Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Dýně u dveří a Santa na střeše

Mnohem častěji se u nás začíná slavit svátek Halloween. K němu patří vyřezávání dýní, lampiónové průvody a vymýšlení masek. Je možné, že se i u nás vyvíjí nová tradice, nebo jde o něco, co k nám v reklamách přicestovalo Západu?

V zemích, kde si Halloween pravidelně připomínají, se v ulicích objevují strašidla a snad před každým domem svítí dýně s rozšklebeným úsměvem. Nikdo se nebojí vypadat děsivě, potřísnit se umělou krví a začernit si zuby. Děti v maskách koledují a pořádají se lampiónové slavnosti či soutěže o nejlepší dýňový výtvor.

Halloweenská výzdoba už i u nás. Zdroj: Hana Rachfalíková

Z Ameriky k nám

„Slavení Halloweenu, tak jako Dušiček, pochází z pradávných dob. Halloween má však přímou vazbu na keltskou kulturu,“ upřesnil pro Generaci 20 vysokoškolský pedagog Giuseppe Maiello, Ph.D., který se zabývá historií evropské kultury a je autorem knihy Vampyrismus v kulturních dějinách Evropy.

„Za posledních pět až sedm let se Halloween dostal i do Česka. K nám přišel z USA, kde hororové filmy přispěly k tomu, že se skoro vytratily původní znaky tradičního svátku,“ dodává. Těmi jsou převážně černá a oranžová barva a vyřezávané dýně. Pak také upíři, čarodějnice či duchové. Tedy bytosti, které najdeme ve folklóru, a ne Batman, zombie a další filmové postavy.

Dýně, kam se podíváš

I když se znaky tohoto svátku vyskytují čím dál hojněji, pořád dýně a hororové postavy u nás nezdomácněly. Nebo už ano? Každý druhý obchodní dům letos místo typických podzimních znaků, jako je spadané listí nebo papíroví draci, vyzdobil výlohy dýněmi, duchy a kostlivci.

A to nemluvě o mnohých tematicky zaměřených akcích. Téměř na každém rohu jsme letos mohli najít plakáty s nápisy „Halloweenská párty“ či jednoduše „Halloween“ s velkou nabídkou doprovodného programu. Také obchody s tématickým zbožím, jako jsou květinářství a suvenýry, se přizpůsobují. Například v květinářstvích mají umělé dýně, zapichovací ozdoby do hlíny či svícny ve tvaru duchů. „Na Vánoce je ale sortiment mnohem širší a lidé i více nakupují,“ shodla se většina oslovených obchodníků.

I když to prozatím s Halloweenem místo dušiček není tak horké, jedno je jasné. Je to zábava a  děti – i ty velké – se alespoň mohou převléct za svou oblíbenou pohádkovou postavu nebo ze sebe udělat pořádně odpornou příšerku. Alespoň jednou v roce se tak věta: „Vypadáš opravdu strašně!“ stává vítaným komplimentem.

Zvítězí někdy Santa nad Ježíškem? Zdroj: wikimedia.org

Santa vs. Ježíšek

Netrvalo to ale dlouho a ve výkladních skříních se už začal objevovat další „přistěhovalec“. Ano, ten v tom červeném obleku, co jezdí na saních – Santa Klaus. Reklamní masáž s vousatým dědou trvá už několik let, avšak pořád si spousta lidí nemůže a nechce zvyknout. Říkají: „My přece máme Ježíška!“ Stačí nahlédnout do některé z internetových diskuzí nazvané Santa vs. Ježíšek, které vás uklidní, že si letos ještě rozhodně nemusíte pořizovat široký komín.

„Většina lidí Santa Klause v Česku nepřijímá, i když i ten má své hluboké kulturní kořeny,“ vysvětluje Maiello. A co víme o našem tradičním Ježiškovi? „Prozatím přetrvává představa Ježíška jako malého tlustého dítěte, která se ale může během let změnit.“

Lidé mají rádi své zvyky a tradice a často nechtějí přejímat ty cizí. Pro některé je důležité vlastenectví, jiní jen z principu berou všechny svátky přicházející ze Západu jako komerční. Ale jak to bude s dětmi, které vyrůstají pod nátlakem marketingových nástrojů? Nebudeme za dvacet let potkávat na ulici dědu s bílým plnovousem, jak drhne sobům kopyta? Uvidíme. Zatím se tu Ježíšek drží zuby nehty.


X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.