Domácí úkoly jsou pro děti nezbytnou součástí učiva, říkají výchovné poradkyně
Devětatřicetiletý bloger s přezdívkou „Táta part´ák“ na Facebooku zveřejnil příspěvek, ve kterém si stěžuje na povinnost školáků plnit domácí úkoly. Podle něj jsou zbytečné a jemu prý ničí vztah s jeho synem, prvňáčkem. Je přesvědčen, že úkoly by měly být dobrovolné. Ve své stížnost také zmínil, že úkoly nemají své zakotvení ve školním řádu. Spouštěčem, který otce naštval, byly poznámky v žákovské za nesplněné úkoly.
Tvrzení, že školy ničí vztah mezi rodiči, není podle výchovné poradkyně na prvním stupni Základní školy K Dolům Denisy Horáčkové (45) pravdivé. „Záleží na přístupu rodičů k pravidelné školní přípravě dítěte v domácím prostředí. Pokud se bude rodič ke škole stavět negativně, bude to dítětem vnímané jako obtěžující a ne jako obohacující,“ říká Horáčková.
Trénink do zaměstnání
Podle školní metodičky prevence Martiny Zelené by rodičům mělo záležet na tom, jak se jejich potomek vzdělává. Proto by na plnění domácích úkolů měli trvat. „Rodiče by měli děti vést ke správnému učení. Záleží samozřejmě na věku školáka. Velkou podporu při psaní úkolů tvoří i pochvala a ocenění za snahu. To je důležité zejména u dětí na prvním stupni,“ říká Zelená. Dodává, že postupně s věkem se dítě osamostatní a bude se připravovat samo. „Pokud si žák zopakuje pomocí zadaného úkolu novou látku třeba ještě ten den odpoledne, lépe si ji upevní v paměti,“ vysvětluje smysl této přípravy Zelená.
Zadání domácích úkolů by však podle ní mělo být jednoduché. Jejich náplň a téma má korespondovat s předchozí výukou a náročnost nemá být vysoká. „Na prvním stupni základní školy jsou úkoly zadané většinou formou hry nebo lehkého opakování. Na druhém stupni už ale záleží na postoji učitele a jestli je bude vůbec zadávat,“ říká výchovná poradkyně na základní škole Milena Vincenciová (60). Dodává, že ve vyšších ročnících jsou domácí úlohy často pojaté formou referátů a prezentací, které už žáky připravují na středoškolská studia nebo budoucí zaměstnání. Podle Vincenciové se prezentací referátu nebo jakékoli práce před třídou odbourá strach z vystupování před publikem.
Zaměření na úsilí a výkon
Jestli bude učitel úkoly zadávat, nebo se bez nich obejde úplně, záleží podle poradkyň pouze na kantorovi. Stejně jako to, jak bude úkoly hodnotit. „Je důležité se zaměřit především na úsilí a výkon žáka. Prioritou by mělo být to, aby se žák vůbec připravoval a snažil se,“ říká metodička.
K tomu, jakou formu a obtížnost by měly úkoly mít a jak by se měly hodnotit, se vyjádřilo i ministerstvo školství. „Zadávání domácích úkolů je v souladu s právními předpisy, pokud jsou rozsah a obtížnost úkolů přiměřeně vývoji osobnosti dítěte. Domácí úkoly je možné známkovat nebo hodnotit i jinak, například slovně. Hodnocení domácích úkolů je možné zahrnout do klasifikace,“ shrnula pro iDnes.cz mluvčí ministerstva Jarmila Balážová.
Podle výchovných poradkyň je důležité, aby se do domácích příprav mladších dětí zapojovali i rodiče. Jejich dohled nad malými školáky má být zárukou, že se žák nebude připravovat zbytečně dlouho a látce porozumí.