Hitmuzikál by se neměl zabývat vážnými tématy, myslí si recenzent
Na hitmuzikálech se líbí pravidelným návštěvníkům hlavně známé písně v nové úpravě. Tento divadelní žánr, který hity určitého interpreta či skupiny spojuje do představení, prý podle nich navíc může přilákat do divadla i lidi, kteří by jinak za kulturou nevyrazili. V Česku se momentálně hraje například Atlantida složena z písní Miroslava Žbirky, v zahraničí je populární například dílo We will rock you s hudbou skupiny Queen, které se ve Velké Británii hrálo od roku 2002 dvanáct let.
Úskalím hitmuzikálů však může být napsání libreta, tedy literární předlohy k hudebnímu dílu. „Tvorba tady totiž probíhá opačně než u běžného představení: musíte příběh navěsit na už existující písně,“ vysvětluje muzikálový recenzent Ondřej Doubrava. Právě absence silného příběhu často odrazuje od návštěvy pravidelné diváky běžných muzikálů. „Písně nemohou posouvat děj, když vznikly dávno před ním, a tak na mě někdy představení působí křečovitě,“ říká divák Jan Prajer.
Jednoduchý příběh
Doubrava si myslí, že hitmuzikály by měly být hlavně odpočinkovou záležitostí, a nikoli díly, které budou řešit závažná témata. Zároveň však uznává, že autoři se s jednoduchými příběhy někdy nehodlají spokojit. Jako příklad uvádí muzikál Osmý světadíl, ve kterém se hlavní hrdinka zřekne své lásky, aby zachránila vážně nemocného bratra. „Představení se po první humorné polovině změní v drama a při vzbuzování emocí se tlačí příliš na pilu,“ popisuje.
Za povedený hitmuzikál z hlediska příběhu považuje Doubrava například představení Mamma Mia s hudbou skupiny ABBA. „Lehkou story zde nikdo nezakrývá, máte se primárně bavit,“ říká o díle, ve kterém majitelka ostrovního hotelu připravuje svatbu pro svou dceru. „U hitmuzikálu totiž opravdu stačí, když bude představení plnit úlohu zábavné show, při níž si diváci zabroukají známé melodie,“ říká.
Divadlo místo koncertu
Návštěvníci v Česku často oceňují právě Osmý světadíl, hitmuzikál vytvořený z hudby skupiny Elán. „Nějaké části představení se mi líbily dokonce více než originální provedení písní, třeba pasáže, které byly předělané do duetů,“ popisuje divačka Radka Pitrofová.
Návštěvníci často chodí na hitmuzikál právě proto, aby si mohli poslechnout své oblíbené skladby. Pokud už původní interpreti nevystupují, je tato forma představení někdy jedinou příležitostí, jak jejich písně slyšet jinak než ze záznamu. „Hitmuzikál je občas napůl koncert, třeba skupinu ABBA už naživo nikdo nezažije, tak může místo toho zajít do divadla na Mamma Miu,“ shrnuje Doubrava.