Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Do knihkupectví se vrátili jen tuzemští zákazníci

Vláda povolila od 10. května znovuotevření knihkupectví, která do té doby mohla téměř pět měsíců fungovat jen v omezeném režimu přes internet. I když přišlo v prvních dnech mnoho návštěvníků, prodejny v centru Prahy stále pocit´ují absenci turistů, kteří si v minulosti kupovali cizojazyčnou literaturu.

V pražském knihkupectví Spálená už je zase živo. „Byl pro mě velký nezvyk vidět zákazníky, kteří chodí po celém obchodě a vybírají si knížky,” říká prodavačka Žaneta Valentová (21). Podle ní teď obchod navštěvuje podobný počet lidí jako před začátkem koronavirové pandemie. 

Knihkupectví Academia, jehož cílovou skupinou je převážně odborná veřejnost, během lockdownu zaznamenalo značný pokles prodeje i kvůli omezení cestování. „Přišli jsme o většinu cizinců, kteří si u nás tradičně kupovali odbornou cizojazyčnou literaturu,” popisuje jedna ze zaměstnankyň pobočky na Václavském náměstí. Od znovuotevření se podle ní vrátili alespoň čeští návštěvníci.

Podle ředitele Academie Jiřího Padevěta (54) si zákazníci kupovali během uzavření výrazně více odborné knížky alespoň přes internet. „Mnoho lidí se ale nemohlo otevření kamenných prodejen dočkat, aby měli možnost si knížky ještě před koupením prolistovat,“ dodává Padevět.

Po rozvolnění opatření se davy zákazníků nahrnuly do Paláce Luxor, největšího knihkupectví ve střední Evropě. „Zaznamenáváme velký zájem, ale ten pořád neodpovídá číslům, která očekáváme v září, kdy si studenti kupují nové učebnice. Další větší nápor je pak před Vánoci,” říká jeden z pracovníků obchodu. I v Paláci Luxor ubyly tržby z prodeje odborné, ale i cizojazyčné umělecké literatury kvůli absenci turistů. 

Předseda Svazu českých knihkupců a nakladatelů Martin Vopěnka pořád věří, že atmosféra kamenných obchodů je nenahraditelná a že si to čtenáři během pandemie uvědomili. „Myslím, že lidé začali být z bezkontaktního nakupování unavení. Snad to nejhorší máme již za sebou,“ dodává.


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.