Lidé se nebojí experimentovat s brýlemi. Zaplatí za ně i desetitisíce korun
Kulaté obroučky, které jako by z oka vypadly těm z filmu Harry Potter. Přesně takové si před pár lety pořídila zpěvačka Lenka Nová (45). Po nevšedních brýlích pátrala několik let. Nakonec si ty své našla v Žilka Optik, která se specializuje na extravagantní designy. „Když je viděla moje desetiletá dcera, řekla, že až ji příště povezu do školy, mám si vzít jiné,“ směje se Nová. Zaplatila za ně okolo třiceti tisíc korun. „Od Žilky mám čtvery brýle. I přesto, že jsou ceny vyšší než v jiných optikách, jsou pro mě dobrou investicí. Unosím je po několik let,“ vysvětluje Nová.
Méně není vždy více
Designové brýle dnes lidé kupují, aby se odlišili od ostatních. Třeba Ráchel Smékalová (26) ke svému vzhledu zvolila velké kulaté obroučky s mramorovým efektem, kombinující krémovou a hnědou barvu. „Mám je z online optiky. Padly mi do oka hned, jak jsem je viděla. Líbilo se mi, že nejsou obyčejné,“ popisuje Smékalová. Stály jí deset tisíc korun. Říká ale, že za osobité brýle by zaplatila i třicet tisíc, pokud by je vůbec nesundavala z nosu.
Být extra ale vyžaduje trochu nadsázky. Podle brýlového stylisty z Žilka Optik Martina Dudka je důležité, aby se klienti s nevšední image dobře ztotožnili. „S netradičním modelem na očích by si jinak nemuseli připadat pohodlně. Pokud si ze sebe nositel umí udělat srandu, může si dovolit extravagantní brýle. Potom je pochopí i jeho okolí,“ myslí si Dudek.
Pouhé obroučky jako alternativa
Nosit brýle je in. To dokazuje také trend těch nedioptrických. Jsou podstatně levnější, protože neobsahují čočku a oku navíc neškodí. Právě falešnými brýlemi si zpestřuje svůj vzhled studentka Elis Goto (20). „Posunou můj outfit o další level. Když mám na sobě obyčejný volný svetr, doplním ho výraznými brýlemi,“ vysvětluje Goto. Svou sbírku nakoupila buď online nebo na trhu za pár stovek. „Většina mých brýlí je hodně nestandardních. Třeba mají čtvercový tvar nebo mixují barvy jako modrou a bílou,“ dodává Goto.
Originalita nestárne
Dnes je moderní experimentovat s vlastní vizáží. Čím originálnější a odlišnější, tím lépe. Právě brýle jsou toho důkazem. V kurzu byly dokonce už v minulém století a to jak v Česku, tak ve světě. Zpěvačka a herečka Naďa Urbánková (80) nosila originální designy už v sedmdesátých letech dvacátého století. Podobně je tomu i u americké byznysmenky Iris Apfel (98), která je známá především díky obrovským kulatým brýlím. Nevšednost těmto dvěma dámám pomohla vyniknout. Dnes mají extravagantní brýle stejný účel: odlišit jejich vlastníky od ostatních.