Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Recenze: Kick-Ass – nakopnutý komiks není pro každého

Žánr komiksového filmu v současnosti zcela dominuje hollywoodské produkci. Snímky jako Temný rytíř, Iron Man či trilogie X-Men a Spider-Man jsou kasovními trháky, diváci je milují. Hrdinové s nadpřirozenými schopnostmi a hi-tech vymoženostmi se stali běžnými v komerčním filmu.

Komiksové sešity se však nezabývají pouze jimi. Jejich autoři píší i o obyčejných smrtelnících, kteří ale mají neobyčejnou touhu po tom být superhrdiny. Co na tom, že nemají žádné zvláštní schopnosti. Komiks Kick-Ass Marka Millara (Chosen, Wanted), pojednávající přesně o takovém „hrdinovi“, od svého vydání v roce 2008 již stihl mezi fanouškovskou komunitou zkultovnět. Filmová adaptace od režiséra Matthewa Vaughna (drsná gangsterka Po krk v extázi, pohádkový Hvězdný prach) tak minimálně  vzbuzovala velká očekávání.

Ta byla možná nepřekvapivě naplněna v zásadě jen pro ně. Kick-Ass sice obsahuje dějovou kostru srozumitelnou všem, na tu se ovšem nabalují desítky pomrknutí na fanouška komiksu, která pochopí jen on . Potud ale pořád jakýsi palec nahoru – příběh o jednom teenagerovi, jenž se chce za každou cenu stát maskovaným herojem, je alespoň v základu pochopitelný komukoliv.

Že by si ho ale již plně užil, je věc druhá. Kick-Ass je totiž velmi brutální komiks i film. Jedenáctiletá holčička zabíjí gaunery po desítkách a přitom vytrvale hláškuje, kulky prorážejí hlavy jakoby se nechumelilo, krev teče po litrech. Nemám nic proti stylizovanému násilí, v Kick-Assu se mu ale nepodařilo dát větší řád a působí velmi samoúčelně. Navíc akční scény vypadají jedna jako druhá, a tak docela nudí. A nezachraňuje to ani tuna popkulturních hlášek a odkazů, díky nimž se Kick-Ass bude líbit paradoxně věkové skupině, která by ho vůbec neměla vidět – teenagerům okolo 13 let.

Plusové body určitě sbírá režisér Matthew Vaughn, jenž spolehlivě vede v herce i v nejprovařenějších klišovitých scénách, tak i technické aspekty snímku – realizační tým dokazuje, že je nad míru schopný natočit vynikající komedii, nebo akční komiksový film.

Smíchávání žánrů však vždy nemusí dát ve výsledku vynikající snímek a to se bohužel přihodilo i tady. Na vině je především nedomrlý scénář, jenž samoúčelnou brutalitou a v zásadě velmi triviálním příběhem shazuje nepřehlédnutelné úsilí celého štábu. Není pochyb o tom, že se fanoušci komiksu budou tetelit blahem, že je vše na svém místě. Ostatní, nepolíbení Kick-Assem, však zažijí, troufám si říci, velkou nudu…

Hodnocení: 6-7/10
USA / Velká Británie, 2010, 106 min
Režie: Matthew Vaughn