Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Bezdomovcům moc peněz nedávejte, neumějí s nimi zacházet, říká autor knihy Homeless Guide

Setkával se s bezdomovci, trávil s nimi hodně času a poslouchal jejich životní příběhy. Více než rok sbíral tímto způsobem spisovatel a novinář Antonín Havlík (26) podklady pro svou knihu Homeless Guide, která vyšla letos v létě. Tento průvodce světem bezdomovců zachycuje osudy několika lidí bez domova a zároveň nabízí tipy a rady, jak na ulici přežít.

Zkusil jste si někdy sám život na ulici?
Zatím ne. Sice mám zkušenost se spaním venku na lavičce, ale to jen proto, že jsem po jedné párty neměl kam jít. V zimě ale plánuji strávit týden v pražských ulicích. Chci si zkusit, jak jsou začátky bezdomovců těžké, a to především v zimě. Hodně jsem se toho dozvěděl při sbírání materiálů pro knihu, kdy jsem mluvil s mnoha lidmi na ulici,[1] takže nějakou představu mám.

Budete se nějak speciálně na ten týden připravovat?
Určitě si vezmu spacák, hodně teplého oblečení. Z osobních věcí jen občanku, snad ji neztratím. Dále uvažuji, jestli si vezmu nějaké peníze. Pokud ano, tak maximálně stovku. Určitě začnu na Hlavním nádraží a ve Vrchlického sadech, to je taková Mekka bezdomovectví v České republice. Poté uvidím, kam se dostanu. Mám plán zkusit nějakou noclehárnu, tam se k sobě lidé chovají strašně a nejde tam prý moc dlouho vydržet. 

Máte předem dané mantinely, za které určitě na ulici nezajdete?
Rozhodně nehodlám nabízet své tělo, to by bylo opravdu příliš. Počítám ale s tím, že žebrat určitě budu. Na druhou stranu doufám, že se nedostanu do situace, kdy bych musel jít krást. Nad tím jsem hodně přemýšlel a za hranu zákona se dostat nechci.

Kniha slouží také jako varování.

Kdy jste se začal blíže zajímat o bezdomovectví?
Fascinuje mne to už od střední školy. Úplně první vzpomínku mám ale ze svých šesti let, kdy jsem viděl na zastávce bezdomovce a ptal jsem se mamky, co tu ten člověk dělá. Ona se mi to snažila hodně jednoduše vysvětlit, prostě jako šestiletému dítěti, ale už tehdy mě to zaujalo.

Až jste o tom nakonec za dvacet let napsal knihu… 
Vydal jsem pár článků o bezdomovectví a najednou mi přišla nabídka od nakladatelství Biz books, jestli bych o tom nechtěl napsat knihu. Primárně je to průvodce a rádce pro ty, kteří chtějí život na ulici pochopit, nebo se o něm více dozvědět. Vedle toho má kniha sloužit i jako varování. Ukazuje, na co si dát pozor, aby se člověk na ulici nedostal. Jsou v ní ale i příběhy, které mohou potkat naprosto každého. Například jak Vojtěch, jedna z hlavních reálných postav knihy, propadl alkoholu a postupně se z nadaného umělce stal bezdomovcem.

Bylo těžké poznat pravdu.

V průvodci máte čtyři hlavní postavy – zmíněného Vojtěcha, Karima, Hanuše a Ivanu. Bylo náročné s nimi spolupracovat?
Popravdě vůbec. Kontakty na ně jsem dostal od společnosti Pragulic, která s bezdomovci spolupracuje. To mi do začátku pomohlo. Největším problémem bylo odhalit jejich pravou tvář. Například Karim, který je z bezdomovců mediálně nejzkušenější, se mi dlouho dobu nebyl schopen otevřít. V některých věcech mlžil. Musel jsem se ptát na to samé pořád dokola, protože jsem v jeho příběhu pořád cítil nějaké nesrovnalosti. Nakonec se mi povedlo nahlédnout pod jeho masku, a je to opravdu milý člověk. To se dá říct vlastně o všech lidech v knize. 

Detailní záběr knihy Homeless Guide Zdroj: Archiv Antonína Havlíka

Navázal jste s někým z nich během psaní knihy přátelství?
Se všemi hlavními postavami se dále scházím, tedy kromě Vojtěcha, který bohužel zemřel krátce před vydáním knihy. Ale s Ivanou a Hanušem se vídáme pravidelně. Největší problém s časem má Karim, jelikož provází turisty pražským podsvětím. 

A nedívá se na vás někdo skrz prsty, protože  se stýkáte s bezdomovci?
Z úzkého kruhu přátel a rodiny jsem se s ničím takovým nesetkal. U širší veřejnosti jsem to občas zaslechl, ale je mi to jedno. Každý má právo na svůj názor, ale myslím si, že po přečtení mé knihy by ho mohla spousta lidí změnit. Bezdomovci jsou lidé s životními příběhy a na ulici se často nedostali vlastní vinou, ale například kvůli složitým rodinným vztahům. To si hodně lidí neuvědomuje.

Vydělat si peníze není pro bezdomovce jednoduché.

Bezdomovci často mezi lidmi žádají o drobné. Je podle vás lepší dát jim peníze, nebo jim koupit nějaké jídlo?
V Česku je stále více obchodů, kde je možné „koupit dvě, odnést si jedno“. Prostě ve vybraných obchodech koupíte například dvě kávy, jednu si odnesete a druhou může dostat třeba bezdomovec. S penězi je to složitější. Lepší je dávat žebrákům malé částky, třeba dvacet korun. Někteří lidé dají občas bezdomovcům klidně i tisícovku, ale to je příliš. Oni pak nevědí, co s tak velkým obnosem dělat, protože často nebývají finančně gramotní.

Když si lidé bez domova hledají práci, příliš dlouho v ní většinou nevydrží. Není právě neznalost zacházení s penězi důvodem, proč se neustále vracejí zpět na ulici? 
Bezdomovci to s prací nemají jednoduché. Sice existují obchody a společnosti, které se zaměřují primárně na zaměstnávání lidí bez domova, ale ty nejsou nafukovací. Navíc spousta těchto lidí nemá čistý trestní rejstřík, má dluhy na krku a legálně by je nikde nezaměstnali. Proto když pracují, tak na černo. A pak se běžně stává, že nedostanou zaplaceno. Není se potom čemu divit, že mají před dalším zaměstnáním předsudky. Často mají strach, že budou pracovat bez výplaty a změna nebude žádná.


https://generace20.vosp.cz/domaci/po-stopach-knihy-o-bezdomovcich-klecet-na-kostkach-a-zebrat-je-tezsi-nez-se-zda

Jiří Lizec
Jiří Lizec
Jsem studentem třetího ročníku Vyšší odborné školy publicistiky v Praze (VOŠP). Od dětství se zajímám o všechno, co se týká sportu. Závodně jsem plaval a dělal moderní pětiboj. V současnosti hraji rekreačně florbal a fotbal.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.