Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky
Lidé neví, s jakými potížemi se na pohotovost obrátit. Zdroj: Marcelo Leal, Unsplash

Pohotovost není běžná ordinace, zlobí se lékaři. Chtějí pro lidi vyšší poplatek

Zneužívání zdravotnické péče pacienty je v nemocnicích na denním pořádku, zejména na lékařských pohotovostech. Někteří lidé jejich služeb opakovaně využívají i s potížemi, které by správně měli řešit s obvodním lékařem. I proto lékaři usilují o zvýšení poplatku za ošetření.

Lékařka Michaela Orlitová pracuje na ortopedické ambulanci Fakultní nemocnice v Motole (FNM). Urgentní příjem podle ní občas připomíná spíše službu na zcela jiném oddělení. „Zažila jsem případ, kdy ze sta ošetřených byli pouze dva, kteří u nás byli správně. Zbytek měl dlouhotrvající potíže, například několikatýdenní bolesti kolene, které vyžadují péči praktických lékařů,“ říká Orlitová.

Podobnou zkušenost má i chirurg Martin Přibyl z FNM. „Při službě na urgentním příjmu se běžně setkávám s pacienty, které tíží podkožní abscesy, zarostlé nehty nebo chronické bolesti břicha,“ svěřuje se. Většina z těchto potíží by se podle něj vůbec neměla řešit na pohotovosti. Situaci by i prý mohlo pomoct zvýšení regulačních poplatků, které za využití pohotovosti musí pacienti uhradit.

Poplatek není překážkou

Výše regulačního poplatku, se nezměnila už  patnáct let. „Od spousty pacientů slýcháme, že za 90 korun se po práci klidně na pohotovost přijdou nechat ošetřit,“ uvádí doktor Jakub Woleský z FNM. Vede to podle něj k přetížení zdravotníků.

Situaci se zneužíváním lékařské péče se snaží řešit Asociace českých a moravských nemocnic (AČMN). „Částka devadesáti korun již nemá žádný regulační účinek,“ stěžují si zástupci AČNM. V dopise adresovaném vládě žádají o „přijetí legislativních změn vedoucích k zavedení finanční spoluúčasti pacientů“. Usilují o zvednutí částky na 200 či 300 korun.

Jejich návrh leží na ministerstvu zdravotnictví už od loňského roku. Mluvčí ministerstva Ondřej Jakob pro ČT24 uvedl, že v dopise obsažené body jsou relevantní k věcné debatě, kterou ministerstvo vítá.

S čím na pohotovost a s čím ne
Pacienti by se na urgentní příjem měli obracet s akutními problémy a traumaty jako jsou zlomeniny, popáleniny či nově vzniklé závažné potíže. S dlouhodobými potížemi by naopak měli jít  za svým praktikem . V případě respiračních/ virových onemocnění by lidé měli nejprve vyzkoušet domácí léčbu a vyčkat na vývoj nemoci, až poté vyhledat pomoc obvodního lékaře. Stejně tak zdržují pohotovost lidé, kteří na ni chodí po poštípání hmyzem, požití alkoholu, stimulačních látek či energetických nápojů.

S čím jet na pohotovost

Pohotovostní systém v České republice je podle lékařky Michaely Orlitové přetížený i z jiných důvodů. Za jeden z největších problémů považuje to, že lidé o správném využívání lékařské péče mnoho nevědí. „Lidé většinou netuší, co se má řešit na urgentním příjmu a na pohotovosti,“ vysvětluje. „Téměř nikdo neví, kdy a s čím by kam měl zajít,“ dodává lékařka s tříletou zkušeností v Motole.

Důležitou roli hraje také nedostatek lékařů. „Odhadem k nám z 80 % dochází lidé s potížemi, které by měli řešit s obvodními lékaři, pokud se samozřejmě nejedná o trauma. Ti však většinou mají plné ordinační hodiny, a tak se dostáváme do začarovaného kruhu,“ zdůrazňuje Orlitová.


Karolína Milotová
Jsem studentka druhého ročníku Vyšší odborné školy publicistiky. Ve volném čase ráda píšu a chodím na koncerty. Zajímám se o hudební kulturu a témata týkající se mladé generace.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.