Hra na kolejích začíná. Modrá je dobrá, žlutá chce být lepší.
Na trase Praha-Ostrava by se od června příštího roku měly objevit dvě konkurenční linky. České dráhy mají v rukávu vlak Pendolino, který bude o pár minut rychlejší než konkurenční Student Agency, ale některým jeho uživatelům se zdá nepohodlný a příliš drahý. „Proti Pendolinu budeme tvrdě bojovat,“ vzkazuje Českým drahám majitel Student Agency Radim Jančura v rozhlasovém pořadu Václava Moravce. Do svého týmu dokonce přebral z ČD manažera Aleše Ondrůje, který dříve řídil marketing zmiňovaných rychlovlaků.
Jelikož není v zájmu žádné z firem vyvolávat cenovou válku, přijde cesta u obou konkurentů na stejné peníze. Jančura chce zákazníky přilákat na luxusní služby, se kterými už mají zkušenost cestující autobusových linek mateřské společnosti. Silné internetové připojení, zásuvka u všech sedadel a pro každý vagon jednu sympatickou stevardku, tak si majitel představuje ideální vlakovou dopravu. Všechna lákadla nových vlaků hodlá společnost představit před Vánocemi.
Bárta otevírá železniční trh
Ministr dopravy Vít Bárta považuje zpřístupnění české železnice konkurenci za prioritní a učinil v tomto směru první kroky. V úředním věstníku Evropské unie zveřejnil plán výběrového řízení na některé z českých rychlíkových tratí. Jedná se o trasy Ostrava-Olomouc, Praha-Cheb a Praha-Děčín, kde by se mohli noví alternativní dopravci objevit v roce 2013.
Smlouva RegioJetu na trasu Praha-Ostrava nespadá pod státní tendr a společnost tak bude muset fungovat bez dotací. „Na vlaku je nejdražší prázdná sedačka,“ reaguje Jančura na pochybnosti ohledně financování projektu v otázkách Václava Moravce. Je si zřejmě jistý, že žluté vlaky zaplní bez problémů a investované finance se mu tak bezpečně vrátí.
„Žlutí“ měli na regionální tratě zálusk už před rokem, většina krajů ovšem přidělila milionové zakázky bez výběrového řízení Českým drahám. Proti tomuto jednání podal management konkurenční společnosti stížnost k Evropské komisi. Pokud komise uzná jednání hejtmanů za nezákonné, budou muset ČD vrátit státu až 20 miliard korun.
Že se Jančura chce dostat na české koleje za každou cenu, potvrzuje tím, že má v plánu provozovat na vlastní riziko i nevýdělečné regionální železnice, které mají být zrušeny. Jedná se o více než 20 tratí, které odmítá Správa železniční dopravní cesty dál udržovat. RegioJet proto jedná například s Karlovarským a Jindřichohradeckým krajem o možném provozu a zároveň údržbě těchto linek.