Češi milují věrnostní karty. Jejich sbírání je především dámská záležitost
Podle průzkumu agentury Public Data Research mají Češi ve svých peněženkách nejméně tři věrnostní karty. Stačí vyplnit několik základních údajů a člověk si může členství zařídit téměř všude – v supermarketu, drogerii, lékárně nebo na čerpací stanici.
Dejte nám osobní údaje
Průzkum ukázal i to, že sběratelkami věrnostních karet jsou především ženy. Z pěti tisíc dotázaných přiznalo vlastnictví kartiček 80 % žen, naopak mužů jen 66 %. „U nás má věrnostní kartičku manželka a vždy, když jdu na nákup, tak mi ji podstrkuje. Díky tomu máme levnější nákup. Ale vlastní si zakládat nechci, to už by bylo zbytečné,“ říká podnikatel Petr Bouda (47). Z průzkumu vyplynulo i to, že 52 % lidí považuje za nejzajímavější výhody věrnostních karet v supermarketech, následují lékárny a drogerie.
Pro někoho jsou ale i tři karty málo. „Mám dvanáct karet a používám víceméně všechny. Nejvíc ale asi ty do supermarketu a drogerie. Sice jsou to ty dražší obchody, ale s kartou v nich dostanu i 15% slevu,“ pochvaluje si ekonomka Anežka Voláková (28).
Ani ona, ani další zákazníci už obvykle neřeší to, že obchodníci takto dostanou o zákaznících řadu citlivých údajů. Ke zřízení karty člověk musí uvést osobní údaje a obchod získává i detailní informace o nákupním chování. Některé karty také fungují jen poté, co je zákazník nabije penězi – pro obchod je to tak takřka zaručený příjem.
Nakoupím si výhodněji
Větší množství karet se zákazníkům v peněžence často plete. „Jednou, při platbě nákupu, se mě prodavač ptal, jestli mám jejich kartičku. Tu správnou jsem pak vytáhla až na třetí pokus,“ vzpomíná Voláková.
Někteří lidé dokonce vlastní i karty, které ve skutečnosti vůbec nepoužijí. „Mám asi sedm věrnostních karet, ale aktivně využívám jen čtyři. Zbylé jsou do obchodů, které v Česku nejsou – například oděvní značka Brandy Melville. Tyhle kartičky tak používám přibližně dvakrát do roka, když jsem v zahraničí,“ říká studentka Aneta Šmídová (25). Největší motivací Čechů pro zakládání věrností karet zůstává vidina toho, že nakoupí výhodněji.