K poslaneckému křeslu dopomohla Dominikovi Ferimu originální image i dobrá komunikace na sociálních sítích
1. Image začínajícího politika
Exoticky znějící jméno, etiopské kořeny, afro účes nebo dobré rétorické schopnosti. To vše jsou věci tvořící charismatickou image Dominika Feriho, které si každý zapamatuje. Podle politologa Vladimíra Hanáčka je originální image nejmladšího poslance dokonce nejzásadnější. „Dosáhl by tak rychle takové pozornosti a popularity, kdyby se jmenoval Franta Novák a měl obyčejný účes? Nejspíše ne,“ směje se Hanáček.
2. Youtuber Feri
Dominik Feri začal být na Facebooku více aktivní v roce 2015. Pravidelně ho tam sleduje přes 90 tisíc lidí. Ve svých statusech si nejprve začal dělat srandu z youtuberů, poté ale zřejmě pochopil sílu, která se skrývá v sociálních sítích a videích a stal se jedním z nich. V jednom ze svých facebookových statusů dokonce napsal, že nejlepší antikoncepcí je říct, že jste Youtuber. Feri se tak nebál trendů, které převažují u mladých a od roku 2014 začal využívat youtubový videokanál ve svůj prospěch. Jeho „pořad“ s názvem The politik life, ve kterém mimo jiné rozebíral volební program TOP 09, či zveřejňoval předvolební spoty, pravidelně sleduje přes 9 500 uživatelů.
3. Dobře zvolená strana
TOP 09 je politickou stranou, která se od svého vzniku (roku 2009) těší slušné podpoře mezi mladou generací voličů. Strana ovládá marketingové postupy cílené na mladé lidi a zároveň také nabízí obsah, který je pro studenty zajímavý. Například studium v zahraničí, nebo zavedení elektronických voleb. TOP 09 chce, aby v roce 2030 třetina vysokoškoláků strávila alespoň půl roku v cizině, a to za finanční podpory státu. „Nejsem si jistý, jestli by Dominik Feri zaznamenal takový voličský úspěch, kdyby kandidoval například za ČSSD nebo za KDU-ČSL, o KSČM nemluvě,“ zmiňuje Hanáček. V TOP 09 měl tedy mladý politik nejlepší startovací pozici. Feri také věděl, že kandidovat v Praze je pro něj nejvýhodnější. Na festivalu Vyšší odborné školy publicistiky Všemi směry zmínil, že jeho činnost je přímo šitá na míru velkoměstským prvovoličům. „Navzdory stagnaci podpory své strany našel Feri úzkou mezeru na voličském trhu a jasným zacílením a efektivním oslovením se mu jí podařilo zmobilizovat ve svůj prospěch,“ doplňuje Hanáček.
4. Komunikace přes sociální sítě
Sociální sítě má jednadvacetiletý poslanec zmáknuté. Na Instagramu sleduje profil Dominika Feriho skoro 54 tisíc uživatelů, což není na české poměry malé číslo. Jen pár politiků tuto sociální sít´ používá, například Andrej Babiš nebo Miroslav Kalousek. Počet sledujících, i přes to, že jim sociální sítě spravují marketingoví experti, ale nedosahují ani k dvěma tisícům. Feri ví, co na voliče funguje, co je zrovna trendem a na co jsou, nejen jeho sledující, zvědaví. Na sociálních sítích tak nejvíce sdílí příspěvky, které se týkají jeho práce, školy, ale i osobního života. V tom je jako politik v Česku unikátní. Nikdo jiný toho ze svého soukromého života totiž tolik neodkrývá. Feriho volili převážne mladí lidé, ke kterým se pomocí sociálních sítí dokázal nejvíce přiblížit. Mezi jeho nejpopulárnější statusy na Facebooku patří například: „Nejlepší důchodový pojištění je kandidovat do Senátu“ nebo „Nejlepší na zkouškovým je, když není.“
5. Kontaktní kampaň
Jedním z letošních trendů předvolebních kampaní je i takzvaná kontaktní kampaň. Feri navštěvoval střední školy po celé České republice, debatoval se studenty, vysvětloval jim fungování politiky a zvyšoval tak povědomí o sobě samém. „Kontaktní kampaň vedl nejen besedami na školách, ale i ve studentských klubech. Dokonce i přímo na ulici nebo v metru. V tomto směru je nutné uznat, že si to opravdu odpracoval,“ vysvětluje politolog Hanáček. Právě povědomí o tom, že nějaký Dominik Feri existuje, mohl řadu prvovoličů přesvědčit, aby právě jeho jméno na kandidátce zakroužkovali.