Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Covid komplikuje studium i jeho ukončení. Praktická část odborných prací se od stolu napsat nedá

Pandemie koronaviru studentskému životu nepřeje. Kvůli omezení mezilidských kontaktů a také možnosti pohybovat se mezi okresy se komplikuje i psaní závěrečných odborných prací. Zvlášt´ špatně jsou na tom ti, kteří v rámci praktické části měli v plánu akce v terénu.

Studentka produkce na Vyšší odborné škole publicistiky Šárka Dragounová (21) si přípravu své závěrečné práce přestavovala úplně jinak. V rámci absolventské práce měla vytvořit výstavu výtvarníka Martina Krajewskiho. „Celou práci budu mít nakonec teoretickou, takhle jsme se dohodli s mým vedoucím. V závěru uvedu, že se kvůli koronaviru výstava nemohla uskutečnit,” vysvětluje Dragounová. Varianta, že by výstavu udělala interaktivně bez přítomnosti diváků se jí zdála dobrá, ale není si jistá, že by to nyní časově zvládla připravit.

I studentka Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické v Praze Natálie Caklová (23) musí kvůli koronaviru improvizovat. „K praktické části jsem měla domluvené rozhovory, které se měly uskutečnit před Vánoci, ale kvůli covidu jsme se neměli kde sejít,” popisuje svůj problém Caklová, která psala práci na téma Náklady inkluzivního vzdělávání. Prozatím tedy rozhovory posunula a pokud to jinak nepůjde, udělá je distančně přes Skype. „Horší to ale bude u starších lidí, kteří tolik neovládají internet a v takovém případě budu muset najít úplně jiné respondenty,” dodává. 

Kdo dřív přišel, ten má nyní výhodu

Jsou ale i ti, kterým koronavirus nijak zásadně přípravu odborné práce nenarušil. Studentka politologie na ústecké Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně Kristýna Zajícová (21) si stihla všechny potřebné knihy připravit a většinu respondentů sehnat předem, ještě před platností nejrůznějších omezení pohybu a setkávání. „Pokud potřebuji ještě nějakou odbornou literaturu, najdu si ji na stránkách Národní digitální knihovny, kam mám jako studentka přístup,” vysvětluje. 

Právě díky digitalizaci je psaní teoretických částí svých prací pro mnoho studentů v současné době lehčí než příprava té praktické. Ale ani tuto přípravu nebylo radno podcenit: kdo si včas nepůjčil příslušnou literaturu, měl později kvůli zavřeným knihovnám smůlu. „Nestihl jsem si půjčit všechny knihy, které k diplomové práci potřebuji. Některé z nich nemohu najít ani v digitální podobě, proto musím pracovat s tím, co mám k dispozici a ideální to není,” vypráví student filosofické fakulty Masarykovy univerzity Tomáš Řehák (25). 

Výdejní okénka mnozí ocenili

Většina škol se s koronavirovou situací vypořádala rychle a knihy a další studijní materiály začaly nabízet elektronicky nebo přes výdejní okénka, dokud to bylo možné. „Studentům pomohlo dočasné otevření digitálních knihoven, ve kterých ve velké míře najdou digitalizovaná skripta a učebnice českých nakladatelů,” říká vedoucí ústřední knihovny ČVUT Helena Kováříková. 

Ne pro všechny jsou ale knihy v digitální podobě tou nejlepší volbou. „Raději mám klasické knihy, lépe se z nich čte a sbírají informace,” popisuje studentka Caklová, pro kterou je práce s nimi mnohem přehlednější. Totéž potvrzují i studentky Zajícová a Dragounová, i když jsou rády, že v dnešní době fungují knihovny alespoň v digitální podobě. 


Anna Čmuchálková
Anna Čmuchálková
Jsem studentkou třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky. Ve volném čase přispívám do online magazínů o módě. Ráda čtu, sleduji české filmy a cestuji.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.