Ministerstvo chce přimět Čechy k menší spotřebě plastových kelímků. Řeší to i samy kavárny
Londýnské pobočky společnosti Starbucks vybízejí své zákazníky, aby si kávu kupovali do vlastních hrnků. Kdo nechce, ten si za každý jednorázový kelímek připlatí pět pencí, v přepočtu asi korunu padesát. České kavárny podobné opatření zatím neplánují, přesto i ony problém s nadměrným odpadem z kelímků na kávu začínají řešit. Nejde však pouze o jednorázové šálky, ale také o všechno papírové nebo plastové nádobí.
Ministerstvo životního prostředí plánuje regulovat spotřebu jednorázových krabiček a kelímků na základě domluvy s obchodními centry a kiny, kde je odpad největší. „Tohle řešení je momentálně v plenkách. V nejbližší době ale plánujeme zaměřit na snížení spotřeby plastových kelímků, příborů a krabiček,“ potvrzuje ministerský rada z odboru odpadů Petr Bažil.
Přednost ceny před kvalitou
Problémem vysoké spotřeby šálků a jejich následného recyklování se začaly zabývat i některé české kavárny. Zaměřují se hlavně na materiál, z nichž se kelímky vyrábějí. Klasické, které nabízí většina kaváren, jsou sice papírové, ale z vnitřní strany jsou potažené polyethylenem. Díky plastu sice dobře izolují, ale nejdou pak lehce recyklovat.
Ekologičtější varianty kelímků jsou ale dražší až o 150 procent. Ty běžné stojí kolem jedné koruny, zatímco z cukrové třtiny vyjdou mezi třemi až čtyřmi korunami za kus. „Kupujeme kelímky z cukrové třtiny, které jsou sice dražší, ale šetrnější pro přírodu. Nejsou však tak pohodlné pro zákazníka, protože postupně měknou, ale zákazníci si zvykli,“ říká majitelka pražské kavárny Super Tramp Coffee. I pro zákazníky jsou šálky s polyethylenem uvnitř pohodlnější, než ty z cukrové třtiny. „Ekologické kelímky jsou hezké a stylové, ale často mám pocit, že se mi rozpadnou v ruce,“ říká zákaznice Super Tramp Coffee Hana Kotalíková (27).
Ekologičtější varianta za více peněz
Mnoho kaváren se ale soustředí spíše na cenu kelímků, než na materiál a ekologii. „Nakupujeme běžné kelímky s polyethylenem uvnitř. Nejsou drahé a získáváme je přes dodavatele kávy. Takže jsou ještě levnější než normálně,“ říká majitel ostravské kavárny The Bird Martin Holub.
Ekologické myšlenky kavárníků mnohdy omezují finanční možnosti. Řešením mohou být plastové nádoby a kelímky, které zákazník může použít opakovaně. Některé kavárny, jako například Starbucks, nabízí slevu na nápoj s sebou, pokud si zákazník donese svůj vlastní. Ani to ale některé zákazníky nemotivuje. „Osobně jsem nikdy moc nepřemýšlela nad tím, proč si kávu dávám vždy automaticky do kelímku. Jsem na to zvyklá,“ říká studentka gymnázia Adéla Drgová (17).