Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Příprava historické pušky na natáčení je téměř alchymie, říká filmový zbrojíř

Při natáčení akčních scén historických filmů nejsou dobové kostýmy a majestátní kulisy pro filmaře zdaleka tím nejtěžším. Pečlivou přípravu vyžaduje i každý výstřel na scéně. „Někdy je nutné režisérovi říct, že to, co chce do filmu dostat, je naprosto nemožné,“ popisuje filmový zbrojíř a kaskadér Karel Hartl (42), který má ve filmech na starosti funkčnost palných zbraní a zacházení s nimi.

S palnými zbraněmi pracujete již od sedmnácti let. Pamatujete si svůj první výstřel?
V pěti letech jsem měl poprvé v ruce vzduchovku. K historickým palným zbraním jsem se ale dostal o několik let později. Jeden zbrojíř mi dal do ruky starou pistoli, se kterou jsem tehdy omylem prostřelil plechová vrata. Zážitek to pro mě byl tak silný,že jsem u zbraní zůstal a současně se filmovou prací s nimi i živím – hlavně péčí o ně a přípravou na natáčení.

Jak taková příprava probíhá?
Po každém výstřelu musíme znovu nabít střelný prach, je nutné ho přesně navážit. Množství prachu ovlivňuje celý výstřel. To se hodí i režisérům: někteří například chtějí, aby z hlavně vyšel bílý dým. Jiní chtějí zase třeba šedivý a dalšímu režisérovi se líbí, když se ze zbraně zableskne. Nabíjení a péče o zbraně je proto docela alchymie a vyžaduje hodně praxe. Někdy ale musíte režisérovi říct, že to, co po vás chce,je naprostý nesmysl a není možné jeho požadavek uskutečnit. Třeba když chce, aby z hlavně vyšlehl metrový blesk.

Zbraně ve filmech jsou tedy pravé?
Ne úplně, ve filmech se používají tři typy zbraní. Prvním jsou nefunkční repliky jen na okrasu. Druhým typem jsou zbraně, které už jsou pravé, ale nevystřelí kulku a fungují jen na střelný prach. Udělají pouze ránu, vypustí dým a někdy i zablesknou. Poslední jsou reálné zbraně schopné vystřelit i projektil, na ty ale musíte mít speciální povolení. Používají se v případech, kdy se střílí na neživé cíle, třeba budovy.

Nikdy s ostatními zbrojíři nepracujeme se zbraní, u které si nejsme na sto procent jistí, že je v pořádku.

Střelba na place zní přeci jenom trochu nebezpečně. Musí být zbraně nějak zvláštně upravovány?
Hlaveň je částečně zakrytá tak, aby jí prošly jen uvolněné plyny po zapálení střelného prachu. Kdyby byl náhodou ve zbrani ostrý náboj, tak se o překážku zasekne a výstřel pistoli nebo pušku zničí. Všechny zbraně do filmu jsou takto znehodnoceny. Člověk vlastně přidáním přepážky do hlavně zničí kousek, který má historickou hodnotu. A to jen proto, aby s ním mohli natáčet.

Jak vypadá péče o filmovou zbraň?
Každá se musí udržovat v perfektním stavu. To obnáší pravidelné čištění po každém použití, zbraň je nutné rozebrat, zkontrolovat a zase smontovat. I když se zrovna při natáčení nepoužívá a jen leží venku, stejně tohle musíte udělat. Bez pořádné péče zbraně rychle rezaví.

Zranil se už někdo při střelbě na natáčení?
Někdy určitě ano, mně se to ale nikdy nestalo. A ani se nikdo nezranil zbraní, kterou jsem měl na starosti já. O takových případech jsem jen četl v novinách nebo o nich slyšel od kolegů ze zahraničí. I tak je to ale dávno, v posledních letech se to už nestává. Nikdy s ostatními zbrojíři nepracujeme se zbraní, u které si nejsme na sto procent jistí, že je v pořádku.

Největší profesionál byl rozhodně Jackie Chan.

Pracoval jste na 25 zahraničních velkofilmech. Na kterém vás práce nejvíc bavila?
Nejvíc jsem si asi užil natáčení seriálu Tři mušketýři pro BBC, kde jsme měli opravdu hodně práce. Nikdo nám ale do střelby a přípravy příliš nemluvil,takže nás práce neuvěřitelně bavila. Dobře se mi točila i Kletba bratří Grimmů nebo filmoví Tři mušketýři z roku 2011, kde hrál Orlando Bloom. U tohoto snímku jsem ale pracoval na šermířských scénách, ne na střelbě.

Spolupráce s jakými herci pro vás byla nejzajímavější?
Největší profesionál byl rozhodně Jackie Chan. On je samozřejmě velmi dobrý kaskadér, takže spolupráce s ním byla bezproblémová. Navíc se k nám choval skvěle a vážil si na place opravdu každého. Na rozdíl třeba od Bruce Willise, který se ke spoustě filmařů choval povýšeně a vždycky po natáčení pořádal ohromné večírky se spoustou holek.

Musí herci umět zbraně ovládat sami? Každý není kaskadér jako Jackie Chan…
Pokud je herec se zbraněmi nezkušený a neumí je ovládat, jsou dvě možnosti. Buď za něj zaskočí převlečený kaskadér anebo herec absolvuje tréninky a školení, aby natáčení zvládl. Tréninky většinou pořádáme my a učíme herce, jak se zbraní zacházet. Proto mám opravdu hodně zbraní, možná jich ale brzy bude o dost méně.

Narážíte na plánovanou směrnici Evropské unie o zbraních?
Přesně tak. Držení a získávání zbraní má hodně omezovat a komplikovat. I když je zbraň nefunkční, tak podle unie by ji lidé museli rovnou odnést na policii. Zatím ale směrnice ještě není zavedena v zákonech, takže nikdo ještě nic odevzdávat nemusí. Pro filmaře ale snad vznikne nějaká výjimka nebo speciální povolení.


Anna Žáková
Anna Žáková
Kromě studia novinařiny vyplňuje můj čas především šerm, metalová a rocková hudba a výroba kostýmů na nejrůznější akce. V poslední době se ale pokouším (více či méně marně) i o fireshow a kontaktní žonglování. Na VOŠPu studuji třetím rokem. Do Generace20 přispívám už pět semestrů a vyzkoušela si téměř všechny redakční posty.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.