Z benefitu je teď spíš povinnost. Home office se pro zaměstnance stal denní rutinou
Od poloviny března pracuje Libor Beněk (30) ze společnosti Home Credit z domova, odkud firmě pomáhá s pružnějším fungováním. „Jsem rád, že teď nemusím chodit do kanceláře, jezdit hromadnou dopravou a vystavovat se riziku nákazy,“ vítá Beněk možnost pracovat na home office. Jak říká, práce se nijak zásadně neliší oproti dnům, kdy byl v kanceláři. Problém je ale v tom, že opatření proti koronaviru znemožňují osobní setkání s lidmi. „Proto jsem musel zrušit některé interaktivní workshopy,“ vysvětluje Beněk.
Hlavní je domluva
Mezi zaměstnavatele, kteří poslali pracovníky povinně na home office, patří i ředitel Michal Hardyn ze společnosti Vím Víc, která se zaměřuje na lidské zdroje a vzdělávání. „Už v půlce února jsme zavedli karanténu pro lidi, kteří se vrátili z jižní Evropy a z Asie. Nyní většina zaměstnanců pracuje z domova,“ říká Hardyn. Jeho lidé prý home office oceňují především proto, že mají klid a mohou se lépe soustředit. To potvrzuje i tisková mluvčí Vodafonu Kateřina Šantorová. „Home office podporujeme dlouhodobě. Někteří zaměstnanci tuto možnost využívali a zůstávali doma například jeden den v týdnu, aby mohli dokončit práci, na kterou potřebují klidnější podmínky,“ říká Šantorová.
Pro fungování firmy v dálkovém režimu je nejdůležitější zachování komunikace mezi zaměstnanci. Pracovníci firmy Home Credit spolu mluví pomocí videohovorů i několikrát denně. „Půlku pracovního dne strávím poradami s kolegy na videokonferencích. Každé ráno si s týmem stanovujeme cíle, kterých chceme daný den dosáhnout,“ vysvětluje Libor Beněk. Naopak studentku Annu Venkrbcovou (21), která dlouhodobě pracuje z domova jako copywriterka a SEO konzultantka, současná situacev profesní rovině nijak nezaskočila. „Prostřednictvím videohovoru komunikuji jen s novými klienty. Pak už si s nimi píšu jen přes e-mail, nebo si zavoláme,“ vysvětluje Venkrbcová.
Práce z domova má i nevýhody
Přestože by se mohlo zdát, že domácí prostředí svádí k lenošení a k nižšímu pracovnímu výkonu, zaměstnanci jsou podle oslovených firemobvykle efektivní. „Potvrzuje se nám, že většina zaměstnanců je během práce z domova výkonnější, než když sedí v kanceláři,“ říká mluvčí Vodafonu Šantorová. Podle ní se snaží nadřízeným dokázat, že se doma neflákají a opravdu pracují. „Doma se mi lépe řeší úkoly, ke kterým nepotřebuji spolupráci s kolegy. Proto bych rád i po skončení karantény jednou týdně pracoval na dálku,“ potvrzuje Beněk.
Firmy teď mají možnost otestovat, zda mohou fungovat na dálku i v budoucnosti. „Více firem bude určitě využívat home office častěji, než před vypuknutím
epidemie. Pro práci v týmu ale je a bude setkávání v kanceláři pořád důležité,“ říká ředitel firmy Vím Víc Michal Hardyn. Podle něj s sebou nese práce na dálku výhody jen po určitou dobu, poté začnou převažovat negativa. „Problém je například u přípravyprojektů, kde je nezbytnáprůběžná osobní komunikace,
procházení podkladů a rychle testování,“ dodává Hradyn.
Mluvčí společnosti Vodafone Šantorová toale vidí jinak. „Práce na dálku s sebou nese mnoho výhod, například větší efektivitu pracovníků. Proto má v některých oborech myslím budoucnost,“ konstatuje Šantorová. Pracovat v kanceláři do budoucna neláká ani studentku Venkrbcovou. V režimu home office by chtěla pokračovat i nadále. „Párkrát jsem si vyzkoušela práci v kanceláři a neklid v ní mě spíš rozptyluje, než motivuje. Můžu se tam sice poradit s dalšími lidmi, ale většinou to skončí u tlachání o tom, komu se co přihodilo,“ myslí si Venkrbcová.