Ve výuce historie chybí devadesátá léta. Mezi mladými a politikou tak vzniká propast
George Santayana kdysi řekl, že stát, který nezná svou historii, je nucen ji znovu prožít. České školy ale studenty učí, že historie končí tam, kde začíná demokracie. A to v devadesátých letech. Aby nedošlo k tomu, před čím americký filozof varoval, musel by se dějepis na českých školách překopat.
Je důležité znát středověké panovníky, orientovat se v husitských válkách a pochopit, co všechno předcházelo tomu, kde je český stát nyní. Pokud ale učitelé nebudou s žáky probírat nedávnou minulost a dodávat jim potřebný kontext, nemají studenti šanci se orientovat v dnešní politické situaci nebo například pochopit, co se děje na Ukrajině.
Aby se z historie mladí poučili, musí se lépe určit, co z ní je a není důležité a jaké má důsledky. Studenti nepotřebují dvě podrobné kapitoly o Přemyslu Otakarovi I., když se nestihnou učit o tom, kdo byl Václav Klaus a jakou roli v české politice sehrál.
Příliš složitá minulost
Selhávají ale i Rámcové vzdělávací programy, které učitele nenavedou dál než k sametové revoluci. Od takzvaných devadesátek uplynulo již přes dvacet let a ve třídách o nich nepadne ani zmínka. Není na čase se věnovat i událostem, které se staly po rozpadu Československa? Devadesátá léta zásadně formovala dnešní společnost, nikomu se do jejich výuky ale nechce. Není pak ale chybou mladých, že se o politiku nezajímají, když jim k tomu nikdo nedá vědomostní základ.
Historie po pádu komunismu se může zdát příliš čerstvá na to, aby si na ni jakýkoliv učitel troufnul. Výmluva, že je období devadesátých let složité a dvacet let je málo času na to, aby mohly být události správně pojmenovány, ale není namístě, když se na školách vyučuje o druhé světové válce, kterou nikdo z vyučujících nezažil. O období devadesátých let se točí filmy a seriály, píší se knihy, nikdo ale nechce čelit jejich výkladu. Jako by se učitelé báli možné zvídavosti mladých, která jim údajně chybí.
Historie je konec konců z velké části politika. Argument, že je období po pádu komunismu těžké vyučovat, není relevantní. Už jen proto, že devadesátá léta mají zásadní vliv nejen na politický vývoj v České republice, ale také na hierarchii těch, co dnes tahají za nitky. Mladým se tak může dál vyčítat, že se o současné dění málo zajímají. Bez toho, aniž by jim výuka pomohla, se ale nic nezmění.