Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Režiséři mi nechávají volnou ruku při práci, říká kostýmní návrhářka Rybáková

Kostýmní výtvarnice Simona Rybáková je známá jak v Česku, tak i ve světě. V cizině díky svým přednáškám na univerzitách a účastí na workshopech a konferencích. I když její první film byl spolu s Terezou Kučerovou Šašek a královna Věry Chytilové, vytváří kostýmy pro divadlo, film, televizi a různé multimediální akce a eventy. Její poslední film je pohádka Jana Svěráka Tři bratři.

Kde hledáte inspiraci pro tvorbu kostýmů?
Záleží na projektu. Když dělám například film, který je z období druhé světové války, tak nejprve sbírám dobové reference, především fotografie a dokumenty a hledám autenticitu. V divadle čerpám ze všech zdrojů, které mne obklopují. Umění, hudba, příroda i obyčejná jízda vlakem.

Pracujete na volné noze. Podle čeho si vybíráte projekty?
Pro spolupráci si mne vybírá konkrétní režisér a ten mne jako první pro projekt osloví. Pokud mne nabídka zaujme tématem, lidmi, kteří na něm pracují, nebo je finančně zajímavá, zvláště u komerčních akcí. Přijmu jí a zařadím do svého pracovního plánu.

Kvůli čemu jinému nabídku odmítnete?
To jen v případě, že tam není nic z výše řečeného. Naštěstí mám dost režisérů, kteří mne zvou do projektů opakovaně, a navzájem již víme, co od sebe můžeme očekávat.

Kdo to je?
Například Lucie Bělohradská a Jaroslav Brabec se kterými ráda spolupracuji v televizi. Ve filmu s Janem Svěrákem, Jurajem Herzem, Petrem Nikolaevem, Andreou Sedláčkovou, v divadle s Cabany, Skutry,D.Drábkem…..

Nechávají vám režiséři volnou ruku?
Ano. Ti, se kterými pracuji, mě zvou ke spolupráci, protože chtějí, abych přinesla svůj pohled, ale zároveň jsou schopni mi dát základní informaci a průběžnou zpětnou vazbu na kterou mohu navazovat.

Mají kostýmy trendy?
Mají, ale to je na širší odbornou otázku pro teoretika oboru. Trendy sledujeme spíš v módě a tak se stává, že se nám někdy obchody se svojí aktuální módní nabídkou trefí do koncepce, jindy naopak musíme hledat v secondhandech nebo v Barrandovských skladech. Kdybychom oblékli herce podle nejnovějších trendů, tak nám z toho vznikne módní přehlídka a ne autentické dílo. Často se ve filmech používají staré věci nebo nové, kterým musíme dát obnošený vzhled.

Jak toho docílíte?
koupíme nové nebo si necháme oblečení ušít a patinujeme ho. Co se týká džínů, tak ty musíme oprat, obrousit a odrbat, aby si divák řekl, že jsou kalhoty staré pět let. To jsou detaily, které dělají uvěřitelnost kostýmu a dotvářejí atmosféru filmu.

Pokud jde o historické kostýmy, jaké období vytváříte nejraději?
Všechna období jsou výzva. Některá jsou jen zajímavější, fotogeničtější. Z dvacátého století mám raději 20-40 léta, vyloženě nehezké jsou 80-90.

Pracujete pro film, divadlo, operu, co je pro vás náročnější?
Když to vezmu podle časové a fyzické náročnosti, tak je to práce na historickém filmu, teď naposled na pohádce Tři Bratři. Kostýmy byly pracné a bylo jich mnoho a najít styl a charakter postav, taky není jednoduché. Ale i opera je náročná, hlavně v množství. Vytvářím většinou kolem deseti hlavních postav, dva až tři převleky pro celý sbor (50 -70 lidí) tanečníky a někdy i děti. Pro operu Candide od L. Bersteina jsem vzhledem k příběhu a výpravnosti navrhovala kolem 450 kostýmů. Vedle toho malý projekt s několika herci, může mít složitý proces vzniku a spoustu práce, která výsledně není vidět.

Spolupracujete na takto velkých inscenacích i s jinými návrháři?
Hlavní výtvarník je vždy jen jeden. Ten dává dílu styl a koncepci. Podle velikosti projektu se může tým rozšířit o asistenty. Přibírám podle potřeby studenty, aby získali praxi.

Na čem právě pracujete?
Na hře o autismu v režii Jiřího Havelky v Dejvickém divadle.

Jak bude takový kostým pro autistu vypadat?
Hra je v procesu tvorby a zatím se pro mne objevují jen dílčí detaily. Takže teď například vím, že součástí jednoho kostýmu bude bunda na zip, s kterým si herečka může neustále hrát.

Tvoříte tedy podle textu?
Spíše podle struktury příběhu. Někteří herci hrají více postav, takže až uvidím celek, mohu najít jednoduché znaky, které je v ději proměňují, a posouvají.

Máte nějaký sen?
Snem bych to nenazvala, ale práce na zajímavém projektu, s profesionálním a kreativním tvůrčím týmem je to co mne zajímá nejvíc. Když přidám finanční zázemí a velkorysost je to značka ideál.


Tereza Yasmina Abazid
Tereza Yasmina Abazid
V Generaci 20 jsem začínala ve školním roce 2013/2014 na pozici redaktorky. Psaní mě baví odmala. Dále mezi mé zájmy patří filmy, móda, historie a především ruská literatura. Ve volném čase se věnuji tanci a kreslení.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.