Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Originální design nábytku pomáhá živnostníkům přežít

Strategickou hru připomíná souboj velkých nábytkářských společností a malých obchodníků. V sázce ale není trofej, nýbrž zájem zákazníků. Zatímco velké firmy si na jejich úbytek nemohou stěžovat, malí živnostníci musí vymýšlet nové taktiky, které by jim udržely stávající klientelu nebo v ideálním případě nalákaly nové kupující.

Stejně jako velké supermarkety dosud vytlačovaly z trhu malé samoobsluhy a koloniály, nyní je ohroženo mnoho drobných prodejců nábytku. Spát jim nedají hlavně velké nadnárodní kolosy. Michaela Jelínková vede rodinný podnik již patnáct let. Její obchod prodává jak jednotlivé kusy nábytku tak také vytváří celé interiéry na klíč. Vzhledem k vyšší kvalitě i cenám musí svou konkurenceschopnost zajistit jinak. „Musíme být flexibilní a maximálně se přizpůsobit potřebám zákazníků. To je jeden ze základních kamenů, jinak bychom se neudrželi na trhu,“ přiznává majitelka.

Odlišit se je základ

Obchod Jelínkové sází na odlišný design nábytku, než nabízí ostatní firmy na českém trhu. Specializuje se mimo jiné na repliky anglického a viktoriánského stylu. Kvůli prostoru v prodejně ale i vyšším požadavkům na dodavatele je výběr menší a cena vyšší než u velkých prodejců.

„Zájemci o tento typ nábytku se dosud vyznačovali tím, že neměli problém s finančními prostředky, ale s časem,“ popisuje Jelínková. Podobnou zkušenost má i truhlář Josef Kordík, který vyrábí nábytek na míru. „Mými zákazníky jsou z větší části zámožnější lidé, kteří si za nábytek klidně připlatí,“ vysvětluje.

Oba živnostníci obchodují se zbožím, které obvykle vydrží několik let. Většinou proto jde  o jednorázovou investici. Jelínková se tak musí spoléhat pouze na spokojenost a následné doporučení. Podobně svou situaci popisuje i Kordík: „Mám stálou klientelu a jejím prostřednictvím se snažím získávat další zakázky.“

Mládí fandí retru

„Čím dál častěji jsou našimi zákazníky mladí lidé,“ říká Jelínková. Marketingovým tahem, který se alespoň zatím vyplácí, je pro Jelínkovou sestavení plánu, jak by mohl interiér v budoucnu vypadat, a dokupování jednotlivých komponent v závislosti na financích. „Tento postup je nenutí investovat jednorázově nějakou vysokou částku. Pořídí si nejdříve hlavní položky, o kterých jsou přesvědčeni, že je nezbytně potřebují,“ prozrazuje. Obchod sice nevydělá okamžitě, ale je pravděpodobné, že se do něj budou zákazníci vracet.

Úskalím, se kterým se malé obchody často potýkají, jsou také prostory. Zde drží jasně v rukou trumfy obchodní řetězce. Nabízí větší sortiment a jejich zboží je také o něco praktičtější. Sestavit nábytek sériové výroby s návodem u ruky zvládne totiž i člověk, který není rozený kutil, u menších prodejců je montáž započítána v ceně, která se tak ještě více zvedne.

Firma rodiny Jelínkových láká zvláště mladé lidi na originalitu a různá barevná provedení. Na rozdíl od obchodních domů se nejedná o sériově vyráběný nábytek a na to mnozí převážně z mladší generace slyší. Skutečností ale zůstává, že v obchodních domech seženou například sedací soupravu od šesti tisíc korun, v obchodě Michaely Jelínkové řádově od třiceti tisíc.


Sylvie Zapletalová
Sylvie Zapletalová
Na web Generace 20 přispívám třetí semestr. Psala jsem do ekonomické a kulturní rubriky a momentálně píšu lifestylová témata, která mě baví nejvíc. Jednou bych totiž ráda pracovala v lifestylovém magazínu.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.