Turistické karty, které svádějí k boji o čas
Mnoho lidí chce mít fotku z Eiffelovy věže nebo ze sochy Svobody. Tak jako je samozřejmé pěkné panoráma z těchto míst, jsou samozřejmé mnohdy i několika hodinové fronty návštěvníků. Překonat tento problém se pokusily karty Citypass. „Myšlenka ušetřit hodiny a koruny je pěkná, ale lidí, co využívají Citypass je hodně, a tak tento systém selhává,“ říká uživatel karty Martin Vašata.
Všechny karty typu Citypass fungují na stejném principu. Turisté si na určitý počet dní zakoupí kartu, která zahrnuje vstupy zdarma či slevy na několik desítek atrakcí v určitém městě. Každý si pak individuálně zvolí, jaká místa navštíví. „Lidi si vyberou většinou ty populární atrakce, kvůli kterým to kupují, takže je tam vždy plno,“ vzpomíná na zkušenost z New Yorku Vašata.
Proto, aby se turistům karta finančně vyplatila, musí navštívit určitý počet míst, v tom případě jde mnohdy o boj s časem. „Jelikož jsme chtěli využít toho, co karta nabízela, pořád se spěchalo a nikde jsme si to vlastně pořádně neužili,“ popisuje Vašata. A dodává, že navštívil i taková místa, která za to nestála jen proto, aby opravdu ušetřil nějaké koruny.
Většinou je možné karty zakoupit přes internet. „Ceny se liší podle časové platnosti a podle lokality. To znamená, že třídenní karta je dražší než dvoudenní,“ vysvětluje Slávek Horský zakladatel českého Citypassu – Prague Card. Například v Praze zaplatí turista za třídenní kartu 990 Kč, zatímco v New Yorku pak utratí za stejný počet dní okolo 3000 Kč.
Ve frontě si počká každý
Jsou ale lidé, kterým tento systém turistiky vyhovuje. „Se Citypassem mám pokaždé akční dovolenou, protože můžu s kartou vidět tolik míst,“ uvádí Dominika Horová. A připouští, že proto, aby stihla obejít všechny vybrané památky, si musí nejdříve správně zorganizovat svůj čas.
Turistické karty se těší velké oblibě a jen v Česku se jich ročně prodá okolo 40 tisíc kusů. Lidé vidí největší výhody v tom, že mají s kartou přednostní vstup a tím šetří čas. Nicméně v současné době už využívá Citypassy tolik lidí, že si u oblíbených atrakcí počkají ve frontě zkrátka všichni. Takže vize, že by člověk nemusel čekat ve frontě a tím šetřil čas i peníze, je zkrátka nereálná.