku. Kvůli novele zákona o střetu zájmu Babiš svůj holding převedl letos na svěřenecké fondy.


Eliška Neradová
Eliška Neradová
Jsem studentkou druhého ročníku na Vyšší odborné škole publicistiky v Praze. Studuji zaměření Autorská žurnalistika. V Generaci20 jsem už druhý semestr a občas mě to i baví. Kromě psaní moc ráda čtu a jím.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.