Zadejte hledaný název
Magazín studentů Vyšší odborné školy publicistiky
FilipTurek

Za veřejné peníze dělá politiku, za soukromé poradenství. Dvě tváře Filipa Turka

Europoslanec za stranu Motoristé sobě Filip Turek byl zvolen zpravodajem evropského výboru, který má regulovat automobilový průmysl a spoluvytvářet pravidla v klimatické oblasti. Sám přitom prohlašuje, že každý měsíc obdrží přibližně 250 tisíc korun za poradenství v rámci průmyslu motorových vozidel. Ve střetu zájmů se ale necítí.

Politik, podnikatel, a bývalý automobilový závodník doteď budil kontroverze jen v českém rybníčku. „Proslavil“ se třeba tím, že se nechal vyfotografovat, jak jezdí v autě se zdviženou pravicí připomínající nacistický pozdrav. S tím souvisí i Turkův podivuhodný výrok z ledna tohoto roku. Když během inaugurace amerického prezidenta Donalda Trumpa vystoupil jeho poradce a miliardář Elon Musk s projevem, při němž taktéž několikrát hajloval, Turek to okomentoval větou: „Nadcházející prezident ČR pozdravuje viceprezidenta USA.“

Mezi lety 2013-2018 Turek psal na Facebooku příspěvky, kde nazývá Adolfa Hitlera zlatým tatíčkem. A to není pořád všechno: svou náklonnost projevoval i k někdejší řecké extrémistické straně Zlatý úsvit prezentující se logem nápadně připomínajícím nacistický hákový kříž.

Rady za deset tisíc eur

Aktuální střet zájmů spočívá v tom, že na jedné straně Turek bere peníze od lobbistů automobilek za konzultační služby, na straně druhé je zpravodajem pro ochranu klimatu EU. Pokud někdo tvrdí, že „jen radí“, nelze zapomínat, že i rada znamená jistou formu vlivu. V takovém postavení se totiž těžko odděluje veřejný zájem od toho soukromého. Na celou kauzu poukazuje například investigativní novinářská organizace DeSmog, která se zabývá větší transparentností v oblasti klimatické politiky. Médium vzniklo v roce 2006 jako blog v Kanadě, postupně se však rozšířilo do celého světa.

„Přidělení funkce zpravodaje Filipu Turkovi je katastrofou pro integritu politiky EU v oblasti klimatu. Evropský parlament musí tak urychleně reformovat svá etická pravidla“ uvedl De Smog.

Jako europoslanec Turek pravidelně absolvuje setkání s lobbisty automobilek, a nyní hraje zásadní roli při rozhodování o klíčové právní úpravě, která má na tento sektor přímý dopad. Mítinky už měl, jak sám přiznal, například se zástupci Škody, korejské Densy nebo japonské Mazdy.

Turek se s oblibou stylizuje do role bojovníka proti „zelenému fanatismu“ a mluví o Bruselu jako o místě, které potřebuje „nový vítr“. Je však ironií, že sám tento vítr přináší z míst, kde si  za to nechává dobře platit. Deset tisíc eur měsíčně ho řadí mezi špičku europoslanců s nejvyššími vedlejšími příjmy. Pokud skutečně chce hájit zájmy motoristů a být hlasem „obyčejných lidí“, měl by začít u sebe — a jasně oddělit politickou funkci od soukromých zájmů.

Evropská politika na tenkém ledě 

Evropský parlament se dlouhodobě snaží působit jako důvěryhodná instituce, která brání principy transparentnosti, férovosti a udržitelnosti. V případě Filipa Turka nejde jen o něj samotného, ale o precedent: jak mohou občané věřit evropské politice, když její reprezentanti sedí jednou nohou ve volené funkci a druhou v byznysu, jehož se bezprostředně dotýkají unijní regulace?

Pokud Turek nemůže věrohodně doložit, že jeho poradenská činnost není v rozporu s volenou funkcí, což zjevně nemůže, měl by zvážit odstoupení. Jestliže chce kritizovat Brusel,  měl by přeci jít příkladem. Důvěra v politiku je už tak křehká a střety zájmů ji jen dál podrývají.


Josef Rykl
Josef Rykl
Jsem studentem druhého ročníku, zajímám se o sport, zejména fotbal, dále, sleduji také různá politická témata at´ už z Čech či ze světa. Rád bych jednou pracoval v redakci Deníku Sport, už proto, že mým novinářským vzorem je Jiří Fejgl.
Další články autora