Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Škrty firem dopadly v první vlně na brigádníky. Mnozí studenti tak přišli o práci

Obchody, restaurace a kavárny byly přes měsíc a půl zavřené. Zaměstnavatelé museli zavést opatření, aby těžkou situaci přečkali a nejvíc to odnesli právě brigádníci. Se ztrátou práce tak přišli mnohdy o velmi důležitý přísun peněz a museli si hledat novou. Jenže i po otevření obchodů je poptávka po brigádnické pomoci malá, a tak se jim to ne vždy povede.

Studentka Vyšší odborné školy publicistiky Kateřina Pilecká (24) pracuje jako večerní sekretářka v advokátní kanceláři. S přechodem na home office v polovině března vedení kanceláře usoudilo, že není administrativní pomoc takzvaných „večerek“ dál potřeba. „V práci jsem stále zaměstnaná, ale nemůžu do ní docházet. A jelikož jsem na dohodě o pracovní činnosti a můj výdělek závisí na počtu odpracovaných hodin, nemám momentálně žádný příjem,“ říká studentka Pilecká. 

Kvůli finančním potížím neměla na nájem, a tak se musela přestěhovat zpátky k rodičům. Těm sice činži dávat nemusí, ale sama si platí školné, jídlo nebo dopravu z našetřených úspor. „Potřebuji už znovu začít vydělávat, protože ani moje úspory nejsou bezedné a pomalu se tenčí,“ popisuje Pilecká. Její vyhlídky jsou ale stále nejasné, pořád totiž neví, kdy ji zase budou v kanceláři potřebovat. 

„Advokátní firma nám navíc nedávno sdělila, že ve velkém začala šetřit, a proto nám nemůže slíbit, že bychom se jako večerky mohly v brzké době vrátit,“ vysvětluje studentka a dodává, že z náznaků to vypadá, že zase začne pracovat až na podzim. Proto si začala hledat novou práci, kam by mohla chodit i během pandemie, a která by jí pomohla být finančně soběstačná. Hledání jde ale těžce. „Ve spoustě firem se šetří, a tak nemají zájem o brigádníky nebo nové zaměstnance,“ dodává Pilecká. 

Někteří se dokázali adaptovat 

Podobně je na tom i její spolužačka Daniela Habešová (20), která si musela hledat novou práci. Od října minulého roku pracovala jako prodavačka v obchodě se sportovním oblečením, kde měla dohodu o provedení práce. V prodejně pracovalo sedm zaměstnanců a tři brigádníci. Kritická situace však zapříčinila, že všichni tři brigádníci byli propuštěni. „Ze dne na den jsem byla bez příjmu, ale stále mám velké výdaje, protože bydlím sama s přítelem v Praze,“ popisuje studentka Habešová. Naštěstí měla velké úspory, ale i tak hned začala shánět novou práci. „Poměrně rychle jsem si dokázala sehnat náhradní brigádu v drogerii, která sice není po finanční stránce tak dobrá, ale stačí to,“ doplňuje Habešová.

Možnosti se začínají rozšiřovat 

Ani pro firmy není situace jednoduchá a každá z nich se snaží udělat vše pro to, aby nemusela zavřít. „V polovině března se obchod v podstatě ze dne na den zastavil,“ říká personální ředitel jedné z největších knižních distribucí v České republice Kosmas Karel Fiala (50) a dodává, že ihned přešli na online prodej. Ale ani tyto tržby nemohly nahradit nečekaný výpadek a finanční ztráty, které každý den narůstaly. „Naší snahou bylo zachovat pracovní místa a nepropouštět stálé zaměstnance, proto jsme v první řadě museli pozastavit veškeré brigády,“ vysvětluje Fiala. V pondělí 27. dubna se otevřely provozovny do 2500 m2, tedy i většina knihkupectví. „Obchod se pomalu nastartoval. Musím ale zdůraznit slovo pomalu, protože nákup v prodejnách má stále mnohá omezení a situace má do stavu před krizí určitě daleko,“ uvádí Fiala. Provoz obchodů se přece jen obnovuje, a protože spousta zaměstnanců zůstává doma s malými dětmi, které stále nechodí do školy, prostor pro brigádníky se i v tomto omezeném provozu začíná znovu otevírat.


Dominika Fuchsová
Dominika Fuchsová
Jsem studentkou třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky. Najdete mě v nejzazším koutě kavárny s hudbou v uších.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.