Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Mladé ženy volí šetrnější hygienické pomůcky. Chtějí ulevit přírodě i peněžence

Od dob komunismu, kdy běžně nebyla k dostání ani obyčejná menstruační vložka, se český trh s hygienickými pomůckami výrazně rozšířil. Kvůli koronaviru však mnohdy regály zejí prázdnotou i v těchto odděleních obchodů. K tradičním produktům existují na trhu ale i zajímavé alternativy: pro ženy pohodlné a s menším dopadem na životní prostředí. Například menstruační kalíšky či kalhotky.

Alternativu k běžné vložce nebo tamponu hledala studentka Nela Otáhalová (18) především proto, aby neprodukovala tolik odpadu. Přiznává ale, že z menstruačního kalíšku měla ze začátku obavy. „Bála jsem se, že mi nebude sedět, bude mi protékat, nebo mi bude nepříjemný,“ říká Otáhalová. První tři periody pro ni byly náročnější, protože se s kalíškem učila zacházet. „Jde ale jen o zvyk,“ doplňuje Otáhalová. Nyní po roce a půl používání si chválí především jeho praktičnost. „Měním si ho obvykle dvakrát denně a někdy i zapomenu, že ho vůbec mám,“ říká Otáhalová. Oceňuje i to, že díky kalíšku ušetří. Cena se sice pohybuje kolem 600 korun, což je značně víc, než kolik by měsíčně utratila za tampony či vložky, jenže silikonový kalíšek vydrží třeba i deset let. „Žena za dobu jeho trvanlivosti ušetří kolem 30 kilogramů odpadu,“ říká spolumajitelka společnosti Lunacup Kateřina Dvořáková, která se na prodej menstruačních kalíšků zaměřuje. Navíc kalíšek nevysušuje sliznici a nemnoží se v něm bakterie, jak tomu může být například u klasických hygienických pomůcek. 

Důvěru si produkty získávají obtížně

Naopak studentka Kateřina Tučková (22), se změn bojí. Vyměnit doposud známé tampony za silikonový kalíšek nechce. „Nevěřím ve funkčnost těchto produktů. I když vím, že bych šetřila životní prostředí od odpadu, jsem v tom konzervativní,“ říká Tučková. Tampony kupuje v drogerii, kde jsou běžně k dostání. Nyní, v době pandemie koronaviru ale mnohdy zejí regály prázdnotou, protože zákaznice zboží pro jistotu nakupovaly dopředu ve větším množství. Tento „návrat“ do dob komunismu ale Tučková nepocítila. „Zásoby tamponu jsem měla naštěstí už dřív, ještě než pandemie začala,“ dodává Tučková. 

Právě nedůvěra v nové alternativy patří mezi nejčastější důvody, proč ženy zůstávají u klasických menstruačních vložek nebo tamponů. Podle spolumajitelky firmy Lunacup Dvořákové je problém v tom, že společnost stále menstruaci tabuizuje. „Informování mladých dívek o menstruaci do nedávna dost zaostávalo. To se ale poslední dobou výrazně změnilo. I my se podílíme na přednáškách o menstruaci ve školách,“ říká Dvořáková.

Možností je mnoho

Před více jak rokem se na český trh dostaly i menstruační kalhotky. Podle spoluzakladatelky firmy Snuggswear Lindy Šejdové, která je vymyslela a vyrábí, jsou při mírné až středně silné menstruaci kalhotky potřeba měnit po osmi až deseti hodinách. „Obvykle si zákaznice koupí čtvery, aby je mohla střídat a průběžně prát,“ říká Šejdová. Pořídila si je i studentka Jitka Č.(21), které nevyhovovaly klasické tampony ani kalíšek. Kalhotky si chválí a jako jejich jedinou nevýhodu vnímá menší savost. „Vydrží mi něco málo kolem šesti hodin,“ říká. Že už kalhotky nejsou funkční pozná tak, že nesaje jejich vložka a na povrchu zanechává viditelné stopy po menstruaci.  

Kalhotky se dají kombinovat i s jinými produkty. Tak to dělá i Jitka Č., která situaci řeší klasickou vložkou, kterou si dá přímo na menstruační kalhotky. „Nemusím se bát, že by kalhotky protekly. V tomto je na ně spolehnutí,“ dodává. Jejich cena se pohybuje kolem 700 korun a vydržet by měly rok až dva. „Ženy zaplatí zhruba stejnou částku, jakou by utratily za vložky nebo tampony za jeden rok,“ říká spoluzakladatelka firmy Snuggswear Linda Šejdová. Zároveň zdůrazňuje, že uživatelky šetří planetu od záplavy jednorázových produktů, které obsahují i těžko rozložitelné plastové částice. 

Pandemie má vliv na trh

Obě citované podnikatelky nyní s obavami sledují aktuální vývoj na trhu spojený s omezením pohybu. „Prodeje se nám snižují, a tak se snažíme zmírnit náklady. Věříme ale, že nepříznivou situaci zvládneme,“ říká spolumajitelka firmy Lunacup Dvořáková. Naopak ve společnosti Snuggswear žádný velký propad  nezaznamenali. „Víme, že ve těchto dnech není chut´ k nákupům ale u nás se to neprojevilo,“ vysvětluje spoluzakladatelka firmy Snuggswear Linda Šejdová a dodává, že jim přibývají ty zákaznice, které nechtějí opakovaně chodit pro tampony a vložky do drogerií a kalhotky si koupí po internetu.


Denisa Korityáková
Denisa Korityáková
Třetím rokem studuji Vyšší odbornou školu publicistiky, v redakci Generace20 působím rokem druhým. Kromě sepisování článků, pobíhání v terénu a mého pracovního nasazení jsem také kavárenský povaleč, který má rád víno.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.