Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Desetiminutová videa mohou pomoci v přípravě na zkoušku, od čtení knih ale maturanta nezachrání

Naučit se literární díla k maturitě za 4 hodiny. S takovou myšlenkou stvořil student Vysoké školy ekonomické Václav Korčák (21) projekt Desetiminutová maturita. Z krátkých zpoplatněných videích se studenti mohou dozvědět potřebné informace o knize. Všechnu práci za ně ale neudělají, i tak je potřeba dílo pro plné porozumění přečíst.

Vaše videa jsou zpoplatněná. Má to smysl, když si člověk může najít mnoho materiálů na internetu zadarmo?
Psaných materiálů je na internetu strašně moc, to je pravda. Mně šlo ale o to, aby lidé nemuseli číst zdlouhavé texty. Proto jsem se zaměřil na vizuální stránku, která by upoutávala čtenářovu pozornost různými animacemi. Na trhu zatím nic podobného není. Za soubor dvaceti videí, to znamená dvaceti literárních děl, si účtuji tři sta korun. Myslím, že to není moc.

Proč zrovna tahle cena?
Mám hodně úzkou cílovou skupinu. Jde o studenty zhruba ve věku 18 let a já ji vnímám jako takovou podnikatelsky nešt´astnou skupinu. Nejsou to úplně děti, takže rodiče jim vše neplatí a nejsou to ani lidé, co by pracovali na plný úvazek a měli dostatek peněz. Tu částku jsem stanovil spíše pocitově a podle toho, kolik bych i já byl ochotný za takový materiál dát.

Vnímáte projekt jako byznys, který vám vydělá peníze?
Jako byznys ho vnímám, ale ne s účelem vydělat si peníze. Mým projektem samozřejmě nějaké finance protékat musí. Potřebuji investovat do začátečnické propagace a protože ho chci dále rozvíjet, je nutné zaplatit další lidi. Zatím mi to nic nevydělává. Zájemců, co si videa koupili, je zatím maximálně dvacet. Takže s žádným výdělkem zatím ani nepočítám.

Jaká je tedy vaše motivace k dělání takového projektu?
To, že někomu pomůžu, je první aspekt dobrého podnikání. Především je to pro mě ale praxe. Díky tomuhle projektu jsem se naučil hrozně moc věcí, třeba time management. Jsem mnohem produktivnější, naučil jsem si na takovou práci udělat čas a věnovat se jí i celý den. Když mám volno, dělám na videích třeba čtrnáct hodin denně. Musel jsem se také naučit tvořit webové stránky a nějaký ten online marketing. Navíc studuji na Vysoké škole ekonomické management, takže se mi to hodí.

Žádnou konkurenci tedy zatím nevnímáte? Co třeba video kurzy na internetové stránce Seduo.cz?
Na internetu jsem nic podobného nenašel. Seduo je portál, který má výuková videa, ale žádné kurzy z literatury. Natož takové, které se věnují maturitě. Já na videích navíc vůbec nejsem vidět. Na obraze se pohybují animace, vyskakují obrázky a krátké texty, to je další rozdíl. Student pouze slyší můj hlas.

Jedno vaše výukové video trvá zhruba deset minut. To má maturantovi ke zkoušce stačit?
Koncept je takový, že ano. Pokud si člověk pustí všech dvacet videí, zabere mu výuka zhruba čtyři hodiny. Ale samozřejmě desetiminutové video nemůže jít hodně do hloubky. Student tu knihu zkrátka musí mít přečtenou, což mnoho z nich nemá ani když už sedí na potítku. Ve videu se člověk dozví informace, které by učitelé u maturity rádi slyšeli. Od tématu a motivu, přes charakteristiku postav až po obsah a informace o autorovi.

Neměli by ale maturanti takové informace z knihy vyčíst sami?
To je pravda, ale třeba informace o autorovi nebo historický kontext v knize většinou nenajdou. A celkovým shrnutím ve videu si dílo zopakují.

Jak jste to měl u maturity vy?
Mě vždycky literatura hodně bavila, myslím, že mi docela šla. Proto jsem se v tomhle projektu zaměřil primárně na ni. Momentálně jsou zpracovaná díla, ze kterých jsem sám maturoval na Gymnáziu Chodovická. Akorát jsem se u nich ponořil více do hloubky a kvalitněji je zpracoval. Pár knížek jsem přečetl i znovu.

S jakými zdroji při tvorbě materiálů pracujete?
Všechno, co ve videích řeknu nebo napíšu, kontroluji podle několika tištěných knih i spolehlivých internetových zdrojů. To znamená, že používám nejen knihu samotnou, ale i prameny, které o daném díle píší. Samozřejmě se může stát, že se někde překlepnu. Zatím jsem žádnou zpětnou vazbu ohledně chybné informace nedostal.

Kdy vás poprvé napadlo udělat výuková videa?
To vzniklo ještě před maturitou. Pak jsem na to ale zanevřel, protože byly samé párty a pak přijímačky na vysokou. Po roce jsem se k tomu ale vrátil, protože mi to pořád přišlo jako dobrý nápad a na trhu stále nic takového nebylo. Sám bych si to před maturitou koupil, ušetřilo by mi to čas a nebyl bych tak ve stresu.

Plánujete kurzy nějak rozšiřovat?
Ano, momentálně bych byl št´astný, kdyby se vybrala částka 50 000 korun, s kterou jsem svůj projekt umístil na hihit.com. To by mi pomohlo s rozvíjením kurzů do budoucnosti. Mám v plánu vytvořit i videa s matematikou, to bych ještě zvládl. Ale třeba na biologii bych si už netroufl, takže bych za tu vybranou částku mohl platit další lidi. Zatím je počet zájemců o videa minimální, takže chci dostat projekt do povědomí více lidí. To je příčka, na kterou teď směřuji.


Aneta Řezníčková
Aneta Řezníčková
Po maturitě na ekonomické škole jsem se rozhodla jít jiným směrem a tak teď již třetím rokem studuji autorskou žurnalistiku na Vyšší odborné škole publicistiky. V Generaci 20 působím pátým semestrem. Co se týče mých zájmů, učím se tancovat a občas si jdu zaběhat. Ve volných chvílích maluji.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.