Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

České dálnice nabízí řidičům už i dojezdové časy

Řidiči jedoucí po dálnici D2 mezi Brnem a Břeclaví a po dálnici D5 z Prahy na Rozvadov z proměnných informačních tabulí nově zjištují, za jak dlouho dojedou do nejbližšího místa.

Informační tabule u českých dálnic se dočkaly inovace. Zdroj: www.tsk-praha.cz

„Po více než dvou letech testování dojezdové tabule konečně fungují v plném provozu. Spouštíme ho zatím ale jen na dálnicích D2 a D5, kde je daleko nižší intenzita provozu ve srovnání s nejfrekventovanější dálnici D1 z Prahy do Brna,“ tvrdí mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková.

Informační tabule patří k běžnému standardu dálnic v zemích EU. V Česku funugují již od roku 2008 a řidiči se na nich dosud dozvídali především informace o nehodách, uzavírkách a kolonách. Dojezdové časy jsou letošní novinkou.

„Infotabule už zhodnotí nejen, jaké je počasí, ale také hustotu provozu, ve kterých úsecích dopravu komplikují kolony, případně, kde jsou uzavírky. Nyní tabule dokonce vypočítají, za jak dlouho dorazíte do cílové destinace,“ uvedl Jakub Ptačinský, tiskový mluvčí ministerstva dopravy.

Pojedeme-li nyní například z Prahy do Plzně, tak zjistíme, kdy dorazíme ke sjezdu do západočeské metropole.  Přesnost výpočtu se uvádí na minuty. Zohledněny v tom údaji jsou i dopravní nehody, uzavírky či vlivy počasí. Sledovanými úseky jsou momentálně Praha – Plzeň, Plzeň – Rozvadov a Brno – Břeclav.

Ředitelství silnic a dálnic si uvědomuje, že se můžou najít i řidiči, kteří budou s informačními tabulemi závodit, jen aby si dokázali, že časový údaj na nich mohou pokořit. „Právě na takové si dá mimořádný pozor Policie ČR,“ tvrdí ředitel ŘSD Jiří Švorc.

V současné době naše dálnice disponují celkem 97 tabulemi. V případě kladného hodnocení by se jejich počet mohl rozrůst, avšak kvůli úsporám to v letošním roce rozhodně nebude.  Jedna tabule totiž cenově vyjde zhruba na 10 milionů korun.

Dojezdové tabule i v Praze

Dojezdové tabule nejsou úplně neznámým pojmem ani pro pražské řidiče. Od konce loňského roku se totiž využívají v některých z městských částí české metropole. Například v Praze 8 se účastníci dopravního provozu dozví, s jakým zpožděním dojedou z Ústecké ulice na most Barikádníků, narazíte na ně i u Barrandovského mostu.

Mezi moderní prvky uplatňované pro bezpečnost provozu na českých dálnicích patří i jiná vyspělá technika, jako jsou kamery, systémy dynamického vážení, sčítání dopravy či detekce kolon.


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.