Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky
Hradečtí pokřtili Malšovickou arénu v srpnu proti Českým Budějovicím. Zdroj Profimedia

Ligová návštěvnost roste. Také díky lepšímu marketingu a komunikaci

Návštěvnost a atraktivita v posledních měsících ve Fortuna lize stoupá. Divácký rekord v samostatné české fotbalové nejvyšší soutěži se váže k sezoně 1996/97. Tehdy chodilo na stadion v průměru 7 155 lidí na zápas. Zájem diváků se letos natolik zvedl, že je ve hře možné pokoření tohoto maxima. Kluby totiž lépe komunikují s fanoušky a připravují pro ně doprovodné programy. V aktuálním ročníku se průměrná návštěva na utkání vyšplhala na 6 667 fanoušků.

Ekonomicky největšími kluby v Česku jsou pražští rivalové. Sparta a Slavia vládnou také statistikám návštěvnosti. Letenští získali ocenění klubového PR a marketingu od Ligové fotbalové asociace (LFA) již popáté v řadě. „Základem je jasná marketingová koncepce. Návštěvnost na Spartě postupně v posledních sezonách rostla. Situace, kdy fanoušci chodí reálně na Spartu, nikoli na soupeře, přišla až se sportovním úspěchem,“ vysvětluje výkonný místopředseda představenstva Sparty František Čupr.

Přesto co se nejvyšší návštěvnosti týče, Slavia je v této sezoně na prvním místě. Na sešívané chodí v průměru 17 977 fanoušků, to je o tři a půl tisíce více než minulý rok. Vliv mají i předzápasové programy pro návštěvníky. „Klub se o fanoušky začal víc starat. Počínaje čistotou, jídlem, a dokonce nově i programem před stadionem. Peklo se tam i prase,“ říká jednadvacetiletý fanoušek Slavie Pavel.

Sparta zhruba o tisícovku lidí na utkání zaostává. Ovšem i u ní došlo k výraznému nárůstu. Úřadující mistr z Letné má průměrně na zápase 16 948 příznivců, tedy o téměř tři tisíce víc než v uplynulém ročníku. Třetí místo patří Teplicím, konkrétně sem chodí průměrně 8 882 diváků. Čtvrtá je Plzeň s 8 880 lidmi.

Zlepšení na severu a východě Čech

Postupně se začaly v marketingu a vztahu k fanouškům posouvat i další mančafty. „Po několika letech opět vidíme progres infrastruktury klubů, kdy v poslední době byly otevřeny dva nové stadiony a kluby se tak vrátily z azylu do svých měst,“ narážel Čupr na dění ve východních Čechách. V roce 2023 si prvoligovou premiéru odbyly dva nově postavené stánky, několik měsíců po Pardubicích byl dostavěn i větší a multifunkční stadion v Hradci Králové. To mezi fanoušky Votroků (přezdívka týmu z Hradce Králové, pozn. red.) spustilo fotbalovou horečku. 

Hradečtí pokřtili Malšovickou arénu v srpnu proti Českým Budějovicím. „Pro celý východočeský region jde o významnou stavbu,“ říká tiskový mluvčí hradeckého klubu Petr Šatalík. Na nový hradecký fotbalový stánek chodí v průměru 8 375 diváků. „Do marketingového oddělení jsme přivedli zkušeného manažera Aleše Havla. Ten přinesl do klubu svěží vítr v podobě nové vizuální identity a spousty nápadů, které nás výrazně přiblížily fanouškům,“ zmiňuje Šatalík.

Příjemným překvapením sezony jsou z pohledu návštěvnosti tepličtí, kteří zavedli předzápasový program a rebrandovali značku. Na Severočechy chodilo v minulém ročníku v průměru 3 749 fanoušků, na podzim je nárůst téměř trojnásobný, konkrétně 8 882 diváků. Severočeši se tak řadí hned za pražská „S“. „Teplice jsou vzorovým příkladem klubu, který dokázal udělat velký kus práce i přes menší finance,“ řekl obchodní a marketingový ředitel LFA Daniel Hajný.

Důležitost permanentek

Vliv mají na vysokou návštěvnost i prodané permanentky, především v Praze. Jakmile se totiž hraje divácky atraktivní utkání, fanoušci se bez rezervovaného místa jen těžko dostanou na zápas. „Sparta naučila držitele permanentek, kteří nemohou dorazit na utkání, uvolňovat lístky do volného prodeje, tím pádem dojde řada i na lidi, kteří by se jinak na stadion nedostali,“ vysvětluje třiadvacetiletý spart´anský příznivec Filip.

Na víkendové 13. kolo nejvyšší fotbalové soutěže dorazilo celkově 44 177 diváků s průměrem 5 522 na utkání. Celkem už ale do ochozů přišlo 686 751 příznivců.


Julius Nosko
Na Publicistice studuji třetím rokem, ovšem na rozdíl od kolegů z Generace 20 se věnuji audiovizi. Zajímá mě zejména fotbal a vše kolem něj. Píši pro web isport.cz a dělám fotbalového hlasatele. Jsem absolventem prvního ročníku akademie 02TV SPORT.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.