Kvůli zákaznickým výhodám kupovala i nepotřebné věci
Prodavačky se u pokladny často zákazníků ptají, zda už věrnostní kartu mají nebo si ji přejí založit. Zřízení je ale třeba si dobře promyslet. Kromě řady nabízených slev a výhod, jenž obchody pro své věrné zákazníky poskytují, se také zvýší četnost lákadel, kterým bude třeba odolat.
Zkušenost s tím, že se mohou věrnostní karty prodražit, má i administrativní pracovnice Adéla M. (23), která si nepřeje uvést své celé jméno. „Věrnostní karty jsem vždy brala jako pozitivní věc, která šetří peníze,“ vypráví. Z nových nabídek členství byla proto nadšená a bez rozmyslu je přijímala.
V jednu chvíli měla ve své peněžence celkem dvanáct zákaznických karet. Předkládala je při placení v drogerii, lékárně, francouzské pekárně, juice baru i hypermarketu. „Kamarádky už si mě dobíraly za to, že na vše, co kupuji mám slevu nebo body,“ přiznává.
Obchody se samozřejmě předhánějí v akcích, které mají věrné zákazníky nalákat. „Když jsem viděla zlevněnou voňavku pro stálé zákazníky o 40 procent, neodolala jsem,“ líčí. V tu chvíli ji nezajímalo, že jeden parfém už doma má. A to zdaleka nebyl jediný případ, kdy nepotřebným výrobkům v akci podlehla. Podobně to měla s veškerou kosmetikou. „Říkala jsem si, že věci uložím a později se budou hodit,“ uvádí.
Utrácení omezila
Věrnostní programy jsou nejčastěji postaveny na sbírání bodů. Obchody svým zákazníkům například za každou utracenou stokorunu připíší na účet jeden bod. Při nastřádání padesáti bodů je pak možné uplatnit výhody pro stálého zákazníka. Držitelům těchto karet zároveň chodí do e-mailové schránky informace o aktuálních zvýhodněních a bodovém stavu konta.
Na podobné bázi jsou postavena i procenta z platby, která se připisují na účet a pak je možné věrnostní kartou platit. Tento způsob odměn využívají častěji sítě kaváren nebo fresh barů. Obvykle se během osmi až deseti návštěv nasbírá dostatek peněz na jednu kávu nebo džus zdarma. „Pokud jsem měla možnost určit si místo schůzky, vybírala jsem podle toho, kolik jsem měla zrovna naspořeno na věrnostní kartě,“ vzpomíná.
Nakupování ve velkém se začalo projevovat v jejím rozpočtu i úbytku místa v bytě. Třeba koupelnu měla přeplněnou kosmetikou, čistícími přípravky a pracími prášky. Za měsíc byla kvůli pořizování zbytečností chudší zhruba o osm set korun. A tak se rozhodla používání slevových karet omezit. „Aktuálně jich mám pět. Většině jsem nechala doběhnout platnost a znovu je neobnovovala,“ říká. Zůstaly jí věrnostní karty obchodů, do kterých chodí častěji než jednou za měsíc a snaží se více rozmýšlet, zda to, co zrovna kupuje, opravdu potřebuje.