Biopaliva pod palbou vědců
Škodlivější než ropa
Při spalování rostlinných produktů ve spalovacích motorech se uvolňuje oxid dusný. Právě ten je podle vědců pro zemské klima mnohem nebezpečnější než „tradiční“ skleníkový plyn oxid uhličitý vypouštěný nejen z výfuků všech automobilů poháněných fosilními palivy, ale také produkovaný rostlinami.
„Emise oxidu dusného samy o sobě jakýkoliv přínos ruší,“ řekl agentuře Reuters spoluautor studie, profesor Keith Smith. Další z výsledků je, že paliva z řepky a kukuřice mohou při spalování produkovat až o 70% více skleníkových plynů než běžná ropná paliva.
Vyskočit z rozjetého vlaku?
Výše zmíněná fakta jsou především pro nadšenou zeleně smýšlející evropskou politiku katastrofálním zjištěním. Právě zelení se proto už od takovéhoto konceptu alternativního pohonu vozidel začínají odvracet. O něco lépe než dvě uvedené plodiny je na tom brazilský ethanol z cukrové třtiny, který při spalování emituje o něco méně skleníkových plynů než benzin a nafta.
Přitom již dnes je například v Česku povinnost přimíchávat do tradiční nafty 2% bionafty a podíl dražší suroviny se má postupně zvětšovat. Přáním evropských ekologů bylo ještě donedávna do roku 2020 dosáhnout 10% podílu biopaliv na trhu. Tato vize se však skrze současnou kritiku jeví utopicky.
Elektromobil – možná náhrada
Jako alternativa k biopalivům se jeví jako žádoucí zvýšit podíl dalšího typu pohonu automobilů, a to automobilů na elektrickou energii. I tento projekt má však mnoho nedokonalostí. Například dlouhá doba nabíjení baterie či nedostupnost speciálních čerpacích stanic pro tento typ vozidel. Jisté je však jedno – ropa mizí rychleji, než si někteří dokáží připustit a fungující alternativní pohon automobilů bude potřeba.
Martin J. Křížek, týdeník studentů VOŠP Rozhled