Zrušením velkých pirátských serverů vyhrály streamovací služby jen napůl
Do jaké míry se jednalo o revoluci a do jaké o výhru bezvýznamné bitvy? Zrušením ilegálních serverů skupina okolo Netflixu skutečně docílila toho, že někteří mladí lidé přešli k placenému obsahu. „Musím se přiznat, že jsem dříve běžně navštěvoval pirátské servery, jako byly topserialy.to. Po jejich zrušení jsem přesídlil na Netflix,“ říká student Mikuláš Focko (22). Podle něj je Netflix dobře vymyšlená platforma, na které v drtivé většině najde, co potřebuje. Přesto se ale občas vrací na menší pirátské weby, když na placené streamovací službě nemůže najít to, co chtěl. „Občas mám chut´ na nějaký intelektuálnější film, který na Netflixu není. V těchto případech si nehodlám platit ještě za HBO GO, ale radši začnu snímek hledat online zadarmo,“ dodává Focko.
Skoro vše je při starém
Ne každý uživatel pirátských webů po zrušení topseriály.to přesedlal k legálním službám. Podle průzkumu agentury Nielsen Admosphere (dotazník pro 500 lidí, pozn. red.) většina mladých Čechů přešla jen na méně známé ilegální servery nebo začala stahovat filmy z Ulož.to. I když média vítězství ACE z listopadu 2019 prezentovala leckdy jako konec kradení audiovizuálních děl na internetu, na situaci se vlastně téměř nic nezměnilo. Méně známé servery jsou na internetu stále dostupné a další budou nejspíš vznikat.
Podle ředitelky České protipirátské unie (ČPU) Markéty Prchalové (49) mívají pachatelé často pocit, že se v širých vodách internetu ztratí. Protipirátská unie se věnuje hlavně ochraně autorských práv. „Pirátství nejenže masivně postihuje legální byznys, který by jinak vytvářel pracovní místa a odváděl do veřejných rozpočtů daně. Generuje také obrovské množství černých nezdaněných peněz, z kterých může být financována další trestná činnost,“ vysvětluje Prchalová. Dále připouští, že stále větší dostupnost legálních streamovacích webů pomáhá v boji proti pirátům.
Tři platformy nemusí být vítězstvím
Odpůrci serverů s placeným obsahem i poctiví plátci často kritizují streamovací služby v jejich nekomplexnosti. „Mám Netflix, HBO GO a půl roku jsem měl i Amazon Prime Video,“ říká student Matyáš Novák (22). Jenže ho trápí, že i některé známější filmy nejsou dostupné na ani jedné ze tří platforem. Až na tento problém si zmíněné weby pochvaluje kvůli pohodlí. „Když si zařídíte rodinné předplatné, vyjde vás HBO GO s Netflixem na pár desítek korun za měsíc,“ konstatuje Novák. Nevadí mu ani často kritizovaná absence dabingu nebo českých titulků. „Jsem rád za cizojazyčné filmy na Netflixu. Díky tomu se můžu zlepšovat ve španělštině, kterou neumím tak dobře jako angličtinu,“ dodává.
Netflix ohrožuje kina
Na nově vznikající problém způsobený streamovacími službami upozorňuje student Arts managementu na VŠE Jakub Vinařický (22). „Je škoda, že velkofilmy produkované Netflixem, jako je například Irishman, jdou po online premiéře do kin pouze v omezené distribuci,“ zmiňuje Vinařický snímek Martina Scorseseho (77), který Netflix z velké části financoval. „Při takovém počínání a růstu streamovacích služeb by se mohlo stát, že do dvaceti let kina zcela zaniknou, což by byla velká škoda,“ dodává Vinařický.