Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Místo peněz báseň. Na Světový den poezie platili zákazníci útratu v kavárnách vlastními verši

Zákazníci několika kaváren po celém světě mohli dát prostor své kreativitě a uhradit kávu nebo čaj vlastními verši. Podle organizátorů je smyslem projektu Zaplat´ básní alespoň na jeden den v roce vzbudit v lidech zájem o poezii. Akce se konala jednadvacátého března a zapojily se do ní i české podniky.

První jarní den se místo penězi platilo básněmi. Na Světový den poezie byl spuštěn mezinárodní projekt s názvem Zaplat´ básní, do kterého se zapojilo téměř 1400 kaváren, barů i restaurací ve 40 zemích světa. Zákazníci mohli v těchto podnicích uhradit čaj nebo kávu vlastnoručně psanými verši. „Některým stačí málo na to, aby popustili uzdu fantazie. Jiní zase potřebují silnější impuls, jako je například projekt Zaplat´ básní. Rádi bychom díky této globální iniciativě alespoň trochu přispěli k našemu cíli – přivést postupně poezii více k životu,“ říká Václav Lednický, český generální ředitel vídeňské pražírny kávy Julius Meinl, která stojí za vznikem projektu.

Ke kafi tužku a papír

I v Česku mohli lidé vyměnit kávu za rýmy. Do projektu se zapojilo 21 kaváren. Do podniku Café Louvre v Praze zavítala studentka medicíny Tereza Macháčková (23). „Když jsme si s přítelem objednávali kávu, číšník nás upozornil, že za ni můžeme zaplatit vlastní básní. Trochu nás to oba zaskočilo,ale ta myšlenka se nám tak zalíbila, že jsme si řekli, proč to nezkusit,“ vysvětluje Macháčková s tím, že s přítelem dostali tužku a papír, aby napsali verše jeden o druhém. Báseň mohla být prakticky o čemkoli. Hodnotící obsluha, která texty pročítala, uznávala také krátké úvahy nebo zajímavé příběhy.

Majitelka zlínské kavárny Cafe la Fe Pavlína Matějková podotýká, že skládání básní bavilo více muže než ženy. „Chlapi se zapojili mnohdy s větším nadšením. Paní a slečny většinou hodně váhaly,“ říká Matějková s tím, že po počátečních rozpacích a nedůvěře ve vlastní básnické schopnosti ale veršovaly ženy jako profíci. „Bylo to nevšední a příjemné zpestření dne. Ani si nepamatuji, kdy jsem naposledy poezii četla, natož psala,“ přiznává Macháčková s tím, že příště si v knihovně místo prózy vypůjčí raději nějakou básnickou sbírku. 

Něco o projektu:
Světový den poezie připadá na 21. březen. Vídeňská pražírna kávy Julius Meinl se rozhodla využít toto datum pro spuštění svého mezinárodního projektu s názvem Zaplat´ básní. Ve spřízněných podnicích pražírny mohou lidé v tento den zaplatit za kávu či čaj vlastnoručně napsanými verši. Podle vídeňské kavárenské kultury totiž dobrá káva a básně vždy patřily k sobě. Akce probíhá už pátým rokem. Česká republika se ji poprvé zúčastnila v roce 2015. Zaplat´ básní má podle pořadatelů inspirovat lidi po celém světě, probudit v nich zájem o poezii a dokázat, že pocity jsou hodnotnější než peníze.

Podle personálu podniků lidé možnost zaplatit útratu vlastními verši většinou uvítali, našli se ale i tací, kteří dali přednost klasickému placení, na které jsou zvyklí. „Sem tam k nám zavítal někdo, kdo by raději zaplatil kafe klidně celé kavárně, než aby musel skládat báseň,“ objasňuje Matějková. Některé nadšené milovníky poezie ale projekt Zaplat´ básní do kavárny přímo přilákal. „Nejsem sice žádný velký básník, ale poezii píšu rád, takže tuhle akci jsem si nemohl nechat ujít. To kafe zdarma už byla jenom taková třešnička na dortu,“ vysvětluje student filosofie Petr Hrdý (25), který navštívil Kavárnu Dobrovský v Brně a rozhodl se napsat básně hned dvě.

Lákadlo pro lidi

Akci ale uvítali i někteří vlastníci podniků. Přilákala jim totiž nové zákazníky. „Vzhledem k tomu, že je naše cukrárna otevřená teprve tři měsíce, byl pro nás tento projekt i příjemné promo,“ říká jeden z majitelů Cukrového nebe Jaroslav Schimmer. Zákazníci v tomto podniku napsali celkem 50 básní. Některé prý budou zdobit jeho interiér, jiné poputují k organizátorům projektu. Verše zákazníků totiž nemusí zůstat jen na papíře v kavárnách. Můžou se stát i součástí písně amerického zpěváka JP Coopera, který hledá inspiraci pro muziku právě v poezii. Slíbil, že z nejinspirativnějších básní, kterými zákazníci zaplatili kávu, chce složit nový hit. Cooper bude mít možnost vybírat i z české tvorby, verše mu organizátoři přeloží do angličtiny.


Eliška Neradová
Eliška Neradová
Jsem studentkou druhého ročníku na Vyšší odborné škole publicistiky v Praze. Studuji zaměření Autorská žurnalistika. V Generaci20 jsem už druhý semestr a občas mě to i baví. Kromě psaní moc ráda čtu a jím.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.