Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Předvolební spoty očima studentů: KSČM to nezvládla, s nápadem vede TOP 09

Klipy, hesla a billboardy politických stran se snaží nalákat co nejvíce voličů pro to, aby jim ve dnech 20. a 21. října dali svůj hlas. Politický marketing dokáže mnoho lidí ovlivnit, nebo také odradit. Krátce před volbami do Poslanecké sněmovny uspořádala Vyšší odborná škola publicistiky debatu o politických kampaních, ve které podobu volebních spotů hodnotili studenti, často prvovoliči.

Některá videa vyvolala smích, nad jinými se vedly delší debaty, některá nezaujala vůbec. Studenti bodově hodnotili celkový dojem, nápad, vizuální podobu nebo jazykovou kulturu. V rámci debaty, kterou vedl pedagog VOŠP Jan Adamec, který vyučuje dějiny a zajímá se o politologii, se studenti zaměřili také na cílové skupiny či prezentaci lídra. „Cílem je, abychom se na předvolební kampaň nedívali pohledem fanoušků, ale pohledem kritické analýzy,“ zdůraznil Adamec. Redakce Generace 20 přináší shrnutí jednotlivých spotů a to, jak je viděli studenti a odborníci. Strany jsou seřazeny podle čísel, se kterými jdou do voleb.

ODS

Nad klipem převládl mezi studenty pocit, že strana přiznává, že udělala v minulosti chyby a nyní je chce napravit. „Mohlo by to cílit na ty voliče, kteří přemýšlí, zda budou znovu volit ODS. Tedy na jejich voliče z minulosti, které sice zklamali, ale teď jim uvěří, že chtějí napravit své chyby,“ myslí si studentka prvního ročníku Adéla Bílková (19). Celkově se zúčastnění shodli na tom, že hlavním sdělením ODS je: „Dejte nám znovu šanci.“ Pro profesora Adamce klip obsahoval mnoho informací, doplněný byl moderními prvky a grafikou. Jinak to ovšem viděl třeba marketingový expert Martin Jaroš. „Mě to velmi nudí. Fiala sice poctivě vysvětluje program, ale chce to více dynamiky,“ řekl pro DVTV.

ČSSD

Podle studentů šlo o průměrný spot, ve kterém byl kladený důraz na Českou republiku a příběh, který hraje na emoce. „Vypadalo to jako reklama na pivo. Příběh sládka, ukázky krajiny, ale hlavně začátek sdělení byl pro mne nesrozumitelný,“ hodnotí klip studentka Pavla Valouchová (20). Volební lídr dopadl v očích marketingového experta Jaroše o dost lépe, než hodnocený klip: „Lubomír Zaorálek je dobrý rétor, působí uvěřitelně.“

STAN

Logo Starostů a nezávislých hodnotitelům připomínalo logo operačního systému Windows. Se svým předvolebním spotem ale obstáli Starostové a nezávislí před studenty nadprůměrně. „Kdybych měla dítě v předškolním věku, tak bych byla nadšená, ale nejsem cílovka. Mluví podle mne hlavně k rodičům,“ myslí si studentka Bílková. Podle jiných studentů klip vypadá jako zahradní party, ale heslo „Stát nemá překážet“ podle nich může zaujmout.

KSČM

Po skončení předvolební reklamy KSČM se ve třídě rozléhal hlasitý smích. Studenti své pobavení odůvodnili nevkusnou grafikou, ale také slovy Jiřího Dolejše, který na závěr klipu pronesl heslo: „Jsem váš hlas.“ Podle marketingového experta Martina Jaroše jde o nejlevnější volební klip v historii. „Vyrobilo to dítě v PowerPointu,“ směje se.

https://www.youtube.com/watch?v=g_kNl__I0ww

Strana Zelených

Zelení vsadili na srdceryvný příběh, který vypráví maminka své dceři. Studenty zaujala přímá řeč vypravěčky, která měla dle jejich slov příjemný hlas, ale také srozumitelné hlavní sdělení. „Vadilo mi, že použité fotky k sobě nepasovaly. Ty černobílé se absolutně nehodily k těm ostatním,“ hodnotí vizuální podobu spotu studentka Klára Janíková (20). Grafika byla i podle experta Jaroše a profesora Adamce zcela nezvládnutá.

https://www.youtube.com/watch?v=k3cAXpiqG8A

Česká pirátská strana

„O spotu se velmi mluví, takže to Piráty zviditelňuje. Vytkl bych jim pouze to, že upozorňují na to, co většina stran, že politici kradou,“ hodnotí v DVTV spot Pirátské strany Martin Jaroš. Studentům se předvolební klip velmi líbil, zaujalo je propojení hudby s osobností lídra, ale i zvládnutá grafika. „Celé je to svižné, grafika je zajímavá. Jen je to možná trochu drsné, ale písnička je chytlavá,“ konstatuje  studentka Pavla Valouchová.

TOP 09

Volební klip TOP 09 staví na osobnosti Petra Čtvrtníčka, který se svým humorem trefuje do lídra strany Miroslava Kalouska. „ Zaujal mě hlavně Čtvrtníček a jeho vtip. TOP 09 apeluje na všechny kromě důchodců, ti si v klipu klekli na kolena,“ směje se studentka Janíková. Jaroš vyzdvihuje hlavně umění udělat si ze sebe legraci, což je podle něj užitečná vlastnost a dokáže voliče přesvědčit.

ANO 2011

Udivené výrazy i velké debaty následovaly po zhlédnutí klipu ANO. „Pro mě je tento spot taková slepičí polévka pro duši. Zvedá mi náladu a sebevědomí, protože jsem v životě udělal také spoustu hrozných spotů, ale nikdy nic tak příšerného jako je tohle,“ říká Martin Jaroš v DVTV. S jeho hodnocením se shodovali i studenti, kteří ale chválili grafiku i jednoduché podání. „Přijde mi laciné sázet na emotikony, ale líbí se mi detail oranžové kravaty jako narážka na ČSSD,“ myslí si student Martin Duřt.

KDU-ČSL

Studentce Kláře Janíkové připomínal volební spot KDU-ČSL reklamu na supermarket Kaufland, podle ní obsahoval podobné záběry i hudbu. S jejím názorem se ztotožnila i většina studentů. Oni i profesor Adamec se shodli na tom, že KDU-ČSL cílí na tradiční rodiny. Ve svém spotu neopomíjí děti ani důchodce, jen hlavní sdělení podle nich není příliš srozumitelné a zapamatovatelné.

Volby do Poslanecké sněmovny probíhají v České republice 20. a 21. října. Volební místnosti se uzavírají v sobotu 21. října ve 14 hodin. Konečné výsledky se podle ČSÚ (Českého statistického úřadu) očekávají v sobotu kolem osmé hodiny večerní.


Klára Dedková
Klára Dedková
Jsem studentkou druhého ročníku na Vyšší odborné škole publicistiky se zaměřením na autorskou žurnalistiku. Pocházím z Mariánských Lázní, ráda čtu, chodím na koncerty a s velkou pravděpodobností mě potkáte v pražských kavárnách nebo na politických debatách. V Generaci 20 přispívám do zahraniční rubriky.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.