Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Cestovatel Dan Přibáň: Natáčení je omezující, ale neumím si bez něj výpravy s trabanty představit

Dan Přibáň, který se rozhodl jezdit po celém světě v trabantech, na svých cestách zároveň natáčí. Ze získaného materiálu pak o jeho výpravách vznikají celovečerní snímky. Přibáň na přednášce ve Skautském institutu popsal, že filmování vnímá jako neodlučitelnou součást výprav. Zároveň je však hodně omezující, protože se účastníci často musejí vracet a točit záběr i několikrát.

Cestovatel Daň Přibáň uvedl, že natáčení od výprav trabanty už neumí oddělit. Ačkoli první cesta po Hedvábné stezce vedoucí z Asie do Středomoří byla pouze experiment, zda se dá i tak starým vozem ujet několik tisíc kilometrů a zároveň natočit film, nyní běží v kinech už čtvrtý snímek. Má název Trabantem do posledního dechu a je o desetičlenné výpravě, která cestuje napříč Austrálií až do Thajska se třemi trabanty a dvěma motorkami. „Baví mě vyprávět příběhy. I proto si tak užívám filmování, ačkoli nás neuvěřitelně omezuje,“ popsal Přibáň na přednášce.

Kameře se celá výprava musí přizpůsobit. Když se objeví místo, kde se dá udělat hezký záběr, všichni se i několikrát vrací, než se vše povede. „Když jsme mívali třeba na cestě Afrikou jenom dvě auta, na kameře mezi nimi vždycky vznikla hezká symetrická mezera. Jenže u třech vozů už to nefunguje,“ popsal Přibáň. Pro dobrý záběr je podle něj potřeba i riskovat a jet nepřirozeně blízko sebe, téměř nárazník na nárazníku.

Idylka jako ve filmu

Západ slunce, který by měl podle Přibáně symbolizovat klid, se tak může změnit v boj o čas. „Kdybychom nenatáčeli, byla by to taková idylka, jako to vypadá ve filmu. Místo toho na sebe křičíme a spěcháme, abychom udělali záběr, než slunce zapadne,“ vysvětlil. Kdyby se nenatáčelo, mohla by prý cesta trvat i dvakrát kratší čas. Filmování je náročné i v tom, že se do auta nejdříve musí vejít technika, a až pak zbývá místo na náhradní díly do trabantu a osobní věci.

Z touhy po natočení co nejzajímavějšího materiálu se tak podle Přibáně někdy dějí až absurdní situace. „Jednou nám hořelo kolo u trabantu a já křičel na kameramana: toč to!, protože už uhasínalo,“ smál se. Ne každému ovšem tento způsob cestování vyhovuje. Kameramanovi Janu Martinu Kozlíkovi, který po dvou výpravách z celkových čtyř přestal z rodinných důvodů s Přibáněm jezdit, vadil právě tenhle režim. „Když se něco porouchalo, chtěl jsem pomáhat s opravou, ale musel jsem točit,“ popsal během přednášky, které se také zúčastnil.

Štáb by byl řešením

Přibáň každému natáčení na vlastní pěst během cestování rozmlouvá, právě proto, že je tak omezující. Jeho ale výzvy spojené s natáčením baví, a tak si raději vše obstarává sám, i když hrozí, že na něco zapomene a ve snímku nebudou záběry navazovat. „V posledním filmu o Austrálii se najednou objeví dlouhá trubka, kterou opravujeme auto. Mělo mi dojít, že nám chybí záběr, jak ji tam někdo přináší,“ uvedl příklad.

Štáb s dramaturgem, režisérem a několika kameramany by tak podle Přibáně byl úplným řešením všech těchto problémů. I tak ho ale stále odmítá, protože mu vyhovuje právě ten proces, kdy se musí celá výprava spolehnout jen sama na sebe. „Pro mě už by to byl jenom cirkus. Adrenalin je, že si všechno musíme vymyslet a zařídit sami,“ shrnul.

 


Nikola Sedloňová
Nikola Sedloňová
Mám ráda kulturu, především literaturu a divadlo. Aktivně se věnuji hudbě, zpívám v komorním sboru a hraji na příčnou flétnu. V Generaci 20 jsem působila dva a půl roku, přispívala jsem do všech rubrik vyjma sportu. Během posledního semestru jsem byla šéfredaktorkou tohoto magazínu.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.