Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Češi milují věrnostní karty. Jejich sbírání je především dámská záležitost

Peněženky některých zákazníků praskají ve švech – kvůli množství věrnostních karet, které v nich nosí. V peněžence má každý Čech v průměru nejméně tři. Mezi nejpopulárnější patří ty do lékáren a supermarketů. Karty mají lidé většinou ze dvou důvodů – buď nedokázali odmítnout prodavačku, která jim ji nabízela, nebo je lákají slevy a další výhody, které obchody za členství nabízí. Vedlejší efekty, jako je ztráta soukromí, lidé většinou neřeší.

Podle průzkumu agentury Public Data Research mají Češi ve svých peněženkách nejméně tři věrnostní karty. Stačí vyplnit několik základních údajů a člověk si může členství zařídit téměř všude – v supermarketu, drogerii, lékárně nebo na čerpací stanici.

Dejte nám osobní údaje

Průzkum ukázal i to, že sběratelkami věrnostních karet jsou především ženy. Z pěti tisíc dotázaných přiznalo vlastnictví kartiček 80 % žen, naopak mužů jen 66 %. „U nás má věrnostní kartičku manželka a vždy, když jdu na nákup, tak mi ji podstrkuje. Díky tomu máme levnější nákup. Ale vlastní si zakládat nechci, to už by bylo zbytečné,“ říká podnikatel Petr Bouda (47). Z průzkumu vyplynulo i to, že 52 % lidí považuje za nejzajímavější výhody věrnostních karet v supermarketech, následují lékárny a drogerie.

Pro někoho jsou ale i tři karty málo. „Mám dvanáct karet a používám víceméně všechny. Nejvíc ale asi ty do supermarketu a drogerie. Sice jsou to ty dražší obchody, ale s kartou v nich dostanu i 15% slevu,“ pochvaluje si ekonomka Anežka Voláková (28).

Ani ona, ani další zákazníci už obvykle neřeší to, že obchodníci takto dostanou o zákaznících řadu citlivých údajů. Ke zřízení karty člověk musí uvést osobní údaje a obchod získává i detailní informace o nákupním chování. Některé karty také fungují jen poté, co je zákazník nabije penězi – pro obchod je to tak takřka zaručený příjem.

Nakoupím si výhodněji

Větší množství karet se zákazníkům v peněžence často plete. „Jednou, při platbě nákupu, se mě prodavač ptal, jestli mám jejich kartičku. Tu správnou jsem pak vytáhla až na třetí pokus,“ vzpomíná Voláková.

Někteří lidé dokonce vlastní i karty, které ve skutečnosti vůbec nepoužijí. „Mám asi sedm věrnostních karet, ale aktivně využívám jen čtyři. Zbylé jsou do obchodů, které v Česku nejsou – například oděvní značka Brandy Melville. Tyhle kartičky tak používám přibližně dvakrát do roka, když jsem v zahraničí,“ říká studentka Aneta Šmídová (25). Největší motivací Čechů pro zakládání věrností karet zůstává vidina toho, že nakoupí výhodněji.


Eliška Votrubová
Eliška Votrubová
Jsem studentkou druhého ročníku Vyšší odborné školy publicistiky v Praze. Studuji v zaměření Autorská žurnalistika a v redakci Generace20 jsem již druhý semestr. Mám ráda černobílé detektivky a cestování.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.