Vytoužená sláva ji ničila. Od smrti Amy Winehousové uplynulo 10 let
Zpěvačka a textařka Amy Winehousová si zakládala na textech, které byly inspirované zážitky z jejího života. Tmavovlasá židovka vstoupila do povědomí fanoušků začátkem tisíciletí, když vydala v roce 2003 album Frank. Zájem široké veřejnosti nečekala, její hudba podle ní nepatřila do tehdejšího hlavního proudu. Právě autentičnost se však Winehousové vyplatila. Ve svých jazzově laděných písních působila obnaženě a upřímně, když se účastnila rozhovorů, byla sama sebou. „Líbí se mi, že mluvíte normálně. Je osvěžující mluvit s někým, kdo nezní, jako že prošel hlasovou převýchovou,“ řekl v roce 2004 při interview se zpěvačkou ve své talk show Friday Night with Jonathan Ross moderátor.
Zájem médií umělkyni neprospíval
Od dětství milovala jazz, ke kterému ji přivedl otec Mitch Winehouse. Už jako dítě byla podle slov svých rodičů a přátel živelná, prostořeká a ponořená do hudby. Ve dvanácti letech si podala přihlášku na konzervatoř Sylvie Youngové. Součástí přijímacího řízení bylo sepsat pár vět o sobě a své motivaci. Mladičká Winehousová se tenkrát v dopise pro komisi svěřila, že touží po slávě a vyprodaných koncertech. „Chci se dostat někam, kde budu makat (…) Chci, aby lidé slyšeli můj hlas a na pět minut zapomněli na své problémy,“ uvedla v dopise.
V roce 2006 Winehousová vydala své nejznámější album Back to Black, které jí později vyneslo pět cen Grammy. Celý svět znal drobnou dívku s výraznými linkami a načesanými černými vlasy ve stylu beehive. Sláva však umělkyni příliš neprospívala, protože přitáhla extrémní pozornost bulváru. Paparazziové postávali před jejím domem a pronásledovali ji na každém kroku. Winehousová se kvůli praktikám novinářů a narušování soukromí dokonce soudila. „To, co Amy nejvíce ničilo, byla sláva,“ řekl v rozhovoru pro The Times zpěvaččin nejlepší kamarád Tyler James.
Největší drogou byl její manžel
Od roku 2005 se umělkyně stýkala s Blakem Fielder-Civilem, se kterým se seznámila v londýnském baru The Good Mixer. Oba se zajímali o undergroundovou hudební scénu a Fielder-Civil se stal její životní láskou. Byli prakticky nerozdělitelní, i když se vzájemně podváděli. Velká část písní z alba Back to Black vychází z jejich bouřlivého vztahu. Po svatbě v roce 2007 zkusila kvůli manželovi tvrdé drogy. Se závislostí na nich několik dalších let bojovala.
Bouřlivé manželství skončilo po dvou letech. „Z dokumentů a fotek mi vždy přišlo, že se Blake vezl na její slávě. Jejich vztah byl toxický, hlavně proto, že byl založený na drogách a nevěře. Podle mě se zpěvačkou manipuloval, protože viděl, že je křehká a miluje ho,“ míní studentka a dlouholetá posluchačka Amy Winehousové, Karla Kráslová (21).
Ještě před vztahem s Fielder-Civilem měla zpěvačka problémy s alkoholem, kterých se nikdy nezbavila. Winehousová se několikrát snažila vyléčit ze závislosti na drogách, což se v roce 2008 povedlo. K alkoholu však měla nadále blízko, i když ji lékaři před pitím varovali. Zpěvačka měla totiž dlouhodobé zdravotní problémy a kromě závislostí bojovala i s bulimií.
Její texty jsou stále aktuální
V posledních letech života byla podle spolupracovníků a přátel často unavená a chtěla klid. Její otec a také tehdejší manažer Raye Cosbert ale nepřikládali problémům Winehousové váhu a koncertní šňůra pokračovala dál. Koncem června 2011 zpěvačka „vystoupila“ v Bělehradě, kde ji publikum vybučelo, protože byla opilá a nezpívala. Tenkrát „neprofesionálně“ vnímaný krok byl spíše zoufalým voláním o pomoc. Měsíc poté, 23. července, byla zpěvačka nalezena mrtvá ve svém bytě. Zemřela na otravu alkoholem ve 27 letech, čímž se řadí do Klubu 27 (skupina umělců, kteří zemřeli právě v tomto věku; řadí se mezi ně například Kurt Cobain nebo Jim Morrison, pozn. aut.).
I když uběhla celá dekáda od její smrti, texty a hudba britské ikony mají stále své fanoušky. A skladby jako Rehab či Back to black jsou věčné. S tím souhlasí i studentka a zpěvačka kapely Prague Conspiracy Anna Pintová (22). Podobně jako řada dalších mladých umělců začínala tím, že v patnácti letech zpívala na pěvecké soutěži Česko zpívá píseň Amy Winehousové. „Na její tvorbě je totálně a explicitně vidět, že promítání negativních emocí do hudby dává vzniknout geniálním skladbám. V její hudbě je na dnešní dobu málo elektroniky a hodně melancholie. Texty jsou ale aktuální a nadčasové. Každý se v nich může svým způsobem najít,“ myslí si Pintová.