Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky
Podle mluvčího ČD je o noční linky dlouhodobě velký zájem. Zdroj: Profimedia

Vlaky do zahraničí jsou na vzestupu, i díky nočním spojům

Přímé spoje Českých drah slibují pohodlnou a ekologickou cestu, třeba do Varšavy, Vídně nebo Curychu. Dopravci se poslední roky snaží cestování vlakem zatraktivnit, což oceňují zejména mladí lidé. Ekologie, pohodlí a cena jsou totiž důvody, které jim obvykle pomáhají při rozhodování, jakou formu dopravy při cestování zvolit.

Vlakové spoje, které míří do zahraničí, se v Česku těší stále větší oblibě. Kromě Českých drah (ČD), je nabízí také žlutý RegioJet. Láká na Bratislavu a Budapešt´. Od března roku 2024 plánuje společnost spustit také linku Praha-Berlín. „Mezi oběma hlavními městy budou vlaky jezdit třikrát denně,“ vysvětluje PR manažerka společnosti RegioJet Alexandra Janoušek Kostřicová.

Novinku na březen příštího roku chystá také belgicko-nizozemská společnost European Sleeper. Oznámila prodloužení svého nočního spoje mezi Bruselem, Amsterdamem a Berlínem až do Prahy.

Šetřit čas nebo přírodu

Mezinárodní dopravě na delší vzdálenosti zatím stále dominuje ta letecká. Je rychlá, mnohdy levnější, a cestující nemají takové obavy ze zpoždění jako u vlaků. Nedůvěru ale často překonává snaha o ekologičtější cestování. Jako další výhody zmiňuje tiskový mluvčí ČD Petr Št´áhlavský možnost ve vlaku pracovat nebo relaxovat. „Při započtení cesty na letiště, doby odbavení a cesty zpět domů jsme na našich trasách konkurenceschopní letecké dopravě,“ ohrazuje se proti rozšířenému přesvědčení, že letadla šetří čas.

V roce 2020 se porovnáním ekologických dopadů letecké a železniční dopravy zabývala zpráva o dopravě a životním prostředí Evropské agentury pro životní prostředí. Z ní vyplývá, že cestování po kolejích je do budoucna udržitelnější. „Železnice by měla v budoucnu nahradit leteckou dopravu na kratší vzdálenosti. Všechny současné trendy jasně ukazují, že vlaky nabízejí odpovědi na to, jak jsme schopni transformovat dopravu na úkor spalovacích motorů,“ říká Janoušek Kostřicová z RegioJetu.

Vítězí noční vlaky

Podle mluvčího ČD je o noční linky dlouhodobě velký zájem. I proto, že lůžkové vozy prochází neustálým vývojem a vylepšováním. Takzvané spací vlaky nabízejí kromě běžných služeb i bohaté snídaňové a hygienické balíčky. „Nejedná se o žádný luxus, ale účel to splní. Ráno se probudíte u moře a dostanete snídani,“ popisuje student Tadeáš (23), který má zkušenosti s cestou nočním vlakem na polský poloostrov Hel.

Janoušek Kostřicová považuje za úspěch RegioJetu noční vlaky do Chorvatska. „Chopili jsme se příležitosti. Tam, kde státní dopravce prodělával, jsme my dokázali vydělat. A to dokonce za zlomek jeho ceny jízdného, navíc bez dotací. Linku jsme spustili během covidu, kdy celá doprava v Evropě stála. Spoj jezdil plně obsazen,“ vysvětluje a dodává, že jejich vlaky míří také na Ukrajinu. Velmi úspěšná je i linka Praha-Přemyšl. Polské město kousek od ukrajinských hranic je významným přestupním uzlem.

Rozhodující je cena

Zatím platí to, že letenky lze na internetu sehnat často velmi levně, za cenu jimž vlaky nedokáží konkurovat, i když EU deklaruje snahu o nahrazování letecké dopravy na kratší vzdálenosti. „Čekala bych, že budou jízdenky levnější, ani studentské slevy ve srovnání s letadlem nestačí,“ říká dvacetiletá Adriana a potvrzuje, že se obvykle rozhoduje právě podle ceny. „Sleduji výhodné nabídky. Když se něco dobrého objeví, už se chystám na výlet,“ dodává.

Jízdenky na vlak, podobně jako letenky, se vyplatí pořizovat jízdenky s předstihem. Jsou ale i další možnosti. „Pro mladé cestovatele může být nejzajímavější například evropská sít´ová jízdenka InterRail. S tou lze velmi svobodně cestovat po jednotlivých státech, po téměř celé Evropě,“ dodává Št´áhlavský z ČD.

Atraktivní pro studenty je i soutěž DiscoverEU. Evropská komise společně s Evropskou výkonnou agenturou pro vzdělávání a kulturu vybírá minimálně 35 tisíc mladých lidí (musí být  starší 18 let a bydlet v jedné ze zemí z programu Erasmus+), kteří získají speciální časovou jízdenku. Ta jim umožní v období od 1. března 2024 do 31. května 2025 cestovat po dobu maximálně jednoho měsíce zdarma vlaky po celé Evropské unii.


Adéla Černá
Adéla Černá
Zajímám se o životní prostředí a politiku. Na Vyšší odborné škole publicistiky studuji druhým rokem, nyní se zaměřením na novinářské psaní. Ve volném čase si nejraději vychutnávám kávu ve společnosti svého psa, čtu knihy nebo procházím města.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.