Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Praha patří mezi 20 nejnavštěvovanějších měst. Společně s Bangkokem táhne na nízké ceny

Hlavní město Thajska navštíví v tomto roce podle studie Global Destination Cities Index až 21 miliónů zahraničních návštěvníků. Těsně za ním se na druhé a třetí pozici umist´ují evropské metropole jako Londýn nebo Paříž a dvacítku nejlepších uzavírá s téměř šesti milióny také Praha. Někteří západní turisté ji navštěvují hlavně kvůli nízkým cenám, podobně jako Bangkok.

Nejlákavějším městem pro turisty pro rok 2016 je Bangkok, tvrdí studie Global Destination Cities od společnosti Mastercard. Do thajského hlavního města zavítá alespoň na jednu noc téměř dvacet jedna a půl miliónů lidí. Bangkok tak zaznamenal oproti loňskému roku nárůst o více jak 3 milióny osob a osamostatnil se ve vedení oproti druhému Londýnu. Do první dvacítky k dalším městům jako Paříž, Dubaj nebo Vídeň se protlačila i Praha, do které zavítá v letošním roce alespoň na jednu noc skoro šest miliónů cizinců.

Západní turisty lákají na českém hlavním městě hlavně památky, kuchyň a také levné pivo. Podle studie cizinci nejraději utrácí právě za gastronomii, která tvoří až 27,4 % celkových výdajů. Například nízká cena piva překvapila Janga Pchu-Weje (33). Rodilý angličan s čínskými předky si při své říjnové návštěvě Prahy ochutnávání pro něj levného alkoholu užil s rodinou nejvíce. „U nás v Británii zaplatíme za půllitr klidně trojnásobek nebo čtyřnásobek, v Praze jsem pil skoro zadarmo,“ tvrdí Wej a dodává, že se mu líbil i široký výběr značek po celém městě.

Ušetří na jídle

Obecně jsou ceny v pražských restauracích záležitostí, kterou hlavně cizinci ze západu ocení. Na tom se s Wejem shodne i Dale Philip ze Skotska (28), který také navštívil první dvě města v žebříčku. „Oproti například Londýnu můžu v Praze nebo i Bangkoku chodit do podniků na více jídel denně a nezruinuje mě to,“ vysvětluje. Právě v malých cenách vidí západní turisté spojitost Prahy s thajskou metropolí, která může být cenově příjemná i pro Čechy. Jakub Křehla (24) při svém pobytu v nejnavštěvovanějším městě obvykle zaplatil například za kuřecí maso s rýží kolem 20 korun, veškeré jeho útraty za místní pokrmy nepřekročily více jak dvojnásobek této částky. Na Bangkoku ho nejvíce zaujaly zejména různé početné stánky s jídly přímo na ulici.

Nejnavštěvovanější města pro rok 2016

1. Bangkok – 21,47
2. Londýn – 19,88
3. Paříž – 18,03
4. Dubaj – 15,27
5. New York – 12,75
6. Singapur – 12,11
7. Kuala Lumpur – 12,02
8. Istanbul – 11,95
9. Tokyo – 11,70
10. Soul – 10,20
11. Hong Kong – 8,37
12. Barcelona – 8,20
13. Amsterdam – 8
14. Milán – 7,65
15. Tchaj-pej – 7,35
16. Řím – 7,12
17. Osaka – 7,02
18. Vídeň – 6,69
19. Šanghaj – 6,12
20. Praha – 5,81
*údaje jsou v miliónech

Thajské pokrmy Weje při loňské návštěvě Bangkoku zase tolik nepřekvapily. Spíše ho zaujaly tradiční české knedlíky. Z čínských jídel je totiž zvyklý, že mají obvykle nějakou náplň. Kuchyně v Thajsku jemu i Philipovi byla o něco bližší hlavně proto, že je lehčí. Některé tradiční české pokrmy jim přišly moc těžké. „Jíst každý den guláš se šesti bych rozhodně nezvládnul,“ usmívá se Wej.

Oproti zcela odlišné kuchyní nabízí Praha hlavně o něco větší turistické vyžití, zejména při objevování historické části města. „Přijeli jsme před dvěma lety na silvestrovské oslavy a nejvíce se mi líbila atmosféra zasněženého města, pořád bylo kam se chodit dívat,“ tvrdí Philip. Variace několika architektonických stylů, kostely nebo například malebné pasáže jsou něco, s čím se západní turisté v takovém množství jinde nesetkali. „V Bangkoku mi přišlo, že trávíme spíše čas mezi místními a poznáváním jejich života, ale v Česku jsme chodili hlavně po památkách a muzeích,“ říká Weji. Thajské hlavní město mu přijde ideální pro mladé lidi, kteří se chtějí bavit, ale Prahu podle něj ocení zejména milovníci architektury.

Do Londýna nakupovat

Největší předností anglické metropole, která se umístila na druhém místě, jsou veliká obchodní centra a široký výběr při nákupech oblečení a podobného zboží. Potvrzuje to i samotná studie, z celkového počtu téměř dvaceti miliónů návštěvníků za rok 2016 tvoří nákupy až 46% celkových výdajů. Při srovnání s Bangkokem je to až o 25 % více. Letenky bývají z Evropy do Londýna cenově dostupné a vzhledem k oslabení libry po červnovém Brexitu může být ještě oblíbenějším cílem předvánočních nákupů. „Do Londýna jezdíme s přítelkyní jednou za čas hlavně nakupovat levné oblečení,“ říká Křehla.

Ostatní výdaje ale přijdou v anglickém hlavním městě draze, i za obyčejný hotel se v průměru zaplatí v přepočtu kolem 3000 korun, což přijde dost i Philipovi. „Pro turistu není moc výhodné dlouho v Londýně zůstávat, jinde v Evropě jako například v Praze vyjdou pobyty levněji,“ říká. Občas ale zaletí, podobně jako Křehla, na den případně i dva hlavně nakoupit. Křehla oceňuje také muzea a galerie zdarma, které ostatní vysoké výdaje alespoň částečně vynahradí.

Ačkoliv si Londýn v celkovém počtu návštěvníků polepšil až o milión turistů. Loňské prvenství kvůli velikému skoku Bangkoku obhájit nedokázal. Praha také zaznamenala nárůst o 1,5 % celkových návštěvníků, ale klesla o jednu pozici na 20. místo. Japonská Ósaka, která se loni ani neumístila, zaznamenala totiž nárůst o milión návštěvníků a umístila se na sedmnácté pozici. Žebříček nejnavštěvovanějších měst již sedm let v kuse vytváří společnost Mastercard, která se díky svým studiím Global Destination Cities Index snaží mapovat turistický pohyb osob po celém světě. Jako návštěvníka města započítá každého, kdo přespí alespoň jednu noc a nenarodil se v dané zemi.


Jakub Šedivý
Jakub Šedivý
V Generaci20 působím již třetí semestr. Baví mě na ní volnost při výběru témat. Rád píši o zahraničních politických událostech, protože si díky nim udržuji přehled o dění ve světě. Mezi mé záliby patří hlavně elektronická hudba.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.