Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky
Stará kosmetika škodí zdraví Zdroj: Adéla Valentová

Nejen potraviny, ale i šminky mohou po vypršení spotřební lhůty způsobit potíže

Kosmetika a líčidla jsou každodenním doplňkem mnoha žen, ale ne vždy plní svůj účel, občas mohou naopak uškodit. A to především tehdy, když jsou prošlé. Používání starých výrobků může být příčinou vyrážky, která se často léčí déle než týden.

Některé ženy obsah své kosmetické taštičky vůbec nekontrolují. Když jim dojde řasenka či make-up, koupí si nový. To je ale chyba. Každý zkrášlovací produkt má stejně jako jídlo svoji trvanlivost. Ne vždy je ale na obalu uvedeno datum spotřeby, proto je třeba dávat si v tomto případě větší pozor.

Problém nastává především při používání tekutých či mastných výrobků, jako jsou krémy, make-upy, rtěnky, řasenky, či tekuté oční stíny a linky. Po jejich aplikaci kůže zarudne, naskáčou pupínky, které mnohdy začnou svědit. „Například prošlý krém často způsobí onemocnění kůže, stará řasenka zánět oka,“ varuje kosmetička Jana Ambrožová.

Pravidelná inventura

Stáří kosmetiky se dá zjistit i jinak než podle data spotřeby. Třeba podle zápachu nebo změny barvy jde poznat, že produkt není čerstvý. „Dalším významným ukazatelem je oddělení vody od oleje,“ tvrdí kosmetička. Z tuby nejdříve vyteče mastná voda, až potom samotný krém.

Výrobkům může nejen vypršet spotřební lhůta, ale můžou se i zkazit. Předejít tomu jde například důsledným zavíráním. V dnešní době už existují i krémy, které se snadno vymačkávají, a není třeba sahat do nádoby. „Krém by se měl nabírat umytýma rukama, a rtěnky či lesky na rty by se neměly nikomu půjčovat,“ upozorňuje kosmetička. Šminky a drogerie by měly být uchovávány na správném místě. Škodí jim přetopené místnosti, ale zase není potřeba je skladovat v lednici. Stáří produktů by se mělo pravidelně kontrolovat.

Pozor na slevy

Drogerie či parfumerie nabízejí velký výběr kosmetických produktů.  Aby se vše prodalo, obchodníci mnohdy zlevňují zboží, kterému se krátí doba životnosti nebo už není úplně v pořádku. Zákazníci proto často kvůli touze ušetřit, koupí tak trochu zajíce v pytli.

To se stalo i studentce Beátě Böhmové (20). „Koupila jsem si zlevněný make-up. Ale byly v něm hrudky a po jeho použití se mi po celém obličeji udělala spousta malých pupínků,“ vzpomíná na nepříjemnou zkušenost. Stejnou značku ale používala už dříve a žádné problémy s ní neměla. V tomto případě naštěstí k vyřešení potíží stačilo make-up nepoužívat a pár dnů se nelíčit.

Prošlá kosmetika ale může škodit i v případě, že na sobě její uživatelé žádné změny nepozorují. „Alergie se může objevit až po čase, a to je pak velmi nepříjemné,“ říká kosmetička Ambrožová. Do pleti totiž soustavně pronikají škodlivé látky a to se vizuálně nemusí projevit hned.

Léčba trvá minimálně týden

Je to jako s jídlem. Po zkaženém jídle je lidem špatně od žaludku, ze staré kosmetiky je „špatně“ pleti. Problém se dá léčit několika způsoby. „Samozřejmě jakmile žena zjistí, že je produkt prošlý, měla by ho přestat používat,“ upozorňuje dermatoložka Kateřina Macháčková. Kůže se pak musí zklidnit. Pokud už je zarudlá, je třeba aplikovat protizánětlivé krémy, které obsahují kalcium nebo zinek. Léčení trvá minimálně jeden týden.

Ve chvíli, kdy se na kůži objeví fleky nebo mokvavá ložiska, je nutná návštěva lékaře. V dnešní době totiž kosmetické produkty obsahují mnoho účinných látek, jako je třeba kyselina hyaluronová nebo ovocné kyseliny. „Pokud se nedodrží doba používání nebo jsou výrobky špatně skladovány, tak se konzervační látky zkazí,“ tvrdí dermatoložka. Zkažené jídlo by většina lidí asi nesnědla, s kosmetikou by to mělo být stejné.


Anna Basiková
Anna Basiková
Mojí největší zálibou jsou knížky. Mými oblíbenými spisovateli jsou John Irving a Haruki Murakami. Chodím ráda do kina nebo do přírody. Volný čas trávím s rodinou nebo přáteli. Je mi 22 let.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.