Barbie slaví 60. narozeniny. „Ta pravá“ od Mattela se dnes více podobá skutečným ženám
Na počátku měla panenka Barbie téměř nereálný vzhled − velká prsa, vosí pas a dlouhé štíhlé nohy. Za šedesát let ale získala různé tělesné proporce a vypadá více jako skutečná dívka. „Barbie byla navržena jako bezchybná a dokonalá, zobrazovala nereálný ideál krásy. Je ale fajn, že se výrobci později rozhodli zobrazovat i nedokonalosti,“ říká studentka Eliška Minarová (20), pro kterou bývala Barbie oblíbenou hračkou. „Alespoň nebudou mít dívky komplexy ze své nedokonalé postavy,“ dodává další fanynka Barbie Kristina Procházková (20).
Cesta Barbie k reálnému vzhledu vyvrcholí příští rok, kdy hračka poprvé ožije na stříbrném plátně v celovečerním hraném filmu. Hlavní roli ztvární australská herečka Margot Robbie. Někteří příznivci jsou ale rozpačití z toho, jak bude živá Barbie vypadat. „Nejsem si jistá, zdali je dobré, aby panenku Barbie hrála ve filmu reálná postava. Vytvořit dokonalou animovanou postavičku je přeci jen lehčí,“ říká Minarová.
Nově třeba i s handicapem
Už letos na podzim chystá společnost Mattel ještě jednu novinku. K příležitosti kulatých narozenin chce uvést na trh hračku na invalidním vozíku nebo s protézou nohy. Výrobce se tak podle manažerky firmy Mattel pro Českou republiku Hany Fryšové snaží držet krok se současnou generací a světem, ve kterém žije. „Chápu, že se touhle cestou chce bojovat proti diskriminaci a šikaně, ale pro mě bude Barbie vždycky jen jedna – bez chyb a s růžovým životem,“ konstatuje studentka Minarová. „Barbie s handicapem je dobrý nápad. Postiženým dětem by to mohlo dodat sebevědomí a psychicky je tím podpořit,“ myslí si naopak Procházková.
Na trhu se už v minulých letech objevily panenky, které představovaly různá povolání. Podle Fryšové tím chce Mattel ukázat mladým dívkám, že jednou mohou být kýmkoliv chtějí. „Barbie byla například lékařkou, kosmonautkou nebo IT techničkou,“ říká Fryšová. Kromě rozmanitých povolání existují i Barbie podle slavných celebrit z Hollywoodu. Podobně jako ony je i panenka populární na sociálních sítích Instagram nebo Facebook. Ale zatímco slavní se na nich často snaží svůj obraz idealizovat, Barbie se ve virtuální realitě naopak snaží přiblížit skutečným lidem.