Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Fyzioterapeutka závodních jezdců: Někdy masíruji, jindy jen tak ležím na pláži

Burácení silných motorů, nablýskané formule a všudy přítomný zápach benzínu. Takové prostředí přitahuje spíše muže. Fyzioterapeutem u seriálu Formule Renault 3.5 se ale může stát i žena. Lucie Olivierusová (28), má za sebou premiérovou sezónu ve stáji Lotus, v níž má podíl česká společnost Charous Racing.

Jak jste se dostala k pozici fyzioterapeutky u týmu Formule 3.5?
Můj kamarád dělá strojního inženýra v týmu Lotus. Před rokem mi říkal, jestli o někom nevím, protože pracuji jako fyzioterapeutka, že potřebují novou krev. Nikoho jsem nesháněla a kývla na to sama.

Co obnáší vaše práce přímo na místě závodu?
Jsem jezdcům absolutně k dispozici. Mluvím s nimi, připravuji jídlo, dohlížím na pitný režim a když je nějaký zdravotní problém, tak se ho samozřejmě snažím odstranit. Jinak třeba v Monaku jsem ležela čtyři dny na pláži, nikdo nic nechtěl. Ale například v Barceloně, kde náš pilot Marco Sørensen poškodil celý monopost, jsem pracovala s mechaniky celou noc. A můj lak na nehty byl dokonce použit na poslední kosmetické úpravy vozu. Práce mě absolutně pohltila. Zamilovala jsem si vůni borovic, moře a benzínu.

Proč zrovna tuhle kombinaci?
Na okruhu ve Francii všude voněly borovice, v Monaku jsem strávila půlku pracovní doby u moře na pláži a benzín je v boxu cítit všude. Je to krásná práce, pořád cestujete.

Vše, co jste zmínila patří do náplně vaší práce?
Psychická opora a dohlížení na dodržování životosprávy, to není v popisu mé práce. Měla bych plnit pouze roli fyzioterapeutky, ale zvykla jsem dělat i věci navíc. Jako je příprava jídla a dohlížení na pitný režim, klukům tak šetřím čas.

Jaké jsou nejčastější zdravotní problémy pilotů?
Protože u monopostů chybí posilovač řízení, tak nejčastěji problémy jsou s křečemi v rukou a různé blokace krční páteře. Při přetížení, které snáší piloti, často dochází k bolestem trapézů. Trpí ale i nohy a důkladná celková masáž je nezbytnou součástí přípravy.

Máte nějaké speciální fyzioterapeutické zkoušky ?
Ne, mám vystudovanou střední zdravotnickou školu a certifikát na masérský kurz, ale třeba i základní psychologická školení. Jedinou podmínkou pro tuto práci byla angličtina. Tu jsem neuměla, ale přesto na nabídku kývla. Zavázala jsem se k tomu, že se ji během prvního roku naučím. Brala jsem to jako výzvu.

Jak jste to zvládala?
Zezačátku to byl boj. Seděla jsem v místnosti a netušila, jak mám s týmem komunikovat. Ovšem ihned jsem si najala učitele a i když občas řeknu blbost, tak nyní již bez problému komunikuji.

Kolik dní v měsíci trávíte s týmem?
Jeden závod trvá s přesunem na místo šest až sedm dní. V měsíci jsou maximálně dva a celkem se jede devět závodů za sezónu.

Stačí vám pracovat čtrnáct dní v měsíci?
Z finančního hlediska by to stačilo, ale z vlastní iniciativy mám ještě jednu práci, vlastním regenerační centrum.

Co vás na této práci nejvíce baví?
Formule mě úplně pohltila, žiji tím. Cestuji s týmem a podívám se tak do měst, kam bych asi nikdy nejela, ale třeba v Moskvě to bylo hrozné.

Proč to tam bylo hrozné?
V Moskvě, ve čtyř hvězdičkovém hotelu, byly k snídani opečené buřty. Když jsem se anglicky ptala, co to znamená, tak mi personál odpověděl, že se bude bavit pouze v rodném jazyce. To, že do vás někdo t´ukne na křižovatce při cestě na okruh, je normální. Ovšem i toto k mé práci patří a já se musím soustředit jenom na piloty a ne na snídani.

Chcete v této práci pokračovat i v další sezóně?
Ano, nevidím důvod, proč bych měla končit. Mohla bych přestoupit do jiné stáje, ale v Lotusu je opravdu skvělá parta. Můžu říct, že formule se staly mým životním stylem, ne jenom prací.


Vojtěch Novotný
Vojtěch Novotný
Od malička jsem měl úplně jiné sny, než psát články a studovat obor Autorská žurnalistika. Občas se ale stává, že se život zapomene zeptat. Sny, až na jeden, už nesním. To, že v letním semestru 2014 píšu do domácí rubriky pro Generaci20, je taková malá výhra. Ve volném čase nejraději spím a sním o svých snech.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.