Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky

Od tepláků k pracím papírkům. Česká ekologická novinka má úspěch

Petře Doubkové (25) nevyhovovaly ekologicky nešetrné prací prostředky, proto se pustila do výroby vlastní alternativy v podobě pracích papírků. S vynálezem, který šetří plasty, vodu i místo v koupelně, vyhrála soutěž o nejlepší studentský projekt Technické fakulty v Liberci. V současné době plánuje, že své papírky dostane do běžné distribuce v kamenných prodejnách.

K nápadu vyrábět prací papírky dovedla Petru Doubkovou touha vymyslet vlastní kolekci teplákových souprav. „Pokaždé jsem skončila u toho, jak je vyprat. Tak jsem se pustila do této problematiky,“ říká Doubková. Její papírky se po vložení do pračky přemění v gel, který vypere a navoní kousky oblečení. S vynálezem se přihlásila do soutěže o nejlepší školní startup projekt „Odborná porota tvořená lidmi z textilních firem mě nakonec zvolila za vítěze. Souběžně se soutěží jsem testovala složení směsi a různé další vlastnosti. A papírky jsem samozřejmě dávala vyzkoušet i jiným lidem.“

Pozitivní reakce ji povzbudily, a tak se rozhodla zkusit získat potřebné peníze na rozjezd prostřednictvím crowfundingu na Hithitu. „Na vysoké škole jsem neměla finanční prostředky na velkosériovou výrobu, grafiku, ochranné známky a podobně. Ale samozřejmě jsem si přispěla penězi, které jsem měla našetřené,“ vysvětluje Doubková.

Spokojeně vzpomíná na to, že si přes sedm stovek zákazníků objednalo balíček papírků ještě před začátkem výroby. „Byl to stres, nechtěla jsem je zklamat. Dali mi část základního kapitálu a zároveň mi naznačili, že by mohl být o papírky opravdu zájem,“ doplňuje a zdůrazňuje, že projektem plánovala primárně vytvořit něco inovativního, co bude šetřit přírodu.

Faktury online, balíčky bez plastů

Zatímco prací gely obsahují z 80 procent vodu, papírky jsou podstatně lehčí. Klasický prášek je při stejné dávce prádla o 98 procent těžší a zároveň zabere více místa. „Mladí lidé bydlí v čím dál menších prostorech a můj výrobek v malé krabičce uvolní plochu v koupelnách,“ pokračuje Doubková, která v rámci ekologického přístupu posílá zákazníkům faktury přes email a balíčky doručuje v ekologických obalech bez použití plastu. „Kdybychom v Česku prali jen pomocí papírků, ročně bychom ušetřili spoustu plastu. Podle mých odhadů zhruba osm tisíc tun lahví.“

Doubková při vymýšlení vhodné směsi pamatovala i na lidi trpící atopickým ekzémem, jimž běžné prací prášky obvykle způsobují problémy. „Za cíl jsem si dala, aby papírky byly co nejvíce hypoalergenní, a tím pádem vhodné i pro atopiky. Spousta lidí má citlivou pokožku. Snažila jsem se tedy směs sladit tak, aby nedráždila a mohlo se s ní prát i oblečení pro miminka.“

Novinka již brzy v drogeriích

Její firma EcoHaus je na trhu od konce roku 2022 a vlastní výrobní linku dosud nemá. Listy pracího prostředku si zatím nechává dělat na zakázku. „Výroba je zjednodušeně řečeno podobná jako u normálního papíru,“ popisuje Doubková a přiznává, že se nepovažuje za průkopnici pracích papírků. „Tato metoda výroby existuje již asi dvacet let, jen je teď v módě, protože se lidi snaží více myslet na přírodu. Spousta vody se ušetří při výrobě a ani finální produkt ji neobsahuje.“

Firma nyní spouští přípravu nových vůní papírků. Hlavním cílem nadcházejících měsíců bude dostat prací prostředek do běžných drogerií. „Zájem projevilo i několik investorů. Asi 97 procent populace kupuje prací prášky offline, takže kamenné prodejny jsou přirozenou cestou, jak byznys rozvíjet,“ říká Doubková a zároveň si uvědomuje, že bez promyšlené propagace by na trhu těžko uspěla: „Ráda bych vydávala krátká videa, která jsou nyní populární na Instagramu. Už máme připravený scénář.“


Eduard Nosek
Eduard Nosek
Jsem sportovní nadšenec, aktuálně šéfredaktor Generace20. Odmala hraji baseball a sleduji fotbal. Ve volném čase si přivydělávám psaním o sportu, vedle toho komentuji fotbalové přenosy. Absolvoval jsem první ročník O2 TV Sport akademie, na ODM 2023 jsem zastupoval Olympijský tým.
Další články autora
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.