Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Papírové noviny sice „voní“, ale internet je zdarma, shodují se mladí lidé

Zdá se, že klasickým deníkům na stáncích odzvonilo. Mezi mladými ztrácí tento formát smysl a nahrazují ho internetovým obsahem, za který jsou ochotni platit. Zároveň dodávají, že nehodlají hradit něco, co naleznou na jiném webu zdarma. Když už si mají koupit papírové verze, pak raději sáhnou po časopise než novinách.

U mladé generace vítězí bezplatná digitální verze zpravodajství namísto tradičních forem deníků. Ačkoli ale internet nabízí luxus rychlého informování, stále se naleznou tací, kterým papír voní a jsou si za něj schopni připlatit. Většinou se ale jedná o čtenáře časopisů. „Mám radši tištěnou verzi časopisu, přestože mám tablet a digitální obsah bych využila,“ říká Simona Hegerová (23).

Tištěné časopisy kupuje ze zvyku a protože je jí papír příjemnější. Sama dá měsíčně okolo sto koruny především za módní časopisy. Za publicistický článek na internetu by zaplatila mezi 15 až 20 korunami, jen když by si chtěla například přečíst rozhovor, který jinde nesežene.

Také Radim Kohák (20) si rád zajde pro své oblíbené časopisy přímo do trafiky. Měsíčně takto utratí dvě stě korun. Platit za tematický text na internetu mu však nevadí. „Klidně dám za článek na netu dvacet korun,“ reaguje na otázku, jakou částku je schopen obětovat. Nicméně očekává, že za svoje peníze dostane víc informací, fotek nebo grafů než v časopisu.

Za klasické deníky příliš neutrácí, většinou si zakoupí okolo tří výtisků za měsíc, což v součtu znamená investici do padesáti korun. U papírového tisku vítá přehlednost a také to, že má nejdůležitější informace pohromadě v jednom vydání. Na rozdíl od internetu tedy udělal za něj někdo jiný první selekci zpráv.I tak dá ale většinou peníze spíše do svačiny nebo si je ušetří na koupi dražšího časopisu či týdeníku.

Oběd je důležitější

Respondenti se shodli v tom, že do papírových novin investují málokdy. A to především kvůli internetu, kde jsou informace aktuálnější. Některé deníky se snaží této skutečnosti využít a nabízejí proto svůj obsah i online. Například Hospodářské noviny umožňují koupi jednotlivých článků přímo na svém webu. Zatímco ale fyzický výtisk HN stojí běžně 25 Kč, za jeden článek na internetu zaplatí čtenář 10 Kč.

„Novin se nenajím. Studentský rozpočet je omezený,“ zmiňuje své důvody Andrea Hlaváčková (21). Proto využívá spíše internetové portály, kde si přečte jen to, co potřebuje, aniž by musela zbytečně platit za jeden výtisk novin. Většinou ho totiž ani nestihne přečíst celý a druhý den se k němu již nevrátí.

Třeba Mladá Fronta Dnes a Lidové noviny proto nabízejí studentům a učitelům předplatné za 2 729 korun ročně. Oproti standardní nabídce tak student ušetří až 1 819 korun. Měsíčně tak vyjdou noviny ve schránce přibližně na 230 korun. K předplatnému se navíc většinou pojí i dárky a výhody plynoucí z členství v abonentském klubu.

Filip Bečka (23) sice předplatné nemá, ale nebrání se mu. „Přesvědčila by mě pravděpodobně elektronická verze média,“ shrnuje. Verze pro smartphone a tablet totiž považuje za rozumnou alternativu k papírové verzi, poněvadž nezabere tolik místa. Jediným z velkých českých deníků, který papírové vydání v elektronické verzi prozatím nepodporuje, je Právo. Tento deník však čtenářům nabízí zasílání novinek formou SMS. Cena jedné zprávy se pohybuje okolo 1,50 koruny bez DPH. 


David Loch
David Loch
Momentálně (říjen 2013) jsem redaktorem ekonomické rubriky. Ve volném čase se zajímám o hudbu všeho rázu a přispívám na takto tématicky vymezené weby. Mé motto: Když setřeš rosu na kolejích, neminou tě varhánky.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.