Fyzioterapeutka závodních jezdců: Někdy masíruji, jindy jen tak ležím na pláži
Jak jste se dostala k pozici fyzioterapeutky u týmu Formule 3.5?
Můj kamarád dělá strojního inženýra v týmu Lotus. Před rokem mi říkal, jestli o někom nevím, protože pracuji jako fyzioterapeutka, že potřebují novou krev. Nikoho jsem nesháněla a kývla na to sama.
Co obnáší vaše práce přímo na místě závodu?
Jsem jezdcům absolutně k dispozici. Mluvím s nimi, připravuji jídlo, dohlížím na pitný režim a když je nějaký zdravotní problém, tak se ho samozřejmě snažím odstranit. Jinak třeba v Monaku jsem ležela čtyři dny na pláži, nikdo nic nechtěl. Ale například v Barceloně, kde náš pilot Marco Sørensen poškodil celý monopost, jsem pracovala s mechaniky celou noc. A můj lak na nehty byl dokonce použit na poslední kosmetické úpravy vozu. Práce mě absolutně pohltila. Zamilovala jsem si vůni borovic, moře a benzínu.
Proč zrovna tuhle kombinaci?
Na okruhu ve Francii všude voněly borovice, v Monaku jsem strávila půlku pracovní doby u moře na pláži a benzín je v boxu cítit všude. Je to krásná práce, pořád cestujete.
Vše, co jste zmínila patří do náplně vaší práce?
Psychická opora a dohlížení na dodržování životosprávy, to není v popisu mé práce. Měla bych plnit pouze roli fyzioterapeutky, ale zvykla jsem dělat i věci navíc. Jako je příprava jídla a dohlížení na pitný režim, klukům tak šetřím čas.
Jaké jsou nejčastější zdravotní problémy pilotů?
Protože u monopostů chybí posilovač řízení, tak nejčastěji problémy jsou s křečemi v rukou a různé blokace krční páteře. Při přetížení, které snáší piloti, často dochází k bolestem trapézů. Trpí ale i nohy a důkladná celková masáž je nezbytnou součástí přípravy.
Máte nějaké speciální fyzioterapeutické zkoušky ?
Ne, mám vystudovanou střední zdravotnickou školu a certifikát na masérský kurz, ale třeba i základní psychologická školení. Jedinou podmínkou pro tuto práci byla angličtina. Tu jsem neuměla, ale přesto na nabídku kývla. Zavázala jsem se k tomu, že se ji během prvního roku naučím. Brala jsem to jako výzvu.
Jak jste to zvládala?
Zezačátku to byl boj. Seděla jsem v místnosti a netušila, jak mám s týmem komunikovat. Ovšem ihned jsem si najala učitele a i když občas řeknu blbost, tak nyní již bez problému komunikuji.
Kolik dní v měsíci trávíte s týmem?
Jeden závod trvá s přesunem na místo šest až sedm dní. V měsíci jsou maximálně dva a celkem se jede devět závodů za sezónu.
Stačí vám pracovat čtrnáct dní v měsíci?
Z finančního hlediska by to stačilo, ale z vlastní iniciativy mám ještě jednu práci, vlastním regenerační centrum.
Co vás na této práci nejvíce baví?
Formule mě úplně pohltila, žiji tím. Cestuji s týmem a podívám se tak do měst, kam bych asi nikdy nejela, ale třeba v Moskvě to bylo hrozné.
Proč to tam bylo hrozné?
V Moskvě, ve čtyř hvězdičkovém hotelu, byly k snídani opečené buřty. Když jsem se anglicky ptala, co to znamená, tak mi personál odpověděl, že se bude bavit pouze v rodném jazyce. To, že do vás někdo t´ukne na křižovatce při cestě na okruh, je normální. Ovšem i toto k mé práci patří a já se musím soustředit jenom na piloty a ne na snídani.
Chcete v této práci pokračovat i v další sezóně?
Ano, nevidím důvod, proč bych měla končit. Mohla bych přestoupit do jiné stáje, ale v Lotusu je opravdu skvělá parta. Můžu říct, že formule se staly mým životním stylem, ne jenom prací.