Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Sázka na Rádio Wave se rozhlasu vyplatila. Vychovává nové posluchače

Rádio Wave bude příští rok plnoleté. Vzniklo v roce 2006 s cílem oslovit hlavně náctileté a dvacátníky. V pořadí osmému kanálu Českého rozhlasu se to daří plnit, počty posluchačů v průběhu let rostou. A stanice tak vychovává i nové rozhlasové publikum.

Prosklená kukaň v pražské Vinohradské ulici dává na odiv práci rozhlasových moderátorů v akci. Kolemjdoucí mají možnost nahlédnout do studia Rádia Wave přímo z ulice. I to naznačuje, že tahle stanice je v rámci rozhlasového vysílání trochu jiná. Vznikla s cílem oslovit středoškoláky a vysokoškoláky. V průběhu času se z ní stala „stanice pro mladě smýšlející posluchače.“ Tak samo sebe Radio Wave popisuje na svém webu. 

Stanice, též označována jako ČRo 4, se i nadále vyvíjí, mezi prvními přišla s fenoménem podcastů. „Pořady spojené se životem mladých lidí především ze společenské a kulturní oblasti a životního stylu poslouchají mladí právě na Wavu. Jelikož nejsme zpravodajskou ani publicistickou stanicí, tak tento typ obsahu hledá publikum jinde,“ vysvětluje šéfredaktorka Radia Wave Bára Šichanová (39). Podle ní jsou průkopníkem v oblasti podcastingu v rámci Českého rozhlasu. 

Surfování na veřejnoprávní vlně

Původní plán, že Wave bude vychovávat své fanoušky tak, aby zůstali věrní veřejnoprávnímu rozhlasu, se podle vedení stanice podařilo naplnit. „Pozorujeme překryv nemalé části publika vzdělanějších a aktivních mladých lidí, kteří spolu s Radiem Wave poslouchají i sesterské stanice Plus, Radiožurnál nebo Vltava,“ konstatuje Šichanová. „Existuje tedy jistá pravděpodobnost, že až naši posluchači ‚odrostou‘, zůstanou u poslechu některé ze zmíněných stanic Českého rozhlasu,“ dodává.

To, že se to alespoň v některých případech Radiu Wave podařilo, ukazuje příklad jednoho z posluchačů. „Před pěti lety na vysoké škole jsem Rádio Wave poslouchal pravidelně, často jako kulisu, když jsem byl na koleji. Nyní si pouštím jen vybrané podcasty jako Čelisti a Vlnu,“ říká produktový specialista Lukáš Kořánek (28). „Rádio už poslouchám převážně jen v autě, většinou mám zapnutý Radiožurnál kvůli dopravnímu infu a zpravodajství,“ doplňuje.

Rozhlas se bez podcastů neobejde

Sázkou na „rádio na přání“, které je dostupné na webu ČRo i v aplikacích jako Spotify, si prý Wave zaháčkoval dřívější i současné posluchače a zároveň přitáhl nové, kteří možná ani netuší, že jde o tvorbu Rádia Wave. „Stanice pro mladé napříč Evropou se už nějaký čas potýkají s odlivem náctiletých a dvacátníků od rádia jako tradičního média. V konkurenčním prostředí streamovacích platforem, sociálních sítí nebo gamingu hledají cesty, jak efektivně distribuovat svůj obsah mladé generaci. Takovou cestou je pro nás několik let právě podcast,“ vysvětluje Šichanová.

Data poslechovosti Radioprojekt od výzkumné agentury Median ukazují, že se Radiu Wave a potažmo celému ČRo daří. Během deseti let se Wavu povedlo posluchačskou základnu zdvojnásobit. V roce 2013 ho poslouchaly čtyři tisíce lidí denně a čtrnáct tisíc týdně. Na konci loňského roku to bylo již osm tisíc denně a pětatřicet tisíc týdně.

Nejoblíbenější stanicí ČRo je dlouhodobě Radiožurnál. „V květnu, kdy slavíme 100 let od spuštění rozhlasového vysílání, dosahují výsledky poslechovosti Českého rozhlasu i jeho jednotlivých stanic nejlepších čísel za poslední roky,“ uvedl v tiskové zprávě generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral. Radiožurnál, který je jedničkou na trhu, si od roku 2013 polepšil o více než 200 tisíc na 1,69 milionu posluchačů denně. 


Šimon Mitro
Šimon Mitro
Studuji třetí ročník na Vyšší odborné škole publicistiky v Praze. Jsem nadšenec do filmů, seriálů, chytré elektroniky a turistiky. Zajímám se o českou politickou scénu. Chtěl bych se stát filmovým recenzentem nebo politickým komentátorem.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.