Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Češi v krizi šetří na svých dovolených

Navzdory rekordně levným pobytům v exotických zemích, stále nejvíce táhne Chorvatsko. Globální finanční krize dosáhla v loňském roce svého vrcholu a projevila se i v našich peněženkách. „Češi se rozhodli ušetřit na svých dovolených především tím, že budou méně létat a vrátí se ke svým oblíbeným blízkým destinacím,“ říká pro studentský týdeník ROZHLED vydávaný na VOŠP mluvčí asociace cestovních kanceláří Tomio Okamura.
Automobil naložený až po střechu a hurá na jih! Takto vypadala typicky česká dovolená během 90. let, kdy se otevřely hranice a občané postkomunistických zemí měli možnost vycestovat i k jinému než Baltskému nebo Černému moři.
Díky nízkým cenám a téměř „domácímu“ prostředí táhlo především Chorvatsko, hned v závěsu popularity byla Itálie.

Na vlastní  pěst nebo Last minute

Nyní, na prahu druhého desetiletí nového milénia, uprostřed finanční krize a rekordní nezaměstnanosti, se k tomuto trendu mnoho Čechů navrací. Letecké zájezdy do exotických krajin si nemohou, nebo spíše nechtějí dovolit.
„Navzdory tomu, že týdenní pobyt například v Thajsku je dnes formou Last minute k mání již za rekordně nízkých 25 000 Kč, tuzemské cestovní kanceláře prodaly leteckých zájezdů o neuvěřitelných 30% méně,“ podotýká meziroční pokles Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. „Přes letiště dnes na dovolenou vyráží již pouze pětina našich krajanů,“ dodává zároveň i viceprezident asociace v jedné osobě.

Průměrná cena české zahraniční dovolené, včetně útraty na místě pobytu, v současnosti klesla zhruba na 15 tisíc korun na osobu.Dražší dovolené ve vzdálených destinacích se týkají především zimního období, kdy lidé během dlouhých evropským mrazů rádi odlétají za sluncem i přes půl planety. Tento typ zájezdů se do loňské sezóny těšil každoročně až 20 % nárůstu zájmu českých turistů a cestovní kanceláře začali horlivě zřizovat přímé charterové lety právě do mnohých exotických krajin.

Tuhý  boj konkurence

Díky snížení cen se podařilo prodat těchto zájezdů alespoň stejně jako v roce předešlém. Zisky šly však znatelně dolů.

Zde je podle Okamury na vině vedle krize především tamější konkurenční boj. „Například v Karibiku jsou bezprecedentní ceny způsobeny zejména dlouhodobým soubojem mezi Čedokem a Exim Tours. Obě skupiny totiž pro letošní sezonu nasmlouvali nezávisle na sobě dvě velká letadla každý týden na Kubu a do Dominikánské republiky. To jsou velké kapacity, celkem přibližně pro 450 českých turistů týdně, a nyní pochopitelně nastává určitý problém s jejich vytížením,“ dodává.

Kanceláře se tak snaží ještě doslova pár hodin před odletem letadla zaplnit do posledního místa, a to právě formou Last minute zájezdů. Výsledkem této snahy tak může být týdenní pobyt v Dominikánské republice již za pouhých 20 000 Kč. Zájem turistů však neklesá pouze o pobyty ve vzdálených přímořských letoviscích. „Ekonomická situace komplikovala mnohým našim krajanům cestu za hranice například i do hor. At´ už v létě, či za zimními sporty,“ míní Okamura.

Někteří na peníze nehledí

Přesto všechno prý čeští turisté těžko ubírají ze svého pohodlí a určité náročnosti. „Zatímco ještě v 90.letech se většinou spokojili pouze s faktem, že mohou odjet na dovolenou k moři a příliš si na nic nestěžovali,  v současnosti zaznamenáváme v jejich chování výraznou změnu,“ podotýká Okamura, který se cestovním ruchem zabývá již přes deset let a patří v této oblasti za předního tuzemského odborníka.

Agentury a kanceláře poskytující zájezdy musí podle něj komplexněji reagovat na požadavky některých českých fajnšmekrů, kteří si kladou pro svůj pobyt speciální podmínky. Tato klientela totiž v zásadě nehledí na finanční stránku věci a krize-nekrize si rádi dopřávají nadměrný luxus. Pro poskytovatele tak představují důležitou kořist.

K moři se již nejezdíme pouze opalovat

Podle výzkumů AČCKA je díky tomu dlouhodobým trendem posun od levnějších ubikací  ke tří až čtyř hvězdičkovým apartmánům, pobyty all inclusive nebo zájem o celkově aktivnější dovolenou.

„Lidé již nechtějí pouze ležet na pláži, ale před odjezdem se v drtivé většině zajímají, jestli jim daná lokalita nabídne atraktivní cyklistický výlet, dobrou restauraci nebo třeba možnost šnorchlování,“ vysvětluje mluvčí. „Současně také evidujeme nárůst pobytů takzvaně na míru. Jedná se o požadavky od výhledu na moře až po tvrdost postelí,“dodává.

Martin J. Křížek, týdeník Rozhled


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.