Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Krátká videa jsou obsahem budoucnosti, říká expert na TikTok

V šestnácti letech se Vít Janda (22) nechal soudně zplnoletnit, aby mohl začít s podnikáním. S podporou rodičů postupem času založil podniky zaměřené hlavně na marketing a komunikaci. Jeho poslední nápad – web tiktokuj.cz je jedna z mála firem v České republice, která se v marketingu specializuje převážně na TikTok.

TikTok je vnímaný spíše jako zábava, jak vás napadlo využít ho pro svůj byznys?
V marketingovém světě se TikTok řeší neustále, říká se, že je to platforma budoucnosti. Stáhnul jsem si ho a natočil dva roky zpět úplně náhodné video z pražské knihovny. Mělo to desítky milionů zhlédnutí a já si uvědomil, jaký má potenciál. Marketingu jsem se věnoval už předtím v rámci svého podniku, v dalším jsem se soustředil na účetnictví a byl jsem poměrně rozlítaný. Chtěl jsem také vytvořit něco, co propojí všechny moje činnosti.

TikTok má spíš pověst trochu bezduché zábavy, to vám nevadilo?
Chtěl jsem naopak lidem ukázat, že na té sociální síti nejsou jenom kraviny a v té době jsem se spojil na LinkedInu s tehdejším podnikatelem a nyní spoluzakladatelem TikTokuj.cz Davidem Ducem, se kterým jsme měli podobnou vizi. Chtěli jsme tam kultivovat obsah. Původně jsem si myslel, že to bude jen další aktivita v jednom z mých podnikání a ne nic tak velkého. V září 2020 jsem se seznámil s Davidem a 1. února 2021 vznikalo TikTokuj.cz

Jaké byly začátky?
Náročné. Pamatuji si, že první rok se nám všichni z byznysového prostředí smáli a nechápali náš záměr. Troufnu si říct, že začátky byly vydřené. Věřili jsme, že se nám ta píle vrátí a měli jsme pravdu.

„Trefili jsme správnou chvíli“

Proč se vám tehdy kolegové z byznysu smáli?
TikTok totiž vznikl z platformy musica.ly, kde původně influenceři jen tančili a dělali blbosti. Když z toho v roce 2017 přišel TikTok, začali tam přibývat noví tvůrci a logicky i jiný obsah. Lidé ale měli platformu dlouho zafixovanou s těmi dětinskými videi.

Z toho ale plyne i to, že na trhu marketingových služeb na TikToku nemáte velkou konkurenci…
Tiktok nikdo jiný v Česku vlastně moc dělat neumí nebo ho nedělá vůbec. Našli jsme díru na trhu. Proto se nám povedlo za dva roky vybudovat si jméno a získat klientelu. Trefili jsme i správnou chvíli, kdy měla sít´ extrémní nárůst uživatelů, což bylo v době covidu.

Co nabízíte firmě, která za vámi přijde?
Jsme kreativní agentura, která dělá strategie, vytváří videa a vymýšlí nápady. Zároveň ale spravujeme účty na sociálních sítích. První je konzultace, zda má TikTok pro firmu vůbec smys, klient musí také souznit s našimi hodnotami, protože na TikTok chceme přivádět slušné klienty, kteří tam dělají rozumný obsah. Většinou se domluvíme na pilotní kampani a pak na dlouhodobější spolupráci.

„Firmy se nemusejí vystavovat riziku“

Řešíte s klienty otázku bezpečnosti dat na TikToku?
Vyjádření NÚKIB (Národní úřad pro kybernetickou bezpečnost, pozn. red.) samozřejmě bereme v potaz a vyhodnocujeme, co a jak bychom s klienty měli podniknout za další kroky. Jsou klienti, se kterými se spolupráce přesunula z TikToku na jiné platformy (IG Reels nebo YT Shorts), větší množství klientů však s TikTokem dále pokračuje. Jde stále o jeden z nejsilnějších nástrojů, jak oslovit mladší cílovou skupinu či novou unikátní skupinu a pro firmy to je stále efektivní způsob komunikace. Je také důležité zmínit, že není nutností, aby kdokoliv ze zaměstnanců měl u sebe nainstalovaný TikTok pro to, aby daná firma na TikToku působila. Vše se dá přehodit na externí agenturu, která se o toto postará. Firmy se tak nevystavují přímému bezpečnostnímu riziku.

Jak na TikTok nahlížíte do budoucna?
Já si myslím, že formát krátkých videí vystřídá fotky na Instagramu a další obsah na sociálních sítích. Po popularitě TikToku se podobný koncept snažil napodobit YouTube s svými shorts a nebo Instagram a jejich reels. Žijeme v rychlejší době a mladší lidi chtějí i extrémně rychle konzumovat obsah.

Odlišuje se TikTok ještě v něčem?
Jeho velkou výhodou je jeho algoritmus, který je naprosto odlišný od jiných sociálních sítí. Ty nabízí uživatelům obsah přátel a lidí, které chcete sledovat. Na TikToku nemusíte sledovat nikoho, ale stačí na něm strávit dvě hodiny a už se obsah přizpůsobí takovým způsobem, že už ukazuje uživateli videa, který se mu líbí.

Úspěch na TikToku získáte trendem nebo konzistentní tvorbou

Troufl byste si odhadnout, proč TikToku dominují zejména mladí?
Myslím si, že jde o to být tam, kde vás nevidí vaši rodiče. Mladí chtějí být vždycky napřed. Nicméně TikTok sám sebe neprofiluje jako sociální sít´, na to je důležité myslet.

Co chce tedy TikTok být?
Staví se spíš jako konkurence například Netflixu a YouTube. Snaží se prezentovat jako entertainment platforma (pro zábavu, pozn. red.). Začal podporovat i delší videa než jen pár sekund. Dá se živě přenášet už i na šířku, zrychlovat přehrávání ajsou tam i další změny. Chce se stát středobodem zábavy. Čínská verze TikToku je také trochu jiná než zahraniční a najdeme tam už zabudované i e-shopy. Start-up ByteDance, který vytvořil TikTok, je aktuálně jednou z nejhodnotnějších firem na světě.

Je možné tam nějak „hacknout“ algoritmus a stát se celebritou za pár hodin?
Rozhodně se vám může podařit vytvořit trend, ale je hrozně těžké odhadnout, co se zrovna chytne nebo ne. Nicméně firmy na platformě dosáhnou úspěchu konzistentní tvorbou hodnotného obsahu.

Máte v plánu se zaměřit i na jiné sociální sítě?
Prioritou je pro nás TikTok, ale pokrýváme prakticky všechny ostatní platformy našich klientů. Tvořit kvalitní obsah na TikTok je totiž velice náročné, náročnější než například na Instagram či Facebook.

Jste sám aktivním uživatelem TikToku?
Používám ho, ale jen jako tichý pozorovatel. Kromě mého úspěšného videa z pražské knihovny, které stálo na počátku toho všeho, na profilu žádné jiné nemám.


Aleksandra Puzanova
Aleksandra Puzanova
Jsem studentka třetího ročníku na Vyšší odborné škole publicistiky. Zajímají mě zahraniční témata, kterým bych se v žurnalistice chtěla věnovat i v budoucnu. Nově se snažím vzdělávat v oboru ekonomiky a byznysu, pro případně jiné zaměření mých textů.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.