Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Michael Rozsypal: Novinář musí umět zaujmout. Jméno je kolikrát víc než médium

Michael Rozsypal za svou žurnalistickou kariéru prošel hned několika redakcemi. Za deset let v branži byl i součástí řady změn v mediálním světě. Práce novinářů se za tu dobu zrychlila a proměnila v multižánrový obor. A změny pokračují: spousta novinářů se zkouší prosadit jen svým jménem. Mezi nimi i Rozsypal, který rozjel vlastní sérii diskusí Michaelů Mashup.

Po deseti letech v médiích se Michael Rozsypal rozhodl přejít na volnou nohu. Zkušenosti z Českého rozhlasu nebo DVTV využívá ve vlastním pořadu. „Jsem moc rád za všechny příležitosti, ke kterým jsem se dostal. Ocitl jsem se ale ve fázi, kdy chci pracovat na něčem vlastním a o všem si rozhodovat sám,“ líčí Rozsypal. Na novinařinu jako takovou ale nezanevřel. „Pořád chci pokrývat velká zpravodajská témata. Baví mě být u důležitých momentů a zprostředkovávat je veřejnosti,” dodává.

Jak říká, současná média jsou plná klasických rozhovorů jeden na jednoho, a tak se rozhodl přijít s něčím novým. „Vymyslel jsem formát, který bych chtěl sám sledovat. Nejčistší forma, jak ověřit, zda to tak mají i ostatní, je podle mě vydávat obsah pod vlastním jménem,” uvádí Rozsypal. Michaelův Mashup je založený na propojení analytických interview a odlehčenější formy, která více směřuje k talkshow. „Baví mě mixovat žánry i osobnosti. Považuji to za svou přidanou hodnotu. Nebyl bych dobrý investigativní novinář, ale zároveň ani špičkový herec. Obě složky ve mně jsou, takže si užívám, že je můžu kombinovat,” popisuje.

Veřejnost netáhnou média, ale autoři

Novinářů, kteří opouštějí mediální domy a snaží se uživit na vlastní triko, je v poslední době celá řada. „Nevidím na tom nic špatného. Kdo umí zaujmout, má zkrátka navrch,” míní Rozsypal. Jednotliví autoři by ale podle něj měli dbát na to, aby se nezpronevěřili. „Vaše jméno je spojované s důvěryhodností. V dnešní rychlé době je stále těžší zavděčit se. Pořád ale věřím, že je nejdůležitější kvalitní obsah. Pokud ho dodáváte, diváci si vás najdou,” říká.

Způsob, jakým společnost vnímá média, se přirozené mění. Lidé vyhledávají spíše individuální osobnosti než redakce. „Vybírají si novináře, kteří jim jsou názorově blízcí a ty sledují. Není to jako dříve, kdy si člověk koupil noviny, které celé přečetl a měl v nich obsažena všechna názorová spektra,” uvádí Rozsypal. Konzumenti podle něj však musí být obezřetní. „Člověk by si měl uvědomovat, že je důležité mít co nejpestřejší paletu. Udržovat si povědomí i o autorech, kteří mu sice názorově nesedí, ale dělají své řemeslo dobře,” apeluje.

Novinář se musí umět prodat

Média výrazně zasáhl vliv sociálních sítí. I přes to, že se řada influencerů snaží předávat informace odlehčenější formou a být tak blíže mladším generacím, poptávka po tvrdé novinařině neupadá. „Z redakcí, ve kterých jsem dříve působil vím, že složitější témata lidi stále táhnou. Jen je trh rozmanitější,” říká Rozsypal. Sám je optimista a věří, že neupadá zájem o média jako taková, ale mění se jen forma sdílení. „Každý kolega by vám řekl, že se trh, ale i samotná práce, strašně zrychlil,” uvádí.

Nestačí už jen vydávat články nebo natáčet reportáže. Aktuální obsah je třeba sdílet online, a to hned. „Když jsem například reportoval o soudu s Andrejem Babišem, dělal jsem v podstatě živý přenos na Twitteru. Zároveň jsem přidával stories na Instagram,” vzpomíná Rozsypal. Z žurnalistiky se stal multižánrový obor. I proto se větší důraz klade na jméno autora než samotné médium. „Novináři byli vždycky veřejně známé osobnosti. Teď je to trochu intenzivnější, jelikož se snažíme být lidem co nejblíže a svou práci prodávat. Takové je naše řemeslo,” vysvětluje.


Barbora Dvořáková
Barbora Dvořáková
Jsem studentkou třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky. Zajímají mě domácí témata. Zejména například duševní zdraví, vzdělávání a jiné oblasti, která se výrazně dotýkají naší generace.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.