Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky
Nově přicházející film o zabijákovi démonů však ve fanoušcích vyvolává naději, že by se anime situace v České republice mohla zlepšit. Zdroj: Ufotable

Japonský animovaný snímek o démonech láme rekordy. Zájem o anime v Čechách roste

Do českých kin přišel Zabiják démonů. Promítá se pod anglickým názvem Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – To the Hashira Training a jde o typ anime filmu, který se v českých kinech obvykle neobjevuje. Jde o pokračování populární anime série a pokud by do kina vyrazil někdo, kdo nikdy neviděl žádný předchozí díl, nebude film jako takový nesjpíš vůbec chápat.  Snímek cílí vyloženě na fanoušky seriálů a je složen z několika již vydaných dílů. Navíc obsahuje i část dosud nepublikované řady.

Anime

Anime je japonský kreslený film nebo seriál. Pod tímto pojmem se skrývá mnoho žánrů od filmů pro děti, jako je např. oblíbený Pokémon nebo Cesta do fantazie, až po snímky s dospělou cílovou skupinou. Označení anime se používá pouze pro animované filmy vytvořené v Japonsku. Začaly se točit na počátku 20. století a bývají často inspirované japonskými komiksy manga.

Neznalý divák nepochopí, fanouška potěší

Nezasvěceným může pomoct alespoň stručné nastínění děje: příběh pojednává o mladém chlapci jménem Tandžiro Kamado, který se stane zabijákem démonů poté, co je během Tandžirovy nepřítomnosti jeho rodina těmito netvory povražděna. Jediným přeživším masakru je jeho sestra, která však byla proměněna na démona. Tandžiro se tak vydává na cestu, aby ji našel, vyléčil a vrátil její lidskou podobu. Anime bylo natočeno podle stejnojmenného japonského komiksu mangy.

Spojení několika epizod do jednoho díla však nevyhovuje i některým fanouškům seriálu. ‚‚Ne, že by mě některé části nebavily, ale jako film to prostě nefunguje. Je to několik epizod seriálu, ale ne film,“ komentuje snímek na ČSFD (Česko-Slovenská filmová databáze) uživatel s přezdívkou Nykrous; snímek má ale k počátku března poměrně vysoké hodnocení 81 %.

Podobně se k filmu vyjádřila i fanynka seriálu Eliška: ‚‚Část filmu složená z dílů staré série mě příliš obsahově nebavila, protože jí znám už zpaměti,“ říká kriticky, ale vzápětí pochvalně dodává: ‚‚Ale i přesto jsem si užila ten pocit vidět tak úžasnou grafiku na velkém plátně. Opět mě to ohromilo. Konec filmu tvořený novou epizodou byl úžasný, nemůžu se díky tomu dočkat nové série.“
I přes zmíněné výhrady se snímek těší velké popularitě. Jen v USA jedno víkendové promítání vydělalo přes 11 milionů dolarů.

Film už v celkových tržbách překonal populární anime Cesta do fantazie ze studia Ghibli, které v roce 2003 vyhrálo Oscara za nejlepší animovaný film. Samotný Demon Slayer se navíc stal vítězem v několika kategoriích Crunchyroll anime awards 2024, kde patří mezi nejúspěšnější anime spolu s Jujutsu Kaisen a Chainsaw man. Konkrétně se jednalo o kategorie Nejlepší animace, Nejlepší umělecký ředitel a Nejlepší fantasy.

Málo anime v českých kinech

Fanoušky mrzí, že žánr anime v českých kinech dostává zatím jen málo prostoru. „Jakmile je v kině nějaké anime, chci na něj jít,“ říká fanynka japonské animace Lea: „Ale mám pocit, že u nás nikdy nic moc pořádně nebylo.“ Anime filmy, kterým se v českých kinech dostává pravidelné pozornosti, jsou snímky od studia Ghibli.

Ty se vyznačují jedinečným stylem své animace, který se stal v žánru ikonickým, a patří do něj divácky oblíbené snímky jako Howlův kráčející hrad, nebo oscarová Cesta do fantazie. Filmy jsou obvykle vhodné i pro mladší diváky. V minulém roce si Češi mohli do kin zajít i na nové filmy Suzume a Chlapec a volavka. Druhý jmenovaný následně získal Oscara za nejlepší animovaný celovečerní film. 


Anežka Pechová
Jsem student na Vyšší odborné škole publicistiky. Ve volném čase se věnuji tvůrčímu psaní, kresbě a svému psovi.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.