Češi v krizi šetří na svých dovolených
Navzdory rekordně levným pobytům v exotických zemích, stále nejvíce táhne Chorvatsko. Globální finanční krize dosáhla v loňském roce svého vrcholu a projevila se i v našich peněženkách. „Češi se rozhodli ušetřit na svých dovolených především tím, že budou méně létat a vrátí se ke svým oblíbeným blízkým destinacím,“ říká pro studentský týdeník ROZHLED vydávaný na VOŠP mluvčí asociace cestovních kanceláří Tomio Okamura.
Automobil naložený až po střechu a hurá na jih! Takto vypadala typicky česká dovolená během 90. let, kdy se otevřely hranice a občané postkomunistických zemí měli možnost vycestovat i k jinému než Baltskému nebo Černému moři.
Díky nízkým cenám a téměř „domácímu“ prostředí táhlo především Chorvatsko, hned v závěsu popularity byla Itálie.
Na vlastní pěst nebo Last minute
Nyní, na prahu druhého desetiletí nového milénia, uprostřed finanční krize a rekordní nezaměstnanosti, se k tomuto trendu mnoho Čechů navrací. Letecké zájezdy do exotických krajin si nemohou, nebo spíše nechtějí dovolit.
„Navzdory tomu, že týdenní pobyt například v Thajsku je dnes formou Last minute k mání již za rekordně nízkých 25 000 Kč, tuzemské cestovní kanceláře prodaly leteckých zájezdů o neuvěřitelných 30% méně,“ podotýká meziroční pokles Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. „Přes letiště dnes na dovolenou vyráží již pouze pětina našich krajanů,“ dodává zároveň i viceprezident asociace v jedné osobě.
Průměrná cena české zahraniční dovolené, včetně útraty na místě pobytu, v současnosti klesla zhruba na 15 tisíc korun na osobu.Dražší dovolené ve vzdálených destinacích se týkají především zimního období, kdy lidé během dlouhých evropským mrazů rádi odlétají za sluncem i přes půl planety. Tento typ zájezdů se do loňské sezóny těšil každoročně až 20 % nárůstu zájmu českých turistů a cestovní kanceláře začali horlivě zřizovat přímé charterové lety právě do mnohých exotických krajin.
Tuhý boj konkurence
Díky snížení cen se podařilo prodat těchto zájezdů alespoň stejně jako v roce předešlém. Zisky šly však znatelně dolů.
Zde je podle Okamury na vině vedle krize především tamější konkurenční boj. „Například v Karibiku jsou bezprecedentní ceny způsobeny zejména dlouhodobým soubojem mezi Čedokem a Exim Tours. Obě skupiny totiž pro letošní sezonu nasmlouvali nezávisle na sobě dvě velká letadla každý týden na Kubu a do Dominikánské republiky. To jsou velké kapacity, celkem přibližně pro 450 českých turistů týdně, a nyní pochopitelně nastává určitý problém s jejich vytížením,“ dodává.
Kanceláře se tak snaží ještě doslova pár hodin před odletem letadla zaplnit do posledního místa, a to právě formou Last minute zájezdů. Výsledkem této snahy tak může být týdenní pobyt v Dominikánské republice již za pouhých 20 000 Kč. Zájem turistů však neklesá pouze o pobyty ve vzdálených přímořských letoviscích. „Ekonomická situace komplikovala mnohým našim krajanům cestu za hranice například i do hor. At´ už v létě, či za zimními sporty,“ míní Okamura.
Někteří na peníze nehledí
Přesto všechno prý čeští turisté těžko ubírají ze svého pohodlí a určité náročnosti. „Zatímco ještě v 90.letech se většinou spokojili pouze s faktem, že mohou odjet na dovolenou k moři a příliš si na nic nestěžovali, v současnosti zaznamenáváme v jejich chování výraznou změnu,“ podotýká Okamura, který se cestovním ruchem zabývá již přes deset let a patří v této oblasti za předního tuzemského odborníka.
Agentury a kanceláře poskytující zájezdy musí podle něj komplexněji reagovat na požadavky některých českých fajnšmekrů, kteří si kladou pro svůj pobyt speciální podmínky. Tato klientela totiž v zásadě nehledí na finanční stránku věci a krize-nekrize si rádi dopřávají nadměrný luxus. Pro poskytovatele tak představují důležitou kořist.
K moři se již nejezdíme pouze opalovat
Podle výzkumů AČCKA je díky tomu dlouhodobým trendem posun od levnějších ubikací ke tří až čtyř hvězdičkovým apartmánům, pobyty all inclusive nebo zájem o celkově aktivnější dovolenou.
„Lidé již nechtějí pouze ležet na pláži, ale před odjezdem se v drtivé většině zajímají, jestli jim daná lokalita nabídne atraktivní cyklistický výlet, dobrou restauraci nebo třeba možnost šnorchlování,“ vysvětluje mluvčí. „Současně také evidujeme nárůst pobytů takzvaně na míru. Jedná se o požadavky od výhledu na moře až po tvrdost postelí,“dodává.
Martin J. Křížek, týdeník Rozhled