Změna jízdních řádů. Lepší návaznost na vlaky i vyšší jízdné
Velkou noční můrou studentů dojíždějících z menších měst je špatná návaznost spojů. Ta by se měla změnit k lepšímu v oblastech individuální dopravy na trasách daných spojů či zdlouhavého odbavování cestujících. „Řeší to koordinační dispečink, ten na provoz dohlíží. Když má autobus technickou závadu, snaží se to koordinátor vyřešit s dopravcem tak, aby byl dopad na cestující co nejmenší. Dispečink má navíc možnost vypravit na místo vůz operativní zálohy, který místo daného spoje odjede jako náhrada. V případě kolon nebo jiných dopravních komplikací, jako jsou sněhové kalamity nebo dopravní nehody, mají již dopravci bohužel poměrně omezené možnosti,“ vysvětluje zaměstnanec Arrivy, který si nepřeje být jmenován.
Novinkou jsou nejmodernější soupravy
Na změny řádů meziměstských spojů musí reagovat i pražská Městská hromadná doprava. Autobusy i vlaky z Prahy do ostatních měst totiž často jezdí s více než hodinovým intervalem. „Jízdní řády se mění podle požadavků krajů a obcí. V případě autobusů se jízdní řády nejčastěji upravují v souvislosti se změnou jízdních řádů vlaků, aby vše navazovalo jak má,“ říká Michal Makl z oddělení komunikace Pražské integrované dopravy (PID).
Kromě lépe navazujících řádů se od příštího kalendářního roku budou cestující vozit v nových soupravách. „České dráhy plánují v roce 2024 nasadit do provozu nejmodernější expresní soupravy ComfortJet a vymění starší vlaky za nové – RegioPanter a RegioFox. Půjde o desítky souprav. Rozšíří také počet bezbariérových vlaků, vagónů s palubní Wi-Fi sítí nebo s možností dobíjet během jízdy cestovní elektroniku – mobilní telefony, tablety a notebooky,“ uvádí tiskové oddělení Českých drah.
Studentům vedle nového řádu a souprav cestu ze školy domů zpříjemní i nová nástupiště. Například čerstvě otevřené nádraží Rajská zahrada. Také mohou jezdit přímou linkou do čím dál vzdálenějších měst. Nedávno zavedly České dráhy spoj z Prahy až do Litoměřic.
Jízdné znovu podraží
Studentům na druhou stranu vadí drahé jízdné, které půjde zkraje roku ještě nahoru až o 9,5% za kilometr. To uvádí na svém webu společnost České dráhy. Pražská integrovaná doprava uvedla, že s novým kalendářním rokem ceny jízdenek nezdraží.
„Nelíbí se mi cena jízdenek, která se pro nás studenty od roku 2021 dost zvedla. V říjnu toho roku jsem jezdila do Prahy za dvacet sedm korun, teď je to skoro třikrát tolik,“ říká studentka Karolína (20). „V lokálním vlaku ze Sedlčan je většinou prázdno, jsou v něm funkční zásuvky a teplo. V rychlíku do Prahy už je to jiná. Většinou jsou narvané k prasknutí, člověk musí stát nebo sedět v přepravním prostoru pro kola a s funkčností klimatizace a zásuvek je občas problém,“ dodává.
Negativní zkušenost s cestami do Prahy má i 21letá Adéla, která dojíždí denně za studiem do Prahy. „Když jedu domů ve čtvrtek v nejvíce vytížený čas, několikaminutové zpoždění bývá pravidlem. Pokud je zpoždění větší než deset minut, už nečeká spoj, na který přestupuji v Rokycanech,“ říká Adéla a potvrzuje, že stále zdražující dopravu též pocit´uje.
„Nezměnily se nám pouze jízdní řády, ale také typ vlaků. Po Českých drahách naši trasu převzala společnost Arriva a platím zhruba o třicet korun víc i přes studentskou slevu,“ dodává Adéla.