Praha opět řeší novou trasu metra. Pro část Pražanů jde jen o další předvolební slib
Pražané by se do sedmi let měli dočkat čtvrté trasy metra. Ve čtvrtek 22. března o plánech na výstavbu jednalo Zastupitelstvo hl. města Prahy společně s Dopravním podnikem hl. města Prahy (DPP). „Ještě v létě chceme začít s geologickým a archeologickým průzkumem, který je pro stavbu metra nezbytný,“ řekl na jednání zastupitelstva Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP.
Samotná trasa D by měla vést z náměstí Míru do Písnice. Radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) nově přišel s návrhem, aby linka D vedla i přes Žižkov, kde momentálně kolabuje doprava kvůli rekonstrukci Husitské ulice. Žižkovská zastávka však příliš pravděpodobná není. Současný plán trasy předpokládá, že metro bude končit na náměstí Míru. Stavba by měla vyjít na více než 50 miliard korun. „Celkové financování stavby metra ještě není dořešeno. Hodláme ale čerpat z evropských dotací, velkou část výstavby plánuje zaplatit i magistrát a vláda ČR,“ říká Aneta Řehková, tisková mluvčí dopravního podniku. Podle ní by město mělo v dohledné době začít vykupovat i potřebné pozemky.
Pouhá politická kampaň
Podobné úvahy o stavbě čtvrté linky metra se vracejí opakovaně už posledních třicet let. Žádné konkrétní práce ale nikdy nezačaly, návrhy zůstaly jen na papíře. Pro některé politiky jde proto o pouhý předvolební tah pražské primátorky Adriany Krnáčové (ANO). „Je zvláštní, že se o nové trase metra začalo znovu mluvit takhle rychle a těsně před volbami,” uvedl pro Novinky.cz Jakub Michálek, předseda pirátských poslanců a bývalý zastupitel hl. města Prahy. V říjnu totiž mají v Česku proběhnout volby do zastupitelstev obcí – komunální volby.
S Piráty souhlasí i někteří obyvatelé Prahy. „Trasa D je v plánu již roky. Vždycky se o ní město jen zmíní, ale nikdy se nic neděje. Plány i se stanicemi jsme už viděli mockrát, práci na nich ale ještě žádnou,“ říká Václav Říha (37), který bydlí v pražské Krči. Právě zde by měla být jedna z nových stanic. „Nepřekvapuje mě ale, že se o lince D mluví právě před volbami. Přijde mi to jako předvolební kampaň,“ myslí si Říha.
Dlouholeté plány
První přípravné studie k lince D pocházejí již z roku 1991. S poukazem na nedostatek peněz byly ale plány odloženy. Výstavbu první části trasy, z Pankráce do Písnice, schválili pražští radní v čele s tehdejším radním pro dopravu Jiřím Pařízkem již v říjnu 2013. „Pravomocné územní rozhodnutí pro výstavbu bylo vydáno až v červnu 2014. O dva roky později se ale řízení zastavilo kvůli tomu, že žádost na stavbu nebyla kompletní. Nyní se město s DPP snaží zajistit potřebné pozemky, aby stavba mohla začít,“ vysvětluje Řehková.