Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

V Česku je nyní 325 tisíc Ukrajinců. Řada z nich pracuje, vrátit se chtějí 

Od vpádu ruských vojsk na Ukrajinu uběhl více než rok a potvrzuje se, že se Ukrajinci začleňují do české společnosti. Někteří z nich už zde měli část rodiny, která jim poskytla ubytování a pomohla najít práci. Podpora, která jim byla poskytnuta se tak státu začíná postupně vracet.

Třiadvacetiletá Naďa pochází ze Zakarpatské Ukrajiny, v Praze už před válkou měla rodiče, sestru i partnera. „Do Prahy jsem přišla, protože se o mně rodina bála a nepřáli si, abych zůstala na Ukrajině sama. Pomohli mi najít práci, trvalo to asi tři měsíce,“ líčí Naďa z pražského obchodu Nejlevnější potraviny. V Česku se prý zatím nesetkala s žádnou agresí nebo nepochopením. „Až válka skončí, chtěla bych zpět na Ukrajinu. V oblasti, kde žiju se válka naštěstí moc neprojevuje, takže se mám kam vrátit,“ dodává.

Přechod z nultého ročníku do škol

Do Česka před válkou z Ukrajiny utekly statisíce Ukrajinců, aktuálně jich tu podle údajů ministerstva vnitra zůstává zhruba 325 tisíc. Řada Ukrajinců, převážně žen, do Česka utekla spolu s dětmi. Na ty dospívající ve věku 14-18 let cílí svou pomoc nadace Post Bellum, která se snaží mladé Ukrajince začlenit do školského systému. „Minulý rok v dubnu jsme založili adaptační centrum s cílem postarat se o tuto věkovou skupinu. Bereme ohled na jejich věk, kdy takovou věc jako je válka, prožívají svým specifickým způsobem a je pro ně složité se začlenit zpět do školního systému,“ vysvětluje Dominika Kopčiková z organizace Post Bellum.

Na počátku projektu šlo především o to, poskytnout dospívajícím prostor, kde mohou pobývat a zvykat si na nové prostředí. Studenti tak jezdili na různé výlety po Praze i mimo ni. Pomoc měla probíhat do června 2022, nakonec však probíhá doteď. „Od září jsme zavedli nultý ročník. V prvním semestru jsme je učili hlavně komunikační češtinu, ve druhém pak pokročilejší. Jde o přípravu, aby v dalším akademickém roce mohli nastoupit do škol,” vysvětluje. Do programu se včetně jednodenních výletů zapojilo dvěstěšedesát dospívajících, přičemž do nultého ročníku se jich přihlásilo čtyřicet.

Práci nabízí velké řetězce

Řetězec s oblečením Primark na Václavském náměstí poskytuje zaměstnání lidem více než dvaceti národností. Polovina ze všech zaměstnanců jsou Ukrajinci, respektive Ukrajinky. „Ti, kteří zde pracují déle, pomáhají zaučit nově přicházející, kteří utekli před válkou,“ zmiňuje manažerka Primarku Klára Pešková. O práci se podle ní ve většině případů dozvěděli díky tipu od známých, kteří zde žili ještě před válkou.

Jak říká Pešková, většina zákazníků nemá s cizinci na prodejně problém a chápe jejich těžkou situaci. Umístění řetězce v samém centru Prahy však někdy nahrává tomu, že dojde k menším konfliktům. „Občas se stane, že sem přijde někdo posilněný alkoholem z trhů, nebo z demonstrace a je vůči těmto zaměstnancům agresivní. Většinou situaci uklidní manažer, nebo pohrůžka přivoláním ostrahy,“ podotýká Pešková. Na kabinky a pokladnu, kde je nutná čeština se snaží směřovat zkušenější zaměstnance, kteří již jazyk ovládají. Pracovní pozice ukrajinským uprchlíkům poskytly ve větším množství i řetězce jako je Tesco, Alza či Mall.

Aktuálně v Česku pracuje téměř 100 tisíc ukrajinských uprchlíků. „Celkově se na daních vybralo kolem 8 miliard korun a pomoc, která jim byla poskytnuta ze státního rozpočtu se tak začíná vracet,“ uvedl pro ČTK ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka.

Článek vznikl ve spolupráci s Michaelou Pospíšilovou.


Radim Bača
Radim Bača
Jsem studentem druhého ročníku. Zajímají mě všemožné sporty a videohry. Ve volném čase rád poslouchám hudbu všech různých žánrů.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.